Udda tåg man sog i Malmö sist.

Startat av Möllers, 30 december 2009, 18:30:27 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Möllers

Igår var jag i malmö så ni vet ner jag kom till centralen sog jag ett udda tåg vet bara dom kör i Stockholm tänke jaha kör dom i Malmö nu med  ::)
Stog Stockholm på det men var för mö folk att fota den annan gång jag ser den kanske där kan jag fota den.
Hittade den hos Bussmicke.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Tag/Sverige/Motorvagnar/X040/slides/X40_3302+3303_Enkoping_050701d.html

Optimal

Dom kör inte i Stockholm, dom kör Till Stockholm från andra platser i Sverige. Ex från Hallsberg, Västerås, Arboga, Eskilstuna och Linköping

Simon Bertilsson

X40 sköter regionaltrafiken i Mälardalen, vilket innebär att de har sitt stora nav i Stockholm. Därifrån går de till Linköping, Gävle, Arboga, Eskilstuna, Västerås och ett gäng andra destinationer.

Staffan Sävenfjord

Anledningen till att en dubbeldäckare litt X40 dök upp i Malmö i går var att ett X2000-tåg hade havererat i Linghem norr om Linköping och man satte då in en X40 som ersättning. X40 fick sedan gå tillbaka till Stockholm som ersättning för ett X2000-sätt i ett annat tåg.
Möller har helt rätt i att det är något man sällan ser i Malmö. Och Hans Melange har helt rätt om den normala användningen. Lägger man till Hallsberg, Falun och Uppsala också tror jag att man fått med alla normala destinationer. Det är dock inte helt ovanligt att X40 får ersätta X2000 - eller egentligen X2-tåg. Dock inte så ofta till Malmö men väl till Karlstad och Falun.

Möllers

Då skulle jag ha fotat den då igår attans  :-\
Lär man inte se den fler gånger då i malmö får man hålla tummarna att ett till X2000 haverer så dom sätter in X40 igen så jag kan fota den ner jag får chensen.

JB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2009, 18:48:13 PM
Och Hans Melange har helt rätt om den normala användningen. Lägger man till Hallsberg, Falun och Uppsala också tror jag att man fått med alla normala destinationer. Det är dock inte helt ovanligt att X40 får ersätta X2000 - eller egentligen X2-tåg. Dock inte så ofta till Malmö men väl till Karlstad och Falun.

Går det verkligen X40 till Uppsala? De man ser här är väl tågen Gävle-Linköping, som visserligen stannar här, men har X40 normalt Uppsala som slutstation?

/Jonas

Staffan Sävenfjord

Citat från: JB skrivet 30 december 2009, 19:09:18 PM
Går det verkligen X40 till Uppsala? De man ser här är väl tågen Gävle-Linköping, som visserligen stannar här, men har X40 normalt Uppsala som slutstation?

/Jonas

Är inte helt säker på hur det är i innevarande tidtabell men tidigare har det gjort det i ett par tåg.

Melker

Jo, du har som vanligt helt rätt Staffan. Har inte tågnumren i huvudet just nu, men Uppsala ingår helt klart i "slutstationssortimentet". Och det finns en chans att det sortimentet utökas ytterligare inom en rätt så snar framtid enligt "vanligtvis välunderrättad källa" som det så vackert brukar heta.

Mattias: Du får väl ta dig en resa norrut, det finns mycket roligt att titta på även norr om Getabäck. Eller är du en "äkta" skåning som aldrig skulle sätta din fot norr om Hässleholm där det säkerligen bara finns isbjörnar och "upplänningar"?  ;) ;D  ("Upplänningar" är alltså alla som bor norr om Skåne, inte något som har med Uppland att göra vilket jag blev tydligt informerad om någonstans i närheten av Tivoli och 10:ans väg)

Möllers

Hässleholm lär jag sätta min fot året 2010 till juni Juli eller Aug då kommer jag staffa sommar kortet  :)
Ska till kristanstad kanske jag ser den där X40 om jag har tur.
Om kistianstad kan man ta bussen där ifrån till växjö eller halmstad  ???
Om SJ får man väl boka skitet först inte som skånetrafiken man får en biljett direkt men ska kolla upp det senare.
Vill gärna till Halmstad jagga efter Scania Maxci sen nästa år.

JB

Citat från: Melker skrivet 30 december 2009, 22:34:30 PM
Jo, du har som vanligt helt rätt Staffan. Har inte tågnumren i huvudet just nu, men Uppsala ingår helt klart i "slutstationssortimentet". Och det finns en chans att det sortimentet utökas ytterligare inom en rätt så snar framtid enligt "vanligtvis välunderrättad källa" som det så vackert brukar heta.

Där ser man. Trodde de X40 man såg i stan var på genomresa på väg till eller från Gävle, eller i ett par fall Dalarna. Vilka tåg (och tider) rör det sig om.

/Jonas

JB

Citat från: Mattias Möller. skrivet 30 december 2009, 22:46:13 PM
Hässleholm lär jag sätta min fot året 2010 till juni Juli eller Aug då kommer jag staffa sommar kortet  :)
Ska till kristanstad kanske jag ser den där X40 om jag har tur.
Om kistianstad kan man ta bussen där ifrån till växjö eller halmstad  ???
Om SJ får man väl boka skitet först inte som skånetrafiken man får en biljett direkt men ska kolla upp det senare.
Vill gärna till Halmstad jagga efter Scania Maxci sen nästa år.

Det går att köpa SJ-biljetter ombord på tåget eller i automat på stationen innan avgång. Men det bästa är att boka (i god tid) innan så kan det bli ganska billigt. Tre månader innan släpps 95-kronorsbiljetterna.

/Jonas

Möllers

Då så är det bara åka av nästa år bra man kan få biljetten direkt då.
Klart jag kan testa boka en ochså skulle vara intesant.

jocke

Jag har då aldrig sett X40 ha uppsala som slutstation. Utom en gång då 2 eller 3 tågset var ihopkopplade o gick istället för uppsalapendeln under en vardag för typ 2 år sedan.

Annars går de enbart genom stan när de är på väg till Gävle/Linköping vad jag vet.

Överbevisa mig gärna
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Leif D

I princip, när de gäller Uppsala och X40, så är alla tåg som går Linköping - Gävle X40, i olika kobinationer.
X40-3, X40-3 + X40-3 och X40 + X40-3 är väl de kombinationer som förekommer.
Dessutom går det X40-tåg i en del av tågen som kallas Uppsala-pendeln, men då främst då tåg som kommer söder ifrån, Hallsberg, Örebro, Eskilstuna och fortsätter förbi Stockholm till Uppsala.

För egen del kör jag bara X40-tåg som går Linköping - Gävle.
(Allt gäller givetvis även i motsatta riktningen också)
;-)

Andreas

Nu var det längesedan som något hände i denna tråd, det är jag helt med på. ^^ Jag upptäckte dock lite speciella destinationer som ni har missat. Falun - Stockholm och Malmö - Stockholm är ju väldigt långa sträckor och som ni redan har nämnt, men även Göteborg - Stockholm har förekommit några gånger, samt några gånger då jag har sett tågen rulla så långt som Ljusdal-Stockholm.  :P Då kommer frågan, hur det egentligen är med ätmöjligheter på dessa regionaltåg... :P Vi pratar ju ändå mellan 40 till drygt 60 mil vissa gånger... Någon som vet? :P