Huvudmeny

Ser inget, Hör inget..

Startat av Bussmicke, 05 januari 2010, 11:26:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Röker gör han oxå... verkar det som!  :-\ Är väl inte det smartaste man kan göra medan man cyklar...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 05 januari 2010, 11:34:18 AM
Röker gör han oxå... verkar det som!  :-\ Är väl inte det smartaste man kan göra medan man cyklar...

SMS:a skulle vara snäppet värre då...

yngrot

Såna blindstyren finns det gott om..  Nere i Lockryd finns det en älder tant som alltid går mitt i vägen även när bussen kör.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MrX

Det där är modigt! Jag blir skraj bara en buss dundrar förbi ett par meter i från när jag cyklar

Niclas Rosenius

Tyvärr en alltför vanlig syn på våra gator runt om i landet.

Sen får manläsa snyft historier sedan i tidningarna om att folk blir prejade av oss andra trafikanter.

//Niclas

Ersa

Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 13:05:07 PM
Det där är modigt! Jag blir skraj bara en buss dundrar förbi ett par meter i från när jag cyklar

Modigt, nonchalant eller bara dumdristigt? Det är frågan.
Själv håller jag mig med cykeln helst till rena cykelvägar eller folktomma trottoarer, då jag har ytterst liten tilltro till att vanliga bilförare ska lyda reglerna och respektera mig.

Björn Ax

Ja det där är en vanlig syn.

Speciellt här i Uppsala på kungsgatan. 2 filig väg i varje riktning men får knappt plats med buss+bil bredvid.
Ändå ska många cyklister envisas med att cykla på den vägen. Livsfarligt. Finns många bra sidogator som är mycket bättre att cykla på.

MrX

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 15:05:52 PM
Modigt, nonchalant eller bara dumdristigt? Det är frågan.
Själv håller jag mig med cykeln helst till rena cykelvägar eller folktomma trottoarer, då jag har ytterst liten tilltro till att vanliga bilförare ska lyda reglerna och respektera mig.

Ja kan inte annat än hålla med. Trafikseparerade cykelvägar är ganska bra ändå för oss cyklister. För cyklisternas skull är förmodligen regelverket deras största fiende. Många bilister har ingen aning om vilka regler som gäller. Men sedan finns det dessa personer som på bilden som fläckar cyklisternas rykte. Tyvärr så råkar vi som sköter oss i trafiken illa ut.

JDS

Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 15:29:07 PM
Ja kan inte annat än hålla med. Trafikseparerade cykelvägar är ganska bra ändå för oss cyklister. För cyklisternas skull är förmodligen regelverket deras största fiende. Många bilister har ingen aning om vilka regler som gäller.

Jag förstår inte riktigt hur de där två meningarna hänger ihop. Om bilisterna inte vet vilka regler som gäller, hur är då regelverket cyklisternas största fiende? Det vore mer logiskt om bilisternas kunskaper om det vore fienden i så fall.

Om jag inte försöker se meningarna i ett sammanhang, så blir det i stället två separata frågor:
- Vad är det för regler som är cyklisternas fiende?
- Vad är det för regler som bilister inte har en aning om?

MrX

Citat från: JDS skrivet 05 januari 2010, 17:15:48 PM
Jag förstår inte riktigt hur de där två meningarna hänger ihop. Om bilisterna inte vet vilka regler som gäller, hur är då regelverket cyklisternas största fiende? Det vore mer logiskt om bilisternas kunskaper om det vore fienden i så fall.

Om jag inte försöker se meningarna i ett sammanhang, så blir det i stället två separata frågor:
- Vad är det för regler som är cyklisternas fiende?
- Vad är det för regler som bilister inte har en aning om?

Jo regelverket är en fiende (jag omformulerar mig lite där) för cyklisten. Reglerna för cyklister är så pass svåra för bilister att förstå, jag kan villigt erkänna att jag själv inte känner till alla regler. Ett tydligt exempel, vem har väjningsplikt vid oövervakad cykelöverfart? Cyklisten eller bilisten (bussföraren kanske)? Svaret på den frågan är ganska invecklat så jag låter det vara. Men det är ett tydligt exempel på hur knepigt regelverken är konstruerade att trafikanter av alla slag får svårt att veta vilka regler som egentligen gäller för cyklister.

Dock är det nog som så att den fysiska utformningen är det allra största problemet. Hade herrn på bilden haft en egen trafikseparerad cykelväg hade nog bilden inte ens hamnat här från första början.

Ersa

Jag måste nog omformulera mitt tidigare inlägg lite. Det mest uppseendeväckande är inte att regler bryts, utan att många trafikanter inte klarar av att visa vanlig hänsyn till andra: Bilister tränger ut cyklister mot trottoarkanten. Cyklister cyklar på trottoaren utan att ta hänsyn till gående. Bilister kör om och kastar sig in nära framför bussar och lastbilar på motorvägen då de ändå ska köra av på en avfart, istället för att utöva filbytet bakom det tunga fordonet som ska rakt fram. Bärgningsbilar blir påkörda av bilister med personskador på bilisten som följd, och det händer att bärgningsarbetare och vägarbetare blir ihjälkörda.

Varför är det så svårt att tänka sig in i någon annans situation? Som en person skrev i en av lokaltidningarna i Västerbotten angående gnället på busstrafiken: "Lider alla bussresenärer i Umeå av autism, då de inte klarar av att uppfatta och reflektera över andras synvinkel?"

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 18:48:16 PM
Jo regelverket är en fiende (jag omformulerar mig lite där) för cyklisten. Reglerna för cyklister är så pass svåra för bilister att förstå, jag kan villigt erkänna att jag själv inte känner till alla regler. Ett tydligt exempel, vem har väjningsplikt vid oövervakad cykelöverfart? Cyklisten eller bilisten (bussföraren kanske)? Svaret på den frågan är ganska invecklat så jag låter det vara. Men det är ett tydligt exempel på hur knepigt regelverken är konstruerade att trafikanter av alla slag får svårt att veta vilka regler som egentligen gäller för cyklister.

Så länge cyklisterna själva vet det så är det inga problem. Det hade varit en annan sak om du hade sagt att reglerna är svåra att begripa för cyklister utan körkort. Det hade jag kunnat gå med på.

Ur cyklistens synpunkt ser det ut så här: När jag ska köra ut på en obevakad cykelöverfart har jag väjningsplikt mot bilar. Det har jag alltid, även om det finns ett fall där jag kan vara lite mer kaxig om jag vet vad jag håller på med.

(Om bilen korsar cykelöverfarten efter sväng ut ur cirkulationsplats eller efter annan sväng i korsning, så har för säkerhets skull även bilföraren en skyldighet att köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera. Men detta behöver cyklisten inte hålla reda på, det går bra att köra som om man alltid hade väjningsplikt.)

Citat från: MrX skrivet 05 januari 2010, 18:48:16 PM
Dock är det nog som så att den fysiska utformningen är det allra största problemet. Hade herrn på bilden haft en egen trafikseparerad cykelväg hade nog bilden inte ens hamnat här från första början.

Det finns cykelbana på Kungsbron men bara i ena riktningen, i andra riktningen är det ett cykelfält som dessutom tar slut i höjd med Blekholmsgatan. Å andra sidan är körbanan, även med parkerade bussar, tillräckligt bred för att gott och väl medge omkörning så om snubben på cykeln makade lite på sig i stället för att köra som om han ägde hela världen så skulle det gå finfint.

Cyklisten

Men om cykelbanan/överfarten är upphöjd och på så sätt bildar en fartgupp på vägen då har väl bilföraren väjningsplikt? Jag har i alla fall lyckats krocka med en bil som körde ut på Fersens väg från en liten gata strax bakom Petriskolan (i Malmö), kvinnan som körde verkade ha glömt att hon korsar både trottoaren och cykelbanan, jag själv hade bråttom med att hinna över Regementsgatan och såg inte ens att det faktiskt är en gata som korsar (det syns inte ens, det är gjort på liknande sätt t.ex. vid Södra Förstadsgatan) och då tyckte hon att felet är mitt eftersom hon har körkort och "kan" trafikregler och jag har ingen bevis på att jag kan dessa  ;)