Huvudmeny

Orusttrafiken 415

Startat av Bussmicke, 03 januari 2010, 01:27:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för de trevliga bilderna. Jag ser att bussen hade Orusttrafikens dåvarande egen färgsättning. Enligt en förare hos Orusttrafiken var det så sent som sommaren 2007 endast ett antal av Orusttrafikens vagnar som hade denna färgsättning. Dessa var då stationerade i Henån. Bilden visar en av dessa.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 januari 2010, 08:54:13 AM

Hej,

Tack för de trevliga bilderna. Jag ser att bussen hade Orusttrafikens dåvarande egen färgsättning. Enligt en förare hos Orusttrafiken var det så sent som sommaren 2007 endast ett antal av Orusttrafikens vagnar som hade denna färgsättning. Dessa var då stationerade i Henån. Bilden visar en av dessa.

Nej, det där var inte Orusttrafikens egen färgsättning. Den var blå och vit. Detta är en färgsättning som GLAB tog fram år 1999 och meningen var att alla deras bussar skulle få denna lack. Dock hann ju Västtrafik komma emellan och bestämma en enhetlig design. Därför blev det inte särskilt många grå bussar men de fanns också hos andra bussbolag som t ex Landvetter buss och Tjörns Omnibustrafik.

Beträffande 415 så hände det sig en gång att ett par företagsamma elever slog sönder ett par stolar så illa att dessa måste tas ur bussen och repareras. Bussen gick alltså ett par dagar utan dessa stolar. Nu råkade det dock av någon anledning i bagageluckan ligga en gammal fåtölj av samma sort som man har hemma i TV-rummet om än lite mer sliten. Denna bars in i bussen av några andra företagsamma elever medan föraren hade blicken på något annat varefter de företagsamma tog en bild på fåtöljen och skickade till Borås Tidning. Som naturligtvis snabbt totade ihop en skandalartikel.

yngrot

Ja den artikeln minns jag, däremot inte bussen men lacken har jag sett rätt ofta men som sagt den hann aldrig bli vanlig.. Buss 415 gick den stadigt på linje 203??  För det förklarar varför jag inte sett den för linje 206 kör förbi där jag bor..och där har den inte kört...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 januari 2010, 13:33:34 PM
Ja den artikeln minns jag, däremot inte bussen men lacken har jag sett rätt ofta men som sagt den hann aldrig bli vanlig.. Buss 415 gick den stadigt på linje 203??  För det förklarar varför jag inte sett den för linje 206 kör förbi där jag bor..och där har den inte kört...

Den gick nog mest som skolbuss utanför linjesystemet. Men jag såg den i någon tur som bara gick på eftermiddagen också på linje 200 till Borås, fast inte särskilt ofta.

groenis

Den artikeln hade varit kul att läsa idag

/Lennart

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 11:56:52 AM
Nej, det där var inte Orusttrafikens egen färgsättning. Den var blå och vit. Detta är en färgsättning som GLAB tog fram år 1999 och meningen var att alla deras bussar skulle få denna lack. Dock hann ju Västtrafik komma emellan och bestämma en enhetlig design. Därför blev det inte särskilt många grå bussar men de fanns också hos andra bussbolag som t ex Landvetter buss och Tjörns Omnibustrafik.

Hej,

Tack för uppiften.
Det hade varit trevligt om man behållit den grå färgsättningen även hos Västtrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 04 januari 2010, 09:02:35 AM
Hej,

Tack för uppiften.
Det hade varit trevligt om man behållit den grå färgsättningen även hos Västtrafik.

Man gjorde det på flygbussarna, som från början kördes under Västtrafiks huvudmannaskap.
För övrigt ville man nog ha en ny färg för att inget av de tidigare länsbolagen skulle känna sig missgynnat.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2010, 11:59:35 AM
Man gjorde det på flygbussarna, som från början kördes under Västtrafiks huvudmannaskap.
För övrigt ville man nog ha en ny färg för att inget av de tidigare länsbolagen skulle känna sig missgynnat.

Intressant! Ja, nu när du säger det så minns jag flygbussarna hos Västtrafik. Jag kopplade inte att det var samma design utan tänkte mer på att det var en unik flygbussdesign.
Vänliga hälsningar,

Mikael