Udda tåg man sog i Malmö sist.

Startat av Möllers, 30 december 2009, 18:30:27 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas skrivet 02 april 2010, 02:13:38 AM
Nu var det längesedan som något hände i denna tråd, det är jag helt med på. ^^ Jag upptäckte dock lite speciella destinationer som ni har missat. Falun - Stockholm och Malmö - Stockholm är ju väldigt långa sträckor och som ni redan har nämnt, men även Göteborg - Stockholm har förekommit några gånger, samt några gånger då jag har sett tågen rulla så långt som Ljusdal-Stockholm.  :P Då kommer frågan, hur det egentligen är med ätmöjligheter på dessa regionaltåg... :P Vi pratar ju ändå mellan 40 till drygt 60 mil vissa gånger... Någon som vet? :P

Ljusdal-Stockholm är planenligt. Göteborg-Stockholm rör det sig om extrainsatser men det här förekommit som extratåg till exempel i samband med stora evenemang i Göteborg. Från sommaren 2006 skulle X40 gå planenligt i Här- och där-tågen Stockholm-Västerås-Göteborg men det blev bara en månad innan man fick ta till andra lösningar. Men skam den som ger sig: det finns nu uppgifter att de skall komma tillbaka till december 2010.

Det finns automater på X40-tågen, men dess funktionalitet är långt från säker. Sedan är det förstås möjligt att ordna ambulerande servering även om X40 inte är optimalt anpassade för sådan med sina många invändiga trappor. Och som Kellgren konstaterade i Dumboms Lefverne:
Också – om ej hans Dagbok ljuger –
Skall på Gästgifvargårdarna
I Småland ätas mycket bra;
I fall man matsäck har som duger.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2010, 08:42:57 AM
Ljusdal-Stockholm är planenligt. Göteborg-Stockholm rör det sig om extrainsatser men det här förekommit som extratåg till exempel i samband med stora evenemang i Göteborg. Från sommaren 2006 skulle X40 gå planenligt i Här- och där-tågen Stockholm-Västerås-Göteborg men det blev bara en månad innan man fick ta till andra lösningar. Men skam den som ger sig: det finns nu uppgifter att de skall komma tillbaka till december 2010.

Det finns automater på X40-tågen, men dess funktionalitet är långt från säker. Sedan är det förstås möjligt att ordna ambulerande servering även om X40 inte är optimalt anpassade för sådan med sina många invändiga trappor. Och som Kellgren konstaterade i Dumboms Lefverne:
Också – om ej hans Dagbok ljuger –
Skall på Gästgifvargårdarna
I Småland ätas mycket bra;
I fall man matsäck har som duger.

Har fått insidertips om att det tittas på lösningar för fast servering, dock så kommer det troligtvis inte att göras förrän garantin löpt ut,
tillverkarens lösning kostar för mycket pengar!

Bengt Jönsson

Denna tågmodell kallar jag för "Sligsugen"...
Ser ju ut som en dammsugare men som suger upp makadam (men slig låter bättre!)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 april 2010, 07:51:09 AM
Denna tågmodell kallar jag för "Sligsugen"...
Ser ju ut som en dammsugare men som suger upp makadam (men slig låter bättre!)

/B

Så här ser en sligsug ut: http://www.jernbane.net/upload2/s19981630-19980730-1024.jpg   Det är svårt att hitta någon likhet med X40 tycker jag. 

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2010, 10:45:42 AM
Så här ser en sligsug ut: http://www.jernbane.net/upload2/s19981630-19980730-1024.jpg   Det är svårt att hitta någon likhet med X40 tycker jag. 

Ahh.. En makadam-dammsugare.. ;)
;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 april 2010, 11:06:58 AM
Ahh.. En makadam-dammsugare.. ;)
;D

Ja, men det är väl en sådan du menar. Det finns inget enligt Google som heter sligsug och i Postvagnen har man antagit att du menade just en makadamsug. Men har du en bild på en sligsug så visa den gärna.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2010, 11:33:31 AM
Ja, men det är väl en sådan du menar. Det finns inget enligt Google som heter sligsug och i Postvagnen har man antagit att du menade just en makadamsug. Men har du en bild på en sligsug så visa den gärna.

Men det är bara för att jag tycker att benämningen "sligsug" är både fyndig och bra med tanke på tågets utseende framifrån!  :D Som en "mask" som har munnen  öppen och som hela tiden suger upp någonting.. ;D

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 april 2010, 16:17:44 PM
Men det är bara för att jag tycker att benämningen "sligsug" är både fyndig och bra med tanke på tågets utseende framifrån!  :D Som en "mask" som har munnen  öppen och som hela tiden suger upp någonting.. ;D

/B

Du menar att X40 ser ut som något som inte finns. Ja, det kanske ligger något i det.  ;)