fd. GUB 300 passerar i detta nu Gotland...

Startat av Fredrik Mattsson, 05 januari 2010, 21:41:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

Ombord på Scandinavia ;) på väg mot Gdańsk, men här någon bild innan den lämnar garaget i Uppsala...  startade omgående i morse kl. 06:20 trots minusgrader, sen var det bara trycka in spärrrventilen och köra :) växla gjorde den också, trots den sparsamma körning sen den blev avställd :) den gick som en dröm, så jag fick passa på att njuta ;)

och här när den lämnar garageområdet

Niklas Bygdestam

Ska den vara stadsbuss i Gdańsk? Eller ska den användas till något annat? Vad händer med de återstående bussarna i serien 300-304 som står avställda och väntar på sina öden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

När gick den i linjetrafik senast i Uppsala?

Fredrik Mattsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2010, 22:21:20 PM
Ska den vara stadsbuss i Gdańsk? Eller ska den användas till något annat? Vad händer med de återstående bussarna i serien 300-304 som står avställda och väntar på sina öden?

nej, kommer hamna på en annan plats. (återkommer om det)

301 till Ryssland (vet ej riktigt statusen på den) , 303 till Estland (men den har ju varit med i tidigare inlägg)
det är bara 302, 304 kvar (återkommer om det)

Fredrik Mattsson

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 22:21:54 PM
När gick den i linjetrafik senast i Uppsala?

dom är ju avställda 2008-06-08, så strax före.

Niclas Rosenius

Det var ju trevligt att den gick igång utan problem en sista gång  ;)

Med tanke på allt strul det var i början med dom.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Tog man bort regskyltarna när bussen kördes ombord på båten? Eller gör man det i Gdańsk? Eller tas denna bort i den stad där busssen tas emot? Bussen ska ju inte vara svenskregistrerad mer. Jag har inte lärt mig rutinerna för omregistrering av bussar som skickas iväg till andra länder på försäljning på det här sättet som man nu gör med den här bussen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 januari 2010, 00:21:55 AM
Tog man bort regskyltarna när bussen kördes ombord på båten? Eller gör man det i Gdańsk? Eller tas denna bort i den stad där busssen tas emot? Bussen ska ju inte vara svenskregistrerad mer. Jag har inte lärt mig rutinerna för omregistrering av bussar som skickas iväg till andra länder på försäljning på det här sättet som man nu gör med den här bussen

Enligt reglerna borde väl bussen egentligen ha svenska interimsskyltar (röda med vit text) från att avregistreringen skett och vidare under körningen till den nye ägaren utomlands? Eller är det enbart vid import man använder dessa numera? Rent logiskt borde ju iaf Transportstyrelsen vilja ha tillbaka de vita skyltarna för att kunna godkänna fordonet är exporterat.

Fredrik Mattsson

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2010, 00:31:18 AM
Enligt reglerna borde väl bussen egentligen ha svenska interimsskyltar vid export, dvs röda med vit text? Rent logiskt borde ju Transportstyrelsen vilja ha tillbaka de vita skyltarna för att kunna skriva på att fordonet är exporterat.

eller "grön skylt" till hamnen, transportstyrelsen får in automatiskt när fordonet är registrerat i ett annat EU land, ibland kan ju ett fordon stå kvar i CBR, sen få retraktiv avregistrerings, dvs
den dag den blivit inregistrerad i det nya landet.

Ersa

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 06 januari 2010, 00:45:07 AM
eller "grön skylt" till hamnen, transportstyrelsen får in automatiskt när fordonet är registrerat i ett annat EU land, ibland kan ju ett fordon stå kvar i CBR, sen få retraktiv avregistrerings, dvs
den dag den blivit inregistrerad i det nya landet.

Alternativet "grönskylt" glömde jag helt bort. Tack för det. :) Så jag antar att varken de vita skyltarna eller den gröna följer med på båten?

Fredrik Mattsson

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2010, 00:47:25 AM
Alternativet "grönskylt" glömde jag helt bort. Tack för det. :) Så jag antar att varken de vita skyltarna eller den gröna följer med på båten?

och ändå så låg en lite "dold" i vindrutan ;) "grön skylten" kommer ju hem, men vita följer nog med så länge, sen när dom ska inregistreras
så kanske dom ryker där :) det händer ju att fordon gått med svenska skyltar tillfälligt (i nya hemlandet), men hur det funkar vet jag inte.