Huvudmeny

Ikarus bild-maraton

Startat av Martin Edwardsson, 03 januari 2010, 14:27:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Edwardsson

Gillar allt som har med bussar o göra men har alltid varit speciellt intresserad av Ikarus-bussar, tänker på de gamla bussarna i 260/280-familjen. Eftersom man har polska rötter och därmed många släktingar i Polen så har man haft många tillfällen att besöka detta tidigare Ikarus rika-land. Nu för tiden har de blivit alltmer sällsynta då de blir mer och mer ersatta av moderna Solaris Urbino/MAN Lion´s City etc. Tänkte bjuda på lite bilder från mitt senaste besök i Warszawa i april 2009

Här är en Ikarus 280 ledvagn, den äldre varianten med vikdörrar och manuell växellåda(min personliga favorit)

Här är en nyare 280:a med automatlåda

Här kommer en 260:a(kortvagn) även den med automatlåda

Det här är inga Ikarussar men får ändå komma med på bild
Nya Scania OmniCity

och polskbyggda Jelcz M121M

här kommer ledvagnsvarianten M181M

interiörbild på M181M

Björn Forslund

Alltid trevligt med lite "ostalgi" så här långt efter murens fall. När slutade man tillverka den typen av typiska öststatsledbussar?

Martin Edwardsson

Vad jag vet så tillverkades Ikarus 260/280(den nyare typen med enkelbladiga dörrar) till sent in på 1990 talet, från vagnslistan i en bok om Warszawas busstrafik som jag har finns en Ikarus 280 som tillverkades 1997 fast de kanske finns vagnar som tillverkades ännu senare.
Sen ser jag också att det har blivit nåt strul med mina bilder för en liten del av varje bild har "kapats" bort :(, vet nån av er vad det beror på, är ny bussnackare här :)

Martin Edwardsson

Fast det går att klicka på varje bild då får ni se hela :)

Cyklisten

Trevligt med lite bilder från en stad där jag växte upp  :D Det fanns även en del andra Ikarusmodeller, jag minns bl.a. Ikarus 435 (en av dessa var med i en riktigt obehaglig olycka), två Ikarus 417, lite udda låggolvsledbussar, Ikarus 411. Även några små Ikarus 405 som köptes in för trafik på en speciell linje från flygplatsen. Alla dessa bussar är nu borta från stan.

Själv har jag inte så många bilder därifrån, men här kommer en på Ikarus 435 med nummer 7273. Det var ett nummer lägre, 7272, som fick något fel på bromsar och skenade i en nedförsbacke. En person dog och bussen fick då "smeknamnet" Killer.

Martin Edwardsson

Jaså de är borta allihopa, där ser man, man trodde ju att alla 260 och 280 skulle slopas före dem, fast de är ju klart om de inte är nåt o ha så ville väl inte MZA ha kvar dem heller. Nu är det tyvärr nästan bara solarisar av olika slag som rullar runt i stan eller som Warszawaborna kallar dem i folkmun "solniczki"(saltkaren). Gillar i och för sig solarisarna också men får jag välja föredrar jag definitivt Ikarussarna men man får tänka på bussförarna som slipper sitta i den dåliga arbetsmiljön i Ikarusbussarna dag ut och dag in framför mig som kommer dit som turist för att åka Ikarus en gång om året :) Förresten tack för den fina bilden.

Cyklisten

Det är just för att de andra Ikarusmodeller var så få att underhållet blev onödigt dyrt, de ville ha en mer standariserad bussflotta.
Det har visst blivit många Solaris då de anses som prisvärda och kvaliteten ligger i nivå med många utländska tillverkare. Den alldeles första serien från år 2000 som hamnade hos Rapid Bus (ett privatbolag som körde på vissa linjer, köptes upp av Connex) hade tyvärr så många fel att tillverkaren fick ganska dåligt rykte, men alla måste ju börja någonstans.
Trevligt att även Scania har börjat dyka upp, innan fanns ju inga svenska bussar i Warszawa utom en enda Jelczbygge med Volvochassi och Steyrkaross.
Och just när det gäller Jelcz så finns de inte längre, men flera äldre Jelczbussar får gå igenom någon slags rekonditionering/ombyggnad som leder till att de ser ut som helt nya bussar.
Ett exempel: http://www.phototrans.eu/14,270509,0,Jelcz_M181MB_CBY_9G25.html

groenis

Kul reklambild
Klassiska Tatra som ölsort  ;D :o

/Lennart

Martin Edwardsson

Citat från: Cyklisten skrivet 03 januari 2010, 18:23:59 PM
Och just när det gäller Jelcz så finns de inte längre, men flera äldre Jelczbussar får gå igenom någon slags rekonditionering/ombyggnad som leder till att de ser ut som helt nya bussar.
Jodå det där har man ju sett på många håll i Polen, man har tagit en äldre buss och gett den en extreme-makover så att den ser ut som helt ny, ibland har man gjort om hela bussen, ibland har man bara gjort om front och bakparti men lämnat sidopartiet orört, ibland har man nöjt sig med att bara göra om sidopartiet, undrar vad detta berott på men det har säkert med och göra hur mycket de olika trafikoperatörenas pengar har räckt
Här kommer några exempel på detta
Före:
http://galeria.pestka.info/details.php?image_id=9348&sessionid=b8e0363b9fc98a15a6345493ad9a52b4
Efter exempel nr 1:
http://galeria.pestka.info/details.php?image_id=7584&sessionid=b8e0363b9fc98a15a6345493ad9a52b4
Efter exempel nr 2:
http://galeria.pestka.info/details.php?image_id=3424&sessionid=b8e0363b9fc98a15a6345493ad9a52b4
Efter exempel nr 3:
http://galeria.pestka.info/details.php?image_id=2547&sessionid=b8e0363b9fc98a15a6345493ad9a52b4