Halka problem för lokalbussar (VK)

Startat av bussgrabben, 01 januari 2010, 22:43:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Lokalbussarna i Umeå har fått problem med halka. Två bussar har fastnat i lasarettsbacken upp mot Holmsundsvägen.

http://vk.se/Article.jsp?article=321646

Björn Ax

Ja sånt som händer.

Tycker det är otroligt dåligt av folk som skriver kommentarer att skylla på förarna.

Dom borde få testa backa med en ledbuss så är dom nog inte så kaxiga sen.

groenis

Halt i backe
När jag körde min första vinter med buss så närmade jag mig en hållplats mitt i en backe
dum gör som dum har blivit tillsagd att göra när mina passagere säger åt mig fortsätt till krönet annars blir du kvar här i natt i samma andetag kom det vi kan gå nerför ingen protesterade utan alla önskade mig en trevlig kväll istället

/Lennart

lil-sis

Backa är inte så svårt. Men sikten bakåt är ju tämligen begränsad så det är ju ett dumt projekt att ge sig på om man inte har tillräckligt bra hjälp som håller undan ev annan trafik (på hjul och ben). Eller för den delen har fått träna på att backa annat än rakt bakåt  8)

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 02 januari 2010, 01:12:33 AM
Tycker det är otroligt dåligt av folk som skriver kommentarer att skylla på förarna.
Dom borde få testa backa med en ledbuss så är dom nog inte så kaxiga sen.

Umeborna är oerhört orealistiska och förfärligt gnälliga. Något annat går ju inte att påstå. Man kräver att bussen kommer fram i tid, men samtidigt ska man som passagerare ha alla sina rättigheter att betala kontanta enkelbiljetter med 500-lappar och kräva att föraren själv lyfter på och av alla rullstolar och barnvagnar. Bussen ska uppför de snorhala backarna även om vanliga framhjulsdrivna personbilar fastnar... annars är alla bussförare dåliga. Observera att förarkåren mestadels består av gamla Polarbussförare, men att alla dessa förares påstådda "bristande" körkunskaper idag är Nobinas fel? ::) Kunskaper om vad upphandlingar och Länstrafiken är för något har ännu inte riktigt slagit igenom.

Det är lite skrämmande när yrkesförare med CE-körkort skriver kommentarer i tidningen om hur bättre de är på att köra lastbil, då en lastbilsförare väl borde veta vad en sidmotor i en B9S och en "släpmotor" i en OmniCity innebär i fordon som helt saknar diffspärrar? Har man noll koll på övrig tung trafik borde man nästan bli av med CE-kortet! >:(

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 02 januari 2010, 10:42:23 AM
Backa är inte så svårt. Men sikten bakåt är ju tämligen begränsad så det är ju ett dumt projekt att ge sig på om man inte har tillräckligt bra hjälp som håller undan ev annan trafik (på hjul och ben). Eller för den delen har fått träna på att backa annat än rakt bakåt  8)

Backa är normalt sett inga problem, men nedför just denna hala backe i Umeå? Nja, då framaxelns bromsar tar hårdare än de övriga axlarna är det inte att rekommendera. Ingen förare vill ju slå in framdörren i höger vägräcke pga "sidoglid". Att bakomvarande bilister dras till en buss med tydligt tända backljus som nattfjärilar till en tänd lampa är också ett bekymmer. ::)

Ersa

Måste bara dela med mig av en kommentar från en bussförare därhemma:

CitatHäromdagen blev jag hållen ansvarig för att en kvinna frös när hon väntade på att komma in i bussen. Visst är det fantastiskt att vi bussförare nu även ska se till att resenärerna klär sig ordentligt? Snö och kyla i Umeå i januari kom troligen som en lika stor chock för denna kvinna som det gjorde för Umeå kommun. You just got to love this stupid people.

Jag kan faktiskt inte tänka mig att en passagerare i Norrtälje, Stockholm eller Uppsala eller ens de andra Norrlandsstäderna skulle uppträda så.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2010, 00:19:49 AM
Måste bara dela med mig av en kommentar från en bussförare därhemma:

Jag kan faktiskt inte tänka mig att en passagerare i Norrtälje, Stockholm eller Uppsala eller ens de andra Norrlandsstäderna skulle uppträda så.

Hmm...
Häromdan fick jag en avhyvling av en resenär. Han var jättesur på att han inte fick sitta kvar på en buss som brandlarmet gick på. Hur kunde föraren skicka av alla när det var så kallt ute?
Men generellt är dom faktiskt riktigt förstående, Stockholmarna.

groenis

Han var väl frusen ;)
Och när bussföraren nu var så snäll och startade en brasa ::)
Så han fick värma sig då ska den elaka bussföraren jaga ut honom i kylan.

Skrivet med mycket ironi.
Alla VI som har eller håller på med lokaltrafik skulle kunna skriva spaltkilometrar om passagerare vi har mött både roliga och tråkiga saker.
Se det så här utan alla våra passagerare vad skulle vi då prata om vid fikabordet eller här på forumet.

/Lennart

buskörare

Citat från: groenis skrivet 08 januari 2010, 01:03:08 AM
Han var väl frusen ;)
Och när bussföraren nu var så snäll och startade en brasa ::)
Så han fick värma sig då ska den elaka bussföraren jaga ut honom i kylan.

Skrivet med mycket ironi.
Alla VI som har eller håller på med lokaltrafik skulle kunna skriva spaltkilometrar om passagerare vi har mött både roliga och tråkiga saker.
Se det så här utan alla våra passagerare vad skulle vi då prata om vid fikabordet eller här på forumet.

/Lennart

Nu var det ingen brand, men hade det varit det så hade han väl klagat på att det blev för varmt  8)