Condor?

Startat av Mr H, 01 januari 2010, 17:12:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H



Kallas de här vagnarna också för Condorer? Efter högertrafikomläggningen 1967 stog helt plötsligt dessa båda bussar uppställda i Vårsta utanför Stockholm precis vid nuvarande rondell där. Den främre vagnen bär spår av nr 606 eller kanske är det 608? De stog där ganska så länge. Det är LB:s tidigare vagnar och det är väl ingen vild gissning att de härstammar från Skåne, men varken 606 eller 608 fanns väl ändå inte i Lund? Någon som vet varför de hamnade i Vårsta samt vad som hände med bussarna sedan? Fotot är taget i september 1967.

Mr H

Peter Öden

Hej !

Om man studerar en äldre fordonslista för dåvarande LB
från början på 60-talet så ska LB 608 och 609 av nämnda
typ ASJ RL vara placerade i Göteborg.
600-607, 610-617 fanns i Skåne !

Mvh Peter Ö

Sven W

Hej

Nu ska jag berätta vad jag vet om de här bussarna. De är Volvo med ASJ-kaross. De tillhör inte Condorerna. Typen kallades för RL (ramlös buss). LB kallade dem för V-ASJ.

LB skaffade 18 vagnar, nr 600-617. Alla kom 1956 utom de två sista , som kom 1958. Alla fanns 1963 i LB södra distrikt (Skåne) utom 608, 609 som fanns i Västergötland. Jag misstänker att de två västgötarna fanns i Alingsås.

Nu ser jag att Peter Ö svarat medan jag skrev men det är ingen konflikt mellan våra inlägg, annat än min misstanke om placeringen i Alingsås.

Hälsningar
Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 01 januari 2010, 18:44:30 PM
Nu ser jag att Peter Ö svarat medan jag skrev men det är ingen konflikt mellan våra inlägg, annat än min misstanke om placeringen i Alingsås.


Placeringen kan mycket väl ha varit Göteborg men bussar av denna typ användes mycket riktigt som stadsbussar i Alingsås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Jodå, busstypen hette ASJ Condor RL.

De tre första sattes i trafik i januari 1955 hos Linjebuss i Lund med inv.nr 90-92. Fram till 1957 följde sedan en buss till Karlskrona Trafikförening (år 1955), 16 stycken till Linjebuss (nr 600-615) år 1956, en till Rosenqvist i Huskvarna år 1957, en till Korsgren i Falun år 1957 och slutligen två till Linjebuss (nr 616 och 617) år 1957.

De fyra första bussarna var provbussar med chassikomponenter från Volvo B617 och kallades ASJ Condor RL, där RL stod för RamLös. Resterande bussar hade komponenter från B615 och kallades även Volvo-ASJ. De hade också styvare kaross med normala instegsbrunnar och ny front. De fyra första bussarna saknade nämligen instegsbrunnar. Istället fälldes ett steg ut när dörrarna öppnades. Likaså hade de enkelmontearde hjul bak pga den låga totalvikten.

Mer om dessa bussar finns att läsa i BUSSNYTT 3/1993.

Mats Karlsson

Tillägg:
Samtliga RL-bussar hade M-nummer utom 608 och 609 som fanns i Alingsås med P-nummer, samt 615 som fick O-nummer (Partille?). 615 flyttades senare till Skåne.

Mr H

Det var som sjutton, jag trodde bara att denna vagtyp fanns hos LB i Skåne!
Efter skärskådande vill jag påstå att den främre av bussarna bär numret 608 och skulle då alltså
härstamma från Alingsås. Ingen som vet hur det kom sig att bussarnas vägar bar till Vårsta? Vilket öde rönte de andra bussarna? Knappast till Pakistan väl?

Mr H

Mats Karlsson

Nr 91 och 92 såldes till Svenska Cykelfabriken i Lomma och gick sedan som utställningsbussar under många år ram till omkring 1980.
Nr 608 och 609 såldes 1967 till FFV i Eskilstuna, men blev nog bara stående eftersom de slutligen avregistrerades 1971. Förmodligen var det dessa två som därmed hamnade i Vårby.
Övriga bussar vet jag inget om.

Mr H

Tack för det Mats!
Intressant att prototyperna överlevde så länge.

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2010, 19:23:26 PM
Efter skärskådande vill jag påstå att den främre av bussarna bär numret 608 och skulle då alltså
härstamma från Alingsås.

När jag 1963 gjorde lumpen var jag under ett par månader ute i Älvsborgs län på uppdrag. Bland annat i Alingsås. Jag lade då märke till dessa underliga bussar. Mitt bussintresse var på den tiden inte större än att jag kunde skilja på en röd och en blå buss och att jag visste att alla bussar inte heller i övrigt såg likadana ut.
Jag tänkte också åka en sväng med en av bussarna men det gick inte. Jag hittade nämligen ingen tidtabell, inte ens på busstationen fast jag hade sett att bussarna gick där. Långt senare fick jag veta att chefen för bussarna i Alingsås ansåg att någon tidtabell inte behövde anslås därför "alla de som åker vet ju ändå när bussarna går". Att det fanns andra som kunde tänkas vilja åka med dem föll honom tydligen inte in.
Jag hade naturligtvis kunnat fråga bussföraren men det var jag för blyg för. Dessutom var jag iklädd Kronans uniform och ville inte sprida skam över Kronan med att ställa korkade frågor.
Dök inte ett par sådana här bussar upp i Stockholm vid den svåra bussförarbristen 1975? Dock inte Alingsås-bussarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Jag visste att dessa hade diskuterats tidigare.
Se http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9085.0.
Det finns även hänvisningar till detta dokument: http://www.lund.se/upload/142310/Stadstrafiken_lund_80_år_bok.pdf
Bilder på ASJ Condor RL-01 finns på sidorna 28 och 29 (eller 26 och 27).

M.v.h.
Ola