Sommar i Brromma

Startat av Mr G, 03 januari 2010, 18:16:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Sommaren 1973 och en Büssing Senator glider fram på Gubbkärrsvägen.
吉先生

Ersa

Staffan Sävenfjord

Jag ger också 10 poäng för bilden men det är en Büssing Präfekt 13D. Alltså en av dessa som levererades till högertrafikens införande. Hade det varit en Senator i denna miljö hade det blivit 15 poäng.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Haha. Ja du har nog rätt. Det är minnet som sviker här tror jag. >:(  Minus 5 poäng således...
吉先生

Bussmicke

Citat från: Mr G skrivet 03 januari 2010, 18:16:49 PM

Sommaren 1973 och en Büssing Senator glider fram på Gubbkärrsvägen.

Mumma, det är sånt här jag hade velat börja min bana med. Büssing o Leyland o Hägglund mm och inte CR112 o B10M
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Trevlig bild men linjenr 116 där ser sexan lätt sned ut.. Var det bara på denna buss det såg ut så ??  Det stämmer inte känns det som.  En undran vilka bussar "gömmer" sig idag med nr 4066 ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Rost

Härlig bild! :) Det var Büssing, och Leyland som väckte mitt intresse för bussar under min uppväxt.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 03 januari 2010, 19:19:26 PM
Haha. Ja du har nog rätt. Det är minnet som sviker här tror jag. >:(  Minus 5 poäng således...

Lätt hänt.  ;) Jag måste alltid slå upp det för att komma ihåg vilket som var vad. Men så råkade jag läsa senaste numret av Färdskrivaren om Büssing Senator precis innan jag kollade Bussnack. Visserligen blev det 5 minuspoäng men det var ju från en mycket hög nivå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 21:42:50 PM

Visserligen blev det 5 minuspoäng men det var ju från en mycket hög nivå.
Förlåt en yngling, men det handlar väl om 10 pluspoäng  ???
Fem icke utdelade poäng, kan väl inte bli minuspoäng?  ;)  ;)

Hursomhelst, så är det en mycket bra bild  :)

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 03 januari 2010, 21:50:03 PM
Förlåt en yngling, men det handlar väl om 10 pluspoäng  ???
Fem icke utdelade poäng, kan väl inte bli minuspoäng?  ;)  ;)

Hursomhelst, så är det en mycket bra bild  :)

HJP

Om jag först ger 15 poäng för bilden men sedan drar av 5 poäng för att det står fel i texten så blir det väl minuspoäng.  ???
Men det återstår ju fortfarande 10 poäng vilket är 10 poäng mer än vad Mr G hade innan han visade bilden så då blir det väl pluspoäng.  ???

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 21:56:35 PM
Om jag först ger 15 poäng för bilden men sedan drar av 5 poäng för att det står fel i texten så blir det väl minuspoäng.  ???
Men det återstår ju fortfarande 10 poäng vilket är 10 poäng mer än vad Mr G hade innan han visade bilden så då blir det väl pluspoäng.  ???

Nu är inte detta något att dra i långbänk, men du skrev:

"Jag ger också 10 poäng för bilden men det är en Büssing Präfekt 13D. Alltså en av dessa som levererades till högertrafikens införande. Hade det varit en Senator i denna miljö hade det blivit 15 poäng."

Med glimten i ögat, vill jag därför påpeka att du gav 10 poäng, inte 15. Du drog således aldrig av 5 poäng  ;)  ;)  ;)

HJP

Axel

Citat från: yngrot skrivet 03 januari 2010, 20:18:22 PMTrevlig bild men linjenr 116 där ser sexan lätt sned ut.. Var det bara på denna buss det såg ut så ??

Det var tre rullar med siffror och en rulle med bokstäver. Ettorna har han lyckats få på samma rad, men sexan hamnade lite ovanför.
Kan det bero på att Brommagaraget bara körde linje 110-119 och alltså bara behövde ändra på sista siffran?

(Körde man kanske linje till Solvalla också? Vilket nummer hade den? 78 eller något?)

JDS

Citat från: Axel skrivet 05 januari 2010, 00:56:05 AM
Det var tre rullar med siffror och en rulle med bokstäver. Ettorna har han lyckats få på samma rad, men sexan hamnade lite ovanför.
Kan det bero på att Brommagaraget bara körde linje 110-119 och alltså bara behövde ändra på sista siffran?

Jag tycker att sexan sitter rätt men att ettorna har halkat ner lite, mest mittsiffran. Vet inte exakt hur det var på Büssing, men rent allmänt tenderar väl såna där siffror att skaka ned om man inte vevar uppåt sista biten så att filmen är sträckt? Dessutom kunde det hända att kopplingarna slirade så att en siffra snurrade med lite när man vevade på nästa.

Peter Rost

Citat från: Axel skrivet 05 januari 2010, 00:56:05 AM

(Körde man kanske linje till Solvalla också? Vilket nummer hade den? 78 eller något?)

Stämmer! Brommahallen körde även Solvallalinjen 78, Abrahamsberg-Solvalla travbana, och flygbusslinjen 77, Brommaflygplats-Vasagatan/Centralen.

/Peter

a32

Citat från: Peter Rost skrivet 05 januari 2010, 20:21:49 PM
Stämmer! Brommahallen körde även Solvallalinjen 78, Abrahamsberg-Solvalla travbana, och flygbusslinjen 77, Brommaflygplats-Vasagatan/Centralen.

/Peter

Ingen som har en härlig bild från Abrahamsberg på Solvallabussen?

/a32   ;)