Vardag i Taxinge för en sommar..

Startat av Bussmicke, 05 januari 2010, 00:11:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Här kör vi i terrängen tydligen ..  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius



    Taxinge får mig att tänka på räkmacka och annat gott  ;D

    Snygg bild, Micke

    //Niclas

Bussmicke

Tack, den räkmackan är jag sugen på..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Platsen där 1120 står var vansklig att stå på. Underlaget var inte det bästa. Och den polska Carrusen till vänster är historia. Men en trevlig bild var det. /Henrik/

Ersa

Har järnvägen fortsatt österut förbi Taxinge förr?
Jag har just nu lite svårt att hitta information om banans historia.

Björn Forslund

#6
Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 11:22:23 AM
Har järnvägen fortsatt österut förbi Taxinge förr?
Jag har just nu lite svårt att hitta information om banans historia.

Det är väl gamla banan mot Eskilstuna. Österut gick den via Södertälje vidare mot Stockholm.

Mats Karlsson

Citat från: HB skrivet 05 januari 2010, 09:47:18 AM
Platsen där 1120 står var vansklig att stå på. Underlaget var inte det bästa. Och den polska Carrusen till vänster är historia. Men en trevlig bild var det. /Henrik/
När jag körde Taxinge-trafiken i slutet av juni var det torrt och fint, varför jag kunde parkera i gräset inne i vändslingan för att släppa fram 782:an. Föraren på denna blev glatt överraskad av gesten och sa att han skulle se till att det grusades där. Så skedde tydligen, för när jag nästa gång jag körde Taxinge-trafiken var det grusat här, men tyvärr blött. Då gick det ändå inte att parkera där. Det borde ha skett ett bättre underarbete före grusningen. På bilden ovan har det tydligen hunnit torka upp igen.

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 11:22:23 AM
Har järnvägen fortsatt österut förbi Taxinge förr?
Jag har just nu lite svårt att hitta information om banans historia.
Ja, banan fortsatte sydöst ut från Taxinge-Näsby ned till Ryssjöbrink och Ryssjön. På sträckan ned till Ryssjöbrink har numera bilväg anlagts. När jag var till Taxinge julmarknad nu i november hänvisades vi bussar denna bilväg ur från marknaden. Så på något sätt kändes det som om jag körde rälsbuss denna sträcka. Se kartbild:
http://www.hitta.se/MapPage.aspx?SearchType=4&cx=1585654&cy=6567774&z=6&mapMode=map&toolbars=zoom%2Cbanner%2Ccontrols%2C

Om själva banan finns det lite att läsa under fliken järnvägshistorik under följande länk:
http://www.oslj.nu/

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 januari 2010, 13:51:38 PM
Ja, banan fortsatte sydöst ut från Taxinge-Näsby ned till Ryssjöbrink och Ryssjön. På sträckan ned till Ryssjöbrink har numera bilväg anlagts. När jag var till Taxinge julmarknad nu i november hänvisades vi bussar denna bilväg ur från marknaden. Så på något sätt kändes det som om jag körde rälsbuss denna sträcka.

Man tackar. Det vore (ännu en ekonomisk omöjlig) dröm att kunna återuppbygga den järnvägen och därfter köra veterantåg ända till Maskinförarevägen i Nykvarns västra delar. Detta efter att man lagt ner några hundratals kronor på att bygga upp smalspåret från Faringe via Rånäs, Rimbo och ända ut till Kårsta. ;)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 15:01:27 PM
Man tackar. Det vore (ännu en ekonomisk omöjlig) dröm att kunna återuppbygga den järnvägen och därfter köra veterantåg ända till Maskinförarevägen i Nykvarns västra delar. Detta efter att man lagt ner några hundratals kronor på att bygga upp smalspåret från Faringe via Rånäs, Rimbo och ända ut till Kårsta. ;)

Frågan är väl om ens de värsta entusiasterna pallar med en så lång, långsam relativt obekväm resa på smalt smalspår. Träsmak är bara förnamnet.
Kan nämna att en av våra Mfd-förare vid ett tillfälle skulle köra bussen samtidigt med tåget till Mfd från Läggesta, och ropade ut detta på perrongen. Tåget tömdes nästan...

Wetjo

Det var jätteroligt att köra "Taxinge-trafiken". Många nya trevliga bekantskaper och nöjet att köra buss med Wilson-låda. Gör gärna om det!

Mats Karlsson

Citat från: Wetjo skrivet 05 januari 2010, 17:04:05 PM
Det var jätteroligt att köra "Taxinge-trafiken". Många nya trevliga bekantskaper och nöjet att köra buss med Wilson-låda. Gör gärna om det!
Håller med till fullo! Det dök upp många trevliga personer, både bland ÖSLJ-folket och resenärerna. T.ex. en fd talman, en engelsk professor och tillika dieselloksnörd, en tysk bussentusiast, några spanjorer, en busstidningsredaktör, samt åtskilliga familjefäder som mindes busstypen från sin barndom och nu ville visa sina barn hur pappa en gång åkt. Några SvOf-are dök dock aldrig upp under de sex dagar jag körde.
Sedan var det trevligt att få köra Wilson, en låda som rönte intresse hos flera resenärer som tydligen aldrig hade observerat den tidigare.

Wetjo

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 januari 2010, 17:31:50 PM
Håller med till fullo! Det dök upp många trevliga personer, både bland ÖSLJ-folket och resenärerna. T.ex. en fd talman, en engelsk professor och tillika dieselloksnörd, en tysk bussentusiast, några spanjorer, en busstidningsredaktör, samt åtskilliga familjefäder som mindes busstypen från sin barndom och nu ville visa sina barn hur pappa en gång åkt. Några SvOf-are dök dock aldrig upp under de sex dagar jag körde.
Sedan var det trevligt att få köra Wilson, en låda som rönte intresse hos flera resenärer som tydligen aldrig hade observerat den tidigare.
Dessutom körde jag upp för busskortet med Wilson. Nu låter det ju som jag är gammal som gatan, men det är bara några år sedan (1983).  ;) Undrar hur dagens passagerare skulle reagera om jag kom i en Hägglund med Wilson på linje 602 i Borlänge?  :o
Får jag låna 1120 en dag? Snälla...  :-*

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 januari 2010, 17:31:50 PM
Håller med till fullo! Det dök upp många trevliga personer, både bland ÖSLJ-folket och resenärerna. T.ex. en fd talman, en engelsk professor och tillika dieselloksnörd, en tysk bussentusiast, några spanjorer, en busstidningsredaktör, samt åtskilliga familjefäder som mindes busstypen från sin barndom och nu ville visa sina barn hur pappa en gång åkt. Några SvOf-are dök dock aldrig upp under de sex dagar jag körde.
Sedan var det trevligt att få köra Wilson, en låda som rönte intresse hos flera resenärer som tydligen aldrig hade observerat den tidigare.

Jag hade planer på att dyka upp, men tyvärr gick det inte pga en helt annan typ av trafik... dvs det ordinarie jobbet på bl.a E20 intill.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 19:52:03 PM
Jag hade planer på att dyka upp, men tyvärr gick det inte pga en helt annan typ av trafik... dvs det ordinarie jobbet på bl.a E20 intill.

Åja, du fick ju en mysig repa med BSBV 28 iaf.
Det finns chanser i sommar också att köra Wilson....