Huvudmeny

Innan tio

Startat av Greger Larsson, 31 december 2009, 21:52:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Innan vi går in i 10-talet är det kanske dags att även på Buss-Snack numera 00-talet? Även om det magiska millenieskiftet - när datorna skulle göra uppror och världen slockna - inte känns värst avlägset så har trots allt tio år runnit iväg...

Får önska Gott Nytt År med denna anspråkslösa bildsvit!

I mars 2000 fotograferades denna etta(chassinummer 1) som fanns i Skellefteås stadstrafik under några år i början av årtiondet:

I mars 2001 kunde man avsluta arbetspasset i detta vackra vårvinterväder. De här Säfflebussarna är väl ganska bra bussar - på bra vägar!
De provades även i Fällfors och Burträsk inför nyinköp dit, men nej tack! En av tre inköpta(130) blev f ö skrot efter att ha fått en tankbil i sidan just under 2001

Våren 2002 gick det fortfarande två CR112 från 1980 i Skellefteå, här den ena den 15:e februari:

Första mars 2003 körde jag denna 8700LE. Det här bussarna funkar hyfsat i landsbygdstrafiken, dock har det varit problem med styrningen till värme/klimat i stort sett hela bussarnas livstid. Buss 206 har gått på prov med Euro5-motor(och har haft sina problem.) medan de fem tvåaxliga bussarna som köptes samtidigt gick tillbaka till Volvo och rullar numera för Orusttrafiken.

2004 lades busslinjen mellan Skellefteå och Flarken ned och ett antal byar blev utan förbindelser. Det var inte lågt resande som var största problemet utan att Robertsfors och Skellefteå kommun inte kunde komma överens om vem som skulle betala för linjen. Sista dagen blev det en lite udda buss, sista åren hade annars Vegan 294 funnits i Flarken.

2005 blev sista året som Swebus hade trafik till och från Skellefteå. Helmarkarna fick nya uppgifter på annat håll i länet.

2006 gick det här välkända bolaget i graven, även om färgerna fortfarande frekventeras på de kvarvarande bussarna:

Den 29:e december 2007 fanns inte alls lika mycket snö som i år..:

2008 såväl som idag rullar det gula bussar även i Veolias trafik:

2009 var kanske inte ett enda snökaos, men slutet innehöll i alla fall god mängd av den vita varan:

Simon A

Mycket trevligt bildsvep! Sånt vill jag gärna se mer av även från andra håll i landet :D

//Simon

Ulf Rådeström

Absolut trevliga bilder!

Gott Nytt År på dig med  :)

Jona

Tackar, själv började jag inte med bussfoto före 2004 så det dröjer nog en 6 - 7 år innan jag kan göra ett liknande bildsvep.

Helt klart sevärt och intressant bildsvep... och gott nytt på er....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jan

Skelleftebuss är ett kommunägt aktivt företag som vill öka sin andel i länet.
I branschen i 40 år