Huvudmeny

Tapanis buss

Startat av Jonas1968, 23 augusti 2007, 15:37:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Jämförde priser för en resa till Luleå jag eventuellt skall göra i December. Upptäckte när jag kollade runt att en resa med Tapanis buss kostade 560 kronor medan det bara kostar 549 kronor att åka liggvagn på tåget. Märkligt att det är dyrare att skaka buss hela natten än att sova på tåget. Det är tom. billigare att flyga med Air nordic än att åka med Tapanis till Luleå. Hur kan dom konkurrera med en sådan prissättning? Det kan möjligen vara ett alternativ för resenärer som skall till t ex Torneå men skall man till Luleå finns ju ingen anledning att betala 560 för att åka buss när man kan åka liggvagn för 549 eller sittvagn på tåget för 299. Vill man komma fram så billigt som möjligt så är det väl bekvämare att sitta på tåget än på en buss. Sen att Tapanis har mage och skriva "Bekvämt och bra pris" på sin hemsida. Ett pris som är högre än både liggvagn och flyget kallar inte jag för "bra pris" ???

Muk

Tapanis är väl i första hand till för resenärer till de östra länsdelarna och Torneå. Därifrån tillkommer transfer till närmaste flygplats eller järnvägsstation i reskostnad/restid. För en resenär från exempelvis Haparanda tar det inte längre tid med buss än med järnväg plus att man slipper byte. Man konkurerar alltså med att man kan ta sina resenärer från stad till stad utan byten. Sittvagnarna på nattåget är väl inte direkt något under av bekvämlighet heller.  :)

Jonas1968

Nog är inte sittvagnarna i nattåget något under av bekvämlighet. Det har jag inte hller skrivit men nog åker jag hellre sittvagn i nattåget än buss. Det är nog som du skriver så att detta kan vara ett bra alternativ när man skall till t ex Haparanda eller Torneå då man slipper transfer men till Luleå är det ju värdelöst. Både dyrare och obekvämare. I alla fall i jämförelse med liggvagn. Jag vet inte hur beläggningen är på dessa bussar men dom borde få fler resenärer om dom sänkte priset.

Muk

När jag har åkt med Tapanis så har det alltid varit så gott som fullt i bussen, så beläggningen är nog inget problem. Det brukar inte heller vara speciellt många som kliver på i Luleå. Fanns det en marknad för expressbussar från Luleå så skulle det nog finnas fler bolag som var intresserade av den kakan.