Huvudmeny

Data Mercedes OM423?

Startat av Skyliner, 04 januari 2010, 01:07:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skyliner

Jag har en fråga till er bussexperter:
Har som tidigare sagt en Neoplan Skyliner N122/3 som vi använder som husbuss.
Har letat runt lite på nätet efter data på motorn som sitter i den, men har inte hittat något speciellt. Motorn är en Mercedes OM423 18,2 lit sugmotor på 356 hk. Det jag framför allt är nyfiken på att få reda på är hur stort vridmoment den har, någon som vet vart man kan hitta mer information om OM423 eller hur stort vridmoment den har?

Skyliner

Ojdå, snabba svar som vanligt! Tackar ödmjukast för infon! :)

Jag tycker den drar bra upp till 2100 rpm, men sedan är den som du säger "rätt död"... Men jag ligger väldigt sällan o varvar så mycket, jag har inte bråttom när vi är ute o campar - resan är ju en del av målet säger de ju.
Jag har hört båda varianterna kring driftsäkerheten - jag är i alla fall glad så länge allt går smärtfritt  ;)

frigge

V10:an jag hade i förra spacen var i alla fall vansinnigt driftsäker, bara att vrida på nyckeln så fungerade den i massor av mil. Inte jättestark, men ljudet och det faktum att marken vibrerade när bussen stod på tomgång uppvägde :)
Kan inte minnas att det var några motorreparationer alls på flera års hård körning.

M

Citat från: frigge skrivet 05 januari 2010, 13:58:05 PM
V10:an jag hade i förra spacen var i alla fall vansinnigt driftsäker, bara att vrida på nyckeln så fungerade den i massor av mil. Inte jättestark, men ljudet och det faktum att marken vibrerade när bussen stod på tomgång uppvägde :)
Kan inte minnas att det var några motorreparationer alls på flera års hård körning.
V10 med dom effekterna är väl att anse som ganska klent även på den tiden.
1315 Nm @ 1200 rpm
356 hk @ 2300 rpm

Motorn användes ju av Setra oxå men vad jag vet aldrig av Mercedes skälva.

/M

Mats Karlsson

OM423 fanns bara i Mercedes lastbilar, inte i bussarna. Den mindre V10:an på 16 liter och 320 hk (OM403) gick dock att få i tidiga O303:or. Mercedes hade ju varken boggibussar elelr dubbeldäckare i sitt program på den tiden, varför OM423 var för tung och kraftig för en tvåaxlig buss. Sedan (ca 1980) kom ju turbo-V8:an OM422A på 330 hk och tog över efter OM403 för bussdrift.

saurer

nja
1986 generationen hade väl V10 i sugversion
det blev väl inte inte förrän 1994 generationen som v8orna tog död på v10orna
Jag tänker på Neoplan

Skyliner

Ja, det sitter en V10 sugis (OM423) på 18,2 lit i min Skyliner från 1986.
Motorn är utbytt till en helt ny en gång (mitten på 90-talet tror jag det var), men det beror inte på att den rasade utan att bussen blev påkörd bakifrån. Det togs då beslut om att byta motorn eftersom remskivorna fått stryk och man var rädd att även vevaxeln fått ta del av smällen.

Av ren nyfikenhet undrar man ju såklart hur mycket OM423 kan tänkas väga? Skulle inte förvåna mig om någon har exakta data här i forumet :)

Mats Karlsson

Citat från: saurer skrivet 05 januari 2010, 18:29:02 PM
nja
1986 generationen hade väl V10 i sugversion
det blev väl inte inte förrän 1994 generationen som v8orna tog död på v10orna
Jag tänker på Neoplan
Och jag menade Mercedes O303-bussar.