Smällkall vinter

Startat av Mr G, 05 januari 2010, 21:29:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

1987 var en riktigt kall vinter. Jag knäckade extra som busschaufför i Hornsberg, och den här dagen hade jag fått en tjänst på 41:an. Det var sällan kameran fick följa med, men den här dagen var tydligen ett undantag.
吉先生

Peter Rost

Ja, det var riktig vargavinter 1987. När jag gick till jobbet i januari det året var det -20 nästan 25 grader kallt, tidiga mornar. 8)

/Peter

Mr G

Kanske kan den här vintern bli lika kall. Just nu visar termometern i Kista -20,6 C, och det faller än. Men än är det en bit kvar till 1987. Jag minns en morgon vid 4.30-tiden när jag skulle åka 594:an in till Hornsberg, och medan jag stod och väntade vid bussterminalen Kista C visade termometern på centrumtaket -30 C. Brrrr
吉先生

groenis

Mr G
Då fick du säkert åka med Rasmus in han var stadig på 594/596,
Själv så satt jag och funderade på 591 om startade jag timern på bilen annars så blev den inte varm förrän man passerade Hjulstakorset till "Jakan"

Rasmus var en äldre herre som var nattis i många år och hade ett hästminne när det gällde personer
han brukade smyga upp bakom ryggen på en och ta fram en rejäl bunt bilder och visa på kollegor som bodde i samma område och fråga -Känner du den eller den.

förövrigt samma herre som var känd för att bromsa sent i gamla Ritorpgaraget till sin plats,
Platsen närmast fikarummet det visste ett par andra förare som oljade hans plats vilket gav resultatet att han tog med bussen i fikarummet.
Tror att de skyldiga fick hjälpa till att bygga upp väggen igen.

/Lennart

Mikael T Nilsson

Fina vinterbilder! Jag tycker att SL-designen med oxblodsröd färg och vit maskering upptill på dörrarna var den snyggaste.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Drängen

Ja, ingen tvekan om att det var kallt efter nyår 1987. En fredag var jag på väg hem från Umeå till Östersund. Tempen varierade melan -37 och -42. Som tur var hade jag lätt lass, för spliten på F12:an hängde inte med. Jag hade garderat mig med rödsprit och skoteroverall, om nåt skulle hända. Men efter att ha tankat i Ö-vik, så gick bilen klockrent ända hem. Där jag bodde, Åskott 1,5 mil NV Östersund, kröp det faktiskt ner till -47. Året efter kom det rejält med snö istället, men därefter blev det sämre vintrar. Den där perioden -87 vet jag att busstrafiken i Jämtland i allmänhet, och Östersund i synnerhet, hade stora problem.

Max W

Citat från: Mr G skrivet 05 januari 2010, 21:29:30 PM

1987 var en riktigt kall vinter. Jag knäckade extra som busschaufför i Hornsberg, och den här dagen hade jag fått en tjänst på 41:an. Det var sällan kameran fick följa med, men den här dagen var tydligen ett undantag.
Kul att få se en av mina gamla arbetsfordon. 5702 var nämligen linjemätningsvagn och var ute i de flesta av länets kommuner på onsdagarna då jag disponerade vagnen samt förare 2211 eller 1007 i Hornsberg.
www.trafikminnen.se har jag återgett vad som hände denna vagn den dag vagnen utrustades med linjemätningskabel.
http://www.trafikminnen.se/bomben_i_bussen.html är direktlänken till redogörelsen.
/Max W

Karsten

Hur vanligt var det egentligen med H2 på 41:an på 80-talet? De flesta förare som jag pratade med i början av 90-talet hävdade att 41:an mest gick med H50 (av någon anledning) ända till 1991 då de 15 nya H17-vagnarna 6851-6865 levererats och tursattes främst på 41:an. Det stämmer också överrens med min minnesbild, men det kanske var annat på 80-talet? 

yngrot

Den kalla vintern minns jag oxå brrr  det frös hemma på toan på första våningen...Och inte var det nått vidare varmt om man fick en Säffle heller  Men var det Wiima så hade man det varmt och skönt.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Kul att se H2:or på gamla hederliga 41:an. Var det inte den SL skröt över hade haft samma linjenummer längst av alla strax innan den lades ner? Observera också det historiska monumentet till bil på första bilden, Citroën GSA, ännu inte bortrostad. Kan inte ha varit gammal vid fototillfället.

Max W

Citat från: Cero skrivet 07 januari 2010, 17:43:49 PM
Kul att se H2:or på gamla hederliga 41:an. Var det inte den SL skröt över hade haft samma linjenummer längst av alla strax innan den lades ner?
Nej, det är nog 52:an du tänker på som "delades upp" så att delen Sergels Torg - Karolinska sjukhuset fick nr 59 (som var det ursprungliga linjenumret på busslinjen till Karolinska) och 69 på delen Centralen - Fridhemsplan. Jag har för mig att linjenumret 52 kom på en linje 1938 då jag tror den vände vid Pontonjärparken på Kungsholmen.
Max

Omnilasse

Citat från: Max W skrivet 08 januari 2010, 15:20:27 PM
Nej, det är nog 52:an du tänker på som "delades upp" så att delen Sergels Torg - Karolinska sjukhuset fick nr 59 (som var det ursprungliga linjenumret på busslinjen till Karolinska) och 69 på delen Centralen - Fridhemsplan. Jag har för mig att linjenumret 52 kom på en linje 1938 då jag tror den vände vid Pontonjärparken på Kungsholmen.
Max
Det där är alltid en definitionsfråga. Hur mycket får en linje ändras för att kallas samma linje? 52:an är äldre än 41:an, men å andra sidan trafikerade den inte till Karonlinska förrän 1967 - efter att bland annat ha gått till Hjorthagen i många år. 41:an är väl en bra kandidat om man ser till att den hållit sig till ungefär samma sträckning under den tid som linjen funnits. Alltså kan SL mycket väl ha skrytit över det, sedan beror det som sagt alltid på hur man räknar.

Mr G

CitatJag har för mig att linjenumret 52 kom på en linje 1938 då jag tror den vände vid Pontonjärparken på Kungsholmen.

Nej, 52:an var en av SS ursprungslinjer som man tog över från SCO, dvs fd SCO linje 2. Sträckningen då var Kungsholmstorg - Karlaplan. 1936 kom den till Pontonjärparken.
吉先生

Max W

Citat från: Omnilasse skrivet 09 januari 2010, 13:17:51 PM
Det där är alltid en definitionsfråga. Hur mycket får en linje ändras för att kallas samma linje? 52:an är äldre än 41:an, men å andra sidan trafikerade den inte till Karonlinska förrän 1967 - efter att bland annat ha gått till Hjorthagen i många år. 41:an är väl en bra kandidat om man ser till att den hållit sig till ungefär samma sträckning under den tid som linjen funnits. Alltså kan SL mycket väl ha skrytit över det, sedan beror det som sagt alltid på hur man räknar.
Jag missuppfattade nog ursprungsfrågan och såg endast till linjenumret.
Max