Några R

Startat av Greger Larsson, 02 januari 2010, 14:58:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Några bussar från R - dvs Skaraborgs - län!
Först ut BTA 64 i Skövde 21/6 1988:



Därefter en Kutter 9 som stadsbuss i Mariestad. Ovanligt i Sverige men det har väl funnits några i Finland:




Sista bilden visar en Lahti som innan leveransen till Söne Trafik gick på visningsturné i norr:



yngrot

Trevligt att se lite "R-bönder" som vi sa när vi var lite yngre än idag....  ;D

BTA hade oxå den goda smaken att köpa Wiima men som sagt Kutter som stadsbuss var för mig helt nytt..  Dock minns jag från min tid på Kålleredsbussarna att de var över i Finland och tittade på Wiima och Kutter för sina framtida inköp men de valde Wiima för de ansåg att de var bättre bland annat dörrar som var bättre på Wiima och sen när jag började köra i Borås så lobbade jag tydligen rätt så bra för Wiima då B-L köpte många såna bussar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Öden

Hej !

Trevliga gamla bilder från Skaraborg.
Kutter 9:an i stadsbussutförande var väl en demo.vagn som
Rune Gustavsson i Uppsala tog hem för visning.
Lär väl vara den enda Kutter 9 i detta utförande i Sverige.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 03 januari 2010, 11:31:12 AM
Hej !

Trevliga gamla bilder från Skaraborg.
Kutter 9:an i stadsbussutförande var väl en demo.vagn som
Rune Gustavsson i Uppsala tog hem för visning.
Lär väl vara den enda Kutter 9 i detta utförande i Sverige.

Mvh Peter Ö

Det annonserades mycket i Svensk Lokaltrafik om denna bussmodell på den tiden, men jag tror inte heller att det blev någon mer än denna. Mariestads Busstrafik, som var kommunalägt men där vd hade i princip fria händer, köpte gärna demobussar.
En mycket trevlig buss och eftersom den var byggd på B10M var den lämplig också som stadsbuss. Jag fick intrycket av att den var mer gediget byggd än Wiima-bussarna i Borås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Kutter 9:an såg jag första gången jag var i Mariestad på allvar (alltså utanför stationen). Något jag däremot inte såg var den gamla Säffle som man köpt från Kraftbuss i Västervik. Någon som har bild på den och vet vilken lack den hade? Kan ha varit ERW179.

M.v.h.
Ola

tomr

Kutter 9 modellerna var i produktion under perioden 1977-1986, med en produkton på ca. 150-180 karosser per år varav ca. 30 st per år gick på export. Svenska kronans svaga värde under början av 1980-talet inverkade negativt på antalet exporterade karosser till Sverige.

Staffan Sävenfjord

Citat från: tomr skrivet 03 januari 2010, 15:27:27 PM
Kutter 9 modellerna var i produktion under perioden 1977-1986, med en produkton på ca. 150-180 karosser per år varav ca. 30 st per år gick på export. Svenska kronans svaga värde under början av 1980-talet inverkade negativt på antalet exporterade karosser till Sverige.

Det är möjligt men ganska många bussar för linjetrafik och enklare beställningstrafik i Sverige var med Kutter-kaross. Många bussbolag köpte helst inte annat, mycket naturligtvis tack vare Rune Gustafsson och hans fina service. Så mot den bakgrunden är det rätt underligt att inte fler stadsbussar såldes till Sverige. Men antagligen var de dyrare än motsvarande Wiima och redan på den tiden såg man gärna mer till inköpspris än kvalitet.
Kutter upphörde helt med tillverkningen 1988.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: tomr skrivet 03 januari 2010, 15:27:27 PM
Kutter 9 modellerna var i produktion under perioden 1977-1986, med en produkton på ca. 150-180 karosser per år varav ca. 30 st per år gick på export. Svenska kronans svaga värde under början av 1980-talet inverkade negativt på antalet exporterade karosser till Sverige.
Det tillverkades 1201 Kutter 9-karosser. Lite drygt 200 (ca 205?) av dessa hamnade i Sverige. De flesta hade dörrar 1-1-0, men det fanns också en del 1-0-0 och 0-1-0. Några få hade dörrar 1-1-H. Bussen till Mariestad med 2-2-1 är allstå unik i Sverige och troligen även i Finland.

tomr

Kutter 9 var rätt sällsynt som stadsbuss även i Finland. Dörrarrangemanget är ju ganska unikt på denna Kutter 9:a som är visad på bilden här tidigare. I Helsingforsregionen hade Kutter 9:orna ofta 1-0-1 dörrar i regiontrafiken. Busshistoriska Sällskapet i Finland (SLHS) har en sådan Scania BF111 59AS med Wilson växellåda från 1980 bevarad för kommande generationer; reg nr. ULX-922. I slutet av 1990-talet var vi över med den till Sverige.  http://www.slhs.fi/museobussit.php

Mats Karlsson

Hur var det egentligen? Är det någon som minns? Hade inte Kutter en ren stadsbuss på gång vid nedläggningen 1988?

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 januari 2010, 11:56:03 AM
Hur var det egentligen? Är det någon som minns? Hade inte Kutter en ren stadsbuss på gång vid nedläggningen 1988?

Det verkar i alla fall ha funnits en Kutter City på vardera Volvo- och Scaniachassi:
http://www.raba.voittaa.com/albumi/Linjavaunut/sv/22883
http://jno.1g.fi/IBE106.htm

tomr

#11
http://www.raba.voittaa.com/albumi/Linjavaunut/sv/22883
Bussen med registernummer AFE-713 var byggd till demovagn för den finska importören Volvo Auto i Vanda. Karossen tillverkades 1987 på ett B10M chassi med Allison automatlåda. Bussen såldes senare till Savonlinja koncernen i St Michel i Finland. Detta blev den enda Kutter City bussen som tillverkades för Finland på ett Volvo chassi.
Som en kuriositet kan nämnas att hela bussimportavdelningen beslöt en morgon (möjligen i november 1987) att ta en provkörning med bussen. Vägytorna upptäcktes vara rätt hala. Vid ett förarbyte, då vi kört en dryg mil till flygplatsen, upptäckte vi att vi hade glömt att hängä på några provskyltar (saluvagnsskyltar) på bussen, så vi besöt oss att på stubinen vända tillbaka till verkstaden. Provkörningen blev rätt kort, mest beroende på de hala vägarna men också för att vi hade glömt skyltarna. Polisbevakningen fungerade inte så bra den gången, så vi klarade oss undan med blotta förskräckelsen.