SL H2 6475 på omlagd körväg; fråga!

Startat av Hasse L, 02 januari 2010, 20:14:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Kungsbrons förlängning över järnvägen hette (heter) väl Kungsgatsviadukten, men vad hette denna ramp ned till Östra Järnvägsgatan? Någon som vet?

K R

Hej!

Tyvärr har jag inget svar på din fråga.

Men jag noterar att du i och med denna bild på H2 6475 visar denna vagn i sin tredje skepnad.
Den andra versionen visade du härförleden:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30772.0

Har du möjligen även förevigat 6475 i dess första reklammålning?
Eller kanske 6474, som ju också en period var reklammålad?

mvh K R

Jan-Peter

Hej.
Har ett svagt minne av namnet Gamla Brogatan.Tror mig sett en bild med Övnings"höghus frå Spårvägsmuseet.
Jan-Peter

Nico

Nja, Gamla Brogatan är väl den korsande gata som kan anas till höger i bild? Vad gäller avfarten så har jag för mig att jag sett någon i gammalt utbildningsmaterial och att det då hade något namn i stil med 'Kungsbrokopplet eller något i den stilen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Det där var en bra smitväg när det köade på i korset Kungsgatan/Vasagatan.
Stod förövrigt den natten och tittade på när man flyttade gamla Kungsbron till Kungsholmsidan,
Det pratades en hel del den natten om att bron skulle bevaras men skrotvärdet var högre.

/Lennart

Ersa

Väldigt intressant bild, speciellt för oss som aldrig sett dessa kvarter innan Cityterminalen kom till. :)

Hasse L

Citat från: K R skrivet 02 januari 2010, 20:43:17 PM

Har du möjligen även förevigat 6475 i dess första reklammålning?
Eller kanske 6474, som ju också en period var reklammålad?

mvh K R

Visst gjorde jag det!

Lite försommargrönska kanske inte skadar...

Hasse L

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 00:07:38 AM
Vad gäller avfarten så har jag för mig att jag sett någon i gammalt utbildningsmaterial och att det då hade något namn i stil med 'Kungsbrokopplet eller något i den stilen.

Tack för Kungsbrokopplet. Tänkte just börja leta efter någon gammal linjebeskrivning för 52:an t.ex.

Tack även Lars Ö. som redan hittat en sådan och har bekräftat.

Fredrik Klint

Ännu mer diggabelt!  :)
Nu har vi sett alla tre varianterna i färg, tack för det!

Om man ska fortsätta i innerstadsspåret med avvikande vagnar så fanns ju sex stycken H2 som fick Turistlinjen klistrad:
5694, 5696, 5700 och 6484 klistrades våren 1987 med reklam för SL-Turistslinjen, även 6477 och 6478 fick detta mitten av 1988. Samtliga vagnar blev ommålade till SL 86 under våren 1991 då detta togs bort.

Sen hade vi ju ett gäng H18E (MaxCi) som blev heltejpade med olika reklamer. Kan inte vagnsnummer i huvudet...
Något som finns på bild?  :)

K R

Hej!

Roligt med bilderna på H2 6474 och 6475 i sina ursprungliga reklamlivréer! Tack för dessa!
De speciella fästen för frontskylten "Djurgårdslinjen" som anbringades på dessa vagnar,
sitter kvar fullt synliga på bilden på 6475 i SL-rött.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 januari 2010, 15:26:19 PM
Sen hade vi ju ett gäng H18E (MaxCi) som blev heltejpade med olika reklamer. Kan inte vagnsnummer i huvudet...
Något som finns på bild?  :)

Man tejpade inte dessa H18E i fronten, detta för att folk inte skulle bli alltför tveksamma om dessa verkligen var SL-bussar.
Detta lär ha varit fallet med H2:orna när de gick i vanlig linjetrafik.

Minnet vill medge dessa vagnar:
5007, som hade reklam för Skafab
5017, som gjorde reklam för Burger King
5018, puffade för reklamradiokanalen Classic 107,5
5019, hade först reklam för Hard Rock Café och sedan för Gröna Lund
5061, var klistrad med reklam för Stockholms kandidatur som arrangör av OS 2004

Bussmicke presenterar bild på 5007:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H018E/slides/H18E_5007_PRG800_Stockholm_950901.html

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: K R skrivet 03 januari 2010, 17:18:55 PM
Man tejpade inte dessa H18E i fronten, detta för att folk inte skulle bli alltför tveksamma om dessa verkligen var SL-bussar.
Detta lär ha varit fallet med H2:orna när de gick i vanlig linjetrafik.

Ja, det lär ha hänt med Åhléns-bussen att när föraren kom till sluthållplatsen så satt det två damer kvar. Föraren sa till dem att bussen inte gick längre men då frågade den ena:
- Men går inte den här bussen till Åhléns?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Nej Kungsbrokopplet är det inte. Observera att den tidigare bron över järnvägen som revs på 80-talet inte heller hette Kungsbron. Dess namn var Kungsgatsviadukten. Kungsbron var namnet på bron över Klara sjö. Efter att området gjordes om kallas nu hela biten från Cityterminalen till Kungsbroplan för Kungsbron, men så var det alltså inte när bilden togs.

Namnet på rampen vi ser på bilden var Östra Järnvägsrampen
吉先生

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr G

Stängdes den 4 juni 1985. Tog väl ett par veckor att riva den sen kanske
吉先生

Danne B.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 januari 2010, 15:26:19 PM
Om man ska fortsätta i innerstadsspåret med avvikande vagnar så fanns ju sex stycken H2 som fick Turistlinjen klistrad:
5694, 5696, 5700 och 6484 klistrades våren 1987 med reklam för SL-Turistslinjen, även 6477 och 6478 fick detta mitten av 1988. Samtliga vagnar blev ommålade till SL 86 under våren 1991 då detta togs bort.

Det där har jag ett svagt minne av... Bilder på detta någon?

//Danne