Nyårshälsning med CF

Startat av bilomnibussen, 31 december 2009, 17:26:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Jag får önska alla ett Gott Nytt Bussdiggarår med denna Scania-Vabis CF 65 1961, T 238 tillhörig Östernärkes Omnibustrafik AB, fotograferad utanför Örebro slott. Bussen var försedd med nackkuddar och hade baktill reservhjul samt bagagegrind.

Jan G

Björn Forslund

Tjusigt!
Men främre stötfångare ser ut att vara lite custom, med dekorlister och annan form än vid leverans?

groenis

den var snygg med dubbla takljus,
Hur var det med färgerna på dem Blå och Gulorange?

/Lennart

bilomnibussen

Hej! Bilden är tagen troligen ett halvår efter leverans och stötfångaren är säkert den som bussen levererades med, möjligen har bussbolaget kompletterat med gummilisterna och Scania-Vabismärket? Lackeringen var ljusgrå med mörkblå rand. Motorluckan och hjulen klarröda. Motorluckan var grå vid leveransen men lackerades röd hos bussbolaget ganska snart. Efter något år började man ersätta den mörkblå lacken med ljusblå. Den grå huvudfärgen delades upp i två ljusgrå nyanser (överdel samt längst ned). Från omkring 1963 lackerades nederdelen ljusblå som ränderna i stället för ljusgrått. Bussarna lackerades efterhand om i dessa nyanser, den enda bussen som behöll den äldre lacken var T 602 ScV 1947 med SKV nyboxerkaross från 1956 som gick i trafik till omkring 1972.

För att återgå till bussen på fotot T 238 for den ganska illa av de dåliga vägarna i Östernärke. Efter två år släppte skivorna i innertaket och fick sättas fast, under senare delen av 60-talet såg jag hur den stora mittbakrutan ätit sig ner i materialet undertill vilket skapade en glipa i ovankanten på ca 2 centimeter.

Mvh Jan G

bilomnibussen

Hej igen! Jag har nu kollat ett foto som bör ha tagits vid leveransen och där ser stötfångaren likadan ut som på den publicerade bilden. Vad gäller färgen på positionsljusen minns jag bestämt att ena omgången var blå, däremot kommer jag inte ihåg om de andra var gula eller vita.
God forts! Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 01 januari 2010, 23:04:35 PM
Hej igen! Jag har nu kollat ett foto som bör ha tagits vid leveransen och där ser stötfångaren likadan ut som på den publicerade bilden. Vad gäller färgen på positionsljusen minns jag bestämt att ena omgången var blå, däremot kommer jag inte ihåg om de andra var gula eller vita.
God forts! Jan G

Även min Lier har två omgångar lampor, man kunde välja blått eller orange beroende på om man körde i Sverige eller utomlands.

bilomnibussen

Det var väl ungefär vid den här tiden som det inte längre var tillåtet med blå positionsljus?? Alla ÖOT-bussar före denna hade blå.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Det var väl omkring 1970 man gick över till blått på utryckningsfordon, och därmed anpassade oss till det mesta av övriga Europa?
Då fick alla bussägare byta de blå linserna mot gula eller vita (?).

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2010, 16:31:31 PM
Det var väl omkring 1970 man gick över till blått på utryckningsfordon, och därmed anpassade oss till det mesta av övriga Europa?
Då fick alla bussägare byta de blå linserna mot gula eller vita (?).

Hur ser reglerna ut idag med blå takmonterade positionsljus på veteranbussar?

Björn Forslund

Blå ljus är inte tillåtna, men låter man bli att ha dem tända på Bilprovningen så brukar det inte bli något påpekande. Jag har blå ljus på BSBV 13, men brukar koppla ur dem till besiktningen.