Försvunnet 2009 [8 bilder]

Startat av Göran Nilsson, 31 december 2009, 09:41:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Nilsson

Jag tänkte avsluta året med ett litet bildsvep på några fordon som fastnat på bild under året men som inte - såvitt jag kunnat se - är i trafik längre (rätta gärna om jag har fel uppgifter). Någon av bussarna kanske har en annan framtida karriär, medan några redan verkar vara skrot.

Det blev en del övertaligheter när Arriva tog över trafiken i Ekerö och Märsta i mars, bl.a. Swebus 1856 som inte följde med till Arriva.

Swebus 3816 var i trafik i början av året men tillhör sedan i höstas NNT.

Också i Skåne blev det övertaligheter, bl.a. när Veolia tog över trafik i Malmö/Lund/Landskrona-området i höstas. Swebus 4226 är, som jag förstått det, inte längre kvar i trafik i Skåne.

Busslink 1351, tidigare Näckrosbuss med samma nummer, är numera avställd.

Och Swebus 3964 har hamnat hos Hölöskroten.

De äldsta innerstadsbussarna i Stockholm i 5000-serien  försvann ur trafik under våren/tidig sommar. Om det var till sorg eller glädje beror på vem man frågar... Busslink 5004 var en av dem som höll ut längst.

En reprisbild från Trollhättan på Swebus 4650, fd Linjebuss 3430, som visserligen fortfarande anges som "i trafik" i fordonsregistret men som tidigare rapporterats finnas hos Busmarket tillsammans med systern Swebus 4649.

Hösten bjöd inte på mycket fotograferande alls så avslutningsbilden får bli denna från Slussen i augusti. Swebus 1816 är avställd sedan november...

Därmed önskar jag ett gott nytt år!
/ GNl

Tommy E

Citat från: Göran Nilsson skrivet 31 december 2009, 09:41:27 AM
Det blev en del övertaligheter när Arriva tog över trafiken i Ekerö och Märsta i mars, bl.a. Swebus 1856 som inte följde med till Arriva.

....vilket är mycket tråkigt. Bra bild i alla fall ;)
För övrigt visste jag inte att Nobina 4658 hade blivit röd, det var som tusan :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Kvarne

Sköldis 1351 är skickad till återvinning hos ett visst företag i Hölö tillsammans med 1145 & 6520....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Göran Nilsson

Citat från: Kvarne skrivet 31 december 2009, 13:17:41 PM
Sköldis 1351 är skickad till återvinning hos ett visst företag i Hölö tillsammans med 1145 & 6520....
Tack för upplysningen, misstänkte att det var så.

MissScania

Synd att Älskling nr 3 inte finns kvar i trollhättan. ganska tomt här utan han. o hans broder :(
Men lustigt att se han som Linje 22.  brukade oftast köras som 24an lr 21an.. :)

Swebus/Nobina 4650<3

Men förövrigt väldigt fina bussar

Ersa

Citat från: Göran Nilsson skrivet 31 december 2009, 09:41:27 AM
Jag tänkte avsluta året med ett litet bildsvep på några fordon som fastnat på bild under året men som inte - såvitt jag kunnat se - är i trafik längre (rätta gärna om jag har fel uppgifter). Någon av bussarna kanske har en annan framtida karriär, medan några redan verkar vara skrot.

Kul tema, och riktigt bra bilder! :)

Göran Nilsson