Persontrafik 87 i Malmö, del 4: Scania-special

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 januari 2010, 16:43:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 16:36:07 PM
Ja, det är möjligt. VBK tillverkades ju även i Danmark.


Visste inte att VBK även tillverkades i Danmark. Jag trodde detta var helt norskt. Var hade VBK sin tillverkning i Danmark? Kan de sedan köpts upp av t ex Aabenraa eller DAB?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 16:39:37 PM
Visste inte att VBK även tillverkades i Danmark. Jag trodde detta var helt norskt. Var hade VBK sin tillverkning i Danmark? Kan de sedan köpts upp av t ex Aabenraa eller DAB?

1981 köpte VBK J. Ørum-Petersens Karosserifabrikk A/S i Herning. Vad jag vet så lades tillverkningen av busskarosser ner där samtidigt som tillverkningen i Horten upphörde. Det vill säga runt 1983. Horten-fabriken togs över av Säffle Karosseri 1984 som tillverkade bussar där under namnet Horten Karosseri i några år.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 17:00:16 PM
1981 köpte VBK J. Ørum-Petersens Karosserifabrikk A/S i Herning. Vad jag vet så lades tillverkningen av busskarosser ner där samtidigt som tillverkningen i Horten upphörde. Det vill säga runt 1983. Horten-fabriken togs över av Säffle Karosseri 1984 som tillverkade bussar där under namnet Horten Karosseri i några år.

Verksamheten i Horten lades ned under hösten 1982, medan verksamheten i danska Herning pågick fram till våren 1983.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 januari 2010, 15:48:31 PM
Verksamheten i Horten lades ned under hösten 1982, medan verksamheten i danska Herning pågick fram till våren 1983.

Det var dessutom 1983 som Säffle Karosseri startade verksamheten i Horten. Den fösta bussen blev dock färdig 1984.

Mats Karlsson

Snabbare än så! Bussproduktionen påbörjades 1 augusti 1983 och redan i oktober 1983 stod första bussen klar för leverans hos Horten Karosseri!! Totalt hann ca 10 bussar byggas under 1983. 132 bussar hann byggas fram till 1986 med karossnummer 1-135, där nr 37, 131 och 132 aldrig levererades. Härtill byggdes ett antal bussar på bl.a. B10R och B6FA-chassier för Säffle Karosseris räkning för svenska marknaden. Dessa fick aldrig Horten-nummer, utan endast Säffle-nummer. Finns det någon som vet hur många bussar som byggdes i Horten utöver de 132 med Horten-nummer?

Mattias

Citat från: yngrot skrivet 06 januari 2010, 14:28:19 PM
Trevligt bildsvep. Och man kan även konstatera att det var roligare förr med mängder av olika lacker.. S-L bussen med lättmetallfälgar..

De där fälgarna är så grymt snygga! En snygg Scania i valfri CR/CN modell med dessa lättmetallfälgar, wow säger jag bara!! ;D

Mycket trevligt bildsvep för övrigt!

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 06 januari 2010, 14:28:19 PM
Trevligt bildsvep. Och man kan även konstatera att det var roligare förr med mängder av olika lacker.. S-L bussen med lättmetallfälgar..

Var och varannan SL vagn har denna fälgar fram  ;)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2010, 16:43:47 PM



Jag kan inte minnas att ML hade några CN 112:or med fyrkantiga rutor i framdörrarna. Någon som har en bild på denna i trafik och som kan friska upp mitt minne?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mattias

Citat från: Svemicke skrivet 06 maj 2010, 23:44:55 PM
Jag kan inte minnas att ML hade några CN 112:or med fyrkantiga rutor i framdörrarna. Någon som har en bild på denna i trafik och som kan friska upp mitt minne?

Du minns alldeles rätt, hörnramarna till rutorna är invändigt målade svarta, för att integrera bättre med gummilisten, vilket gör att det ser "fyrkantigt" ut, men kikar man riktigt noga ser du att rutorna är rundade i hörnen.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Svemicke

Citat från: Mattias skrivet 07 maj 2010, 01:05:11 AM
Du minns alldeles rätt, hörnramarna till rutorna är invändigt målade svarta, för att integrera bättre med gummilisten, vilket gör att det ser "fyrkantigt" ut, men kikar man riktigt noga ser du att rutorna är rundade i hörnen.

//M

Tack för svaret! Fast jag kan inte minnas att ML hade en 053 heller. I så fall borde det väl ha varit en Volvo generation 2?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mats Karlsson

Citat från: Svemicke skrivet 09 maj 2010, 16:23:48 PM
Tack för svaret! Fast jag kan inte minnas att ML hade en 053 heller. I så fall borde det väl ha varit en Volvo generation 2?
Se tidigare i denna tråd där jag gissar att bussen är nr 119 MXA383 och inte nr 053 (som var en Volvo).

Svemicke

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 maj 2010, 16:48:16 PM
Se tidigare i denna tråd där jag gissar att bussen är nr 119 MXA383 och inte nr 053 (som var en Volvo).
Sorry! Missade det! Tack för svaret!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -