Nytt hos KR-trafik (Bilder)

Startat av Oskar A, 22 augusti 2007, 23:08:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Nu har den ena av de två Mercedes Integro som ska ersätta 181 och 182 som var inblandade i den tragiska olyckan i vintras kommit i trafik. Den andra ska enligt tidigare uppgifter få inv.nummer 234.

Sedan såg jag att 39 åter är inlånad från Jämtland. Hur länge den blir kvar vågar jag dock inte svara på.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Peter L

Nya Integro-modellen är tjusig, men jag gillar å andra sidan "fyrkantiga" bussar framför runda rymdskepp...  ;D

Är inte dessa att jämställa med exempelvis Volvo 8700 framför Volvo 9700? Känns mer som Travego/Tourismo motsvarar 9700 i modellprogrammet, eller hur är det? Å andra sidan var det någon (Lars kanske?) som tidigare påpekat att 9700 egentligen är en förtäckt 8700 avseende motor, drivlina etc. Kan dock inte uttala mig om skillnaden i komfort, vilket borde vara det viktiga.

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 augusti 2007, 10:12:31 AM
Travego är ju en turistbuss jämförbar med 9700H o HD
Integro är steget under, jämförbar med 9700S och normalgolvade 8500/8700
Citaro kan jämföras med lågentré/låggolvs 8500/8700/7500 osv.

Att MB kvalité är avsevärt högre än de Värmlandsbyggda är också en skillnad.

//Lars

Tack för snabbt svar, verkar rimligt!

På SkåneExpressen har skådats Volvo 9700S (samt dess föregångare) och MB Integro samt även Scania Vest Contrast (är väl namnet på "mittmodellen" mellan Center och Horisont?). Antar att även den sistnämnda klassas i steget under turistbuss då. I Småland körs väl Rasken-linjerna med 9700S, Vest Contrast samt även med normalgolvade 8700 vill jag minnas.

Spontant känns det som att denna "mellanklass" har vuxit fram i takt med att lågentré-kraven har blivit mer eller mindre standard för regionbussar. De har högre standard än gamla tidens regionbussar med normalt insteg (t.ex. toalett), men inte riktigt i nivå med turistbussar. Verkar som om alla tillverkare nu anpassar sig efter detta - vill väl till för att överleva... Är detta mest i Sverige? Känns som om t.ex. Tyskarna ser Citaro som en stadsbuss och Integro som regionbuss, har lågentré-sjukan inte slagit igenom där eller har jag helt fel för mig?

...glömde ju tacka Oskar för de snygga bilderna!  :)

Simon A

Riktigt snygga dom där nya bussarna. Bra bilder med by the way.

//Simon

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 augusti 2007, 10:12:31 AM
Citaro kan jämföras med lågentré/låggolvs 8500/8700/7500 osv.

Att MB kvalité är avsevärt högre än de Värmlandsbyggda är också en skillnad.

//Lars

Beror väl på vad man definerar in i ordet kvalité. Om man menar brister vid leverans så visst ligger det nog något i det du säger i alla fall för tillfället. Om man istället väger in egenskaper som ljudnivå, sittställning och andra komfortparametrar lär nog en del tycka att Volvon i många fall är bättre.

Dessutom får vi väl vänta ytterliggare några år innan vi uttalar oss om kvalitén på produkten när det gäller slitstyrka.