Årsredovisning 2009 [Hyffsat små bilder]

Startat av Nupski, 30 december 2009, 22:56:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Året som gått har inneburit depåflytt från Majorna till Kruthusgatan här i goa Göteborg och i slutet av året bytte jag fullständigt fordonslag och började med eldrift  ;D.

Nåja i januari körde jag fortfarande goa gamla Den Oudsten dessa gungiga skapelser börjar man sakna mer och mer. Alla vagnar har olika egenskaper under färd och kommer fortfarande ihåg några av dessa.

301 Slö som attan med ett burkigt ljud, 302 en vingelpelle på vägen med många konstiga fel, 303 raket med svartrykande maskin och slängigt släp gick aldrig rakt, 304 gungbräda, 305 bussen som inte styr åt vänster  ;D, 306 skrammelburk, 312 innan växellådan byttes så lät den som en variomat i lådan, 315 solid (Bussen fick ny motor efter en brand som jag var med om i Kallebäck) och stabil, 317 skrammelburk och slö, 320 bussen som ville köra om sig själv så fort det vart halt  ;D. Ack så underbara bussar synd att deras saga snart är slut.

Nåväl att ratta in 305 i vändslingan Fiskebäck krävde att man visste vad man gjorde och fick ställa sig upp i slutet av svängen för att ta i lite extra med ratten  :o. Nåväl första svängen till Fiskebäck 2007 med 305 fick jag  backa tillbaka ut ur slingan och köra ner på båtplan vid Fiskebäcks småbåtshamn för att backvända där.

I februari bytte jag depå till Kruthusgatan och fick äntligen känna på "lite" landsväg med linje 59 mellan Lexby och Jonsered en natt fick jag backa från Kåhög till Kåhögsgård genom kurvorna då jag mötte en Arla långtradare som inte kunde väntat in två sekunder. Helgen efter så mötte jag samma långtradare på nästan samma ställe och då stod jag kvar men killen hade nog ingen lust att backa så jag fick snabbt styra upp mig på en garageuppfart, dagen efter hade villaägaren hämtat järnvägsslipers för att inte få in stora tunga fordon i trädgården  ;D.

En bild från juli på en linje 59 vid Jonsered med min ack så dåliga "nya" telefon.

På Kruthus satt man mest placerad på linje 60 och kunde få köra 4 varv Mathugget - Redbergsplatsen på en arbetsdag, en bra linje med bussar som för det mesta var bra men kunde ibland spöka. Fast höjdaren var den dagen man fick köra Scania Vest på linje 60.

Sommaren rullade på fram till september då jag gick över till eldrift. Kursen var slut i november och man kunde börja se stan med nya ögon, visst köra buss är roligare men detta är nästan lika roligt. Dessa nya italienska skapelser är i mitt tycke riktigt bra.

En del resor gjordes Oslo besöktes några gånger, man var i Skåne gjorde Malmö och Lund osäkert, en rundresa Bohuslän/Dalsland på 12 timmar, Uppsala, Stockholm, Västervik, Kalmar fick se en del bussar och annat vissa bilder blev bra andra mindre bra  ;D. Här en dålig bild från Oslo 2009

Och en bild från Uppsala som blev bättre  ;D.

Men höjdpunkten var nog resan genom Tyskland och Polen till Ukraina och staden Lviv. Väl i Lviv bestämde vi oss för att åka tillbaka efter en pilsner Liwovska vid stationen  ;D. Städer som man gjorde osäker under resan vart Berlin, Frankfurt an der Oder, Zbaszynek, Poznan, Wroclaw, Katowice, Krakow, Prezmysl och Lviv. Den här resan kan jag rekommendera är det någon som är sugen på resan med lite tips skicka ett PM så berättar jag mer.

Här är bussen som tog oss tilbaka till Polska gränsen.

Sen en intiörbild från en bekväm express buss. 1 timme utan gardiner, fällbara stolar och annat lyx här talar vi plaststolar och Ikarus.

Vill ni vet hur bekvämt det var titta på klippet i länken nedan 34sekunder skumpandes i en Ikarus.

http://www.youtube.com/watch?v=Uv_gMujekOo

Sen har man varit inblandad i tragiska händelser under året det hemskaste var nog skrotningen av fd GS 29 en åldrad dam som vart bortom räddning hade ramen varit bättre hade hon kanske kunnat sparas. Så den blev en värdig organdonator till SSR 58 av samma serie men med annan kaross. Här håller vi på att plocka bort de sista bitarna golv.

Så nyårsnatten blir att tillbringa på station "Källaren" fick ett skumpass till 29:05 så jag är nöjd  ;D.

Så Gott nytt år på Er och huka er Norrlänningar nästa år far jag norröver.

Niclas Rosenius

Detta var en trevlig årsredovisning.

Ser framemot fler bilder nästa är.

//Niclas