Problemen i Örebro eskalerar...

Startat av AL, 30 december 2009, 16:34:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Optimal skrivet 30 december 2009, 16:40:19 PM
Denna var ju bra:

"Det finns företag som beställer lyxåk = Scania, och sedan finns det dom som beställer en ratt och en pall!.  Man får vad man betalar för!

Inte vistte jag att Scania kunde fixa bussar med CNG drift.
I branschen i 40 år

Jan

Det är oftast gaskvaliteen som strulat i början. Arriva hade samma problem i början i Helsingborg.
I branschen i 40 år

RoTe

Citat från: Optimal skrivet 30 december 2009, 20:57:29 PM
Som Lars säger så kan det inte vara Sugmotor, då skulle väll den knappt orka ta sig frammåt. Den måste ha någon form av turbo, kompressor osv.

"naturally aspirated engine" betyder ju att all form av överladdning saknas.

JAB

Citat från: RoTe skrivet 30 december 2009, 21:25:34 PM
"naturally aspirated engine" betyder ju att all form av överladdning saknas.

Nej, den har ingen turbo. Men det är ibland omöjligt att bli tagen på allvar i detta forum. :o

Omnilasse

Fast jag såg här att Busslink tydligen gör om samma misstag med sina nya Lion city 21:or (74xx), som också får motorn med trekammarkatalysatorn och Lambda 1 metoden (de boggibussar som finns i Stockholm har dock den andra motorn). Skälet är förstås miljömässiga. Lean bunt-modellen har ju främst varit avsedd för ledbussar (hos Man - andra tillverkare som Volvo har väl kört på Lean burn-metoden mestadels) - och nackdelen med den senare metoden har ju varit lite högre utsläpp, då den bara fungerar med tvåkammarkatalysatorer, nu kommer vad jag förstå en typ av mixsystem som kan möjliggöra en övergång till den senare och som klarar VI nivåen, men katalyseringen blir ju aldrig lika bra, eftersom den inte kommer upp i samma värmenivå och det är ju trots allt en miljöbuss det handlar om. Nåväl, frågan är väl hur mycket som har med hästkrafterna att göra respektive att lambda 1 motorn är känsligare av någon anledning? 4: an är vad jag förstår en relativt ny version, så det kanske är barnsjukdomar - Lou 2 har ju hängt med lite längre tid...   

Ulf Rådeström

Citat från: Omnilasse skrivet 30 december 2009, 20:56:57 PM
Ledbussarna har ju turbo som jag förstår det - E2876-LUH02, men normalbussarna har det ju inte, men de Man bussar som levererats till Örebro är ju av en annan variant som inte finns med där enligt svenskt busshistorisk databas - E2866-DUH04 - på MAN:s hemsida nämns ju bara DOU03, vad är skillnaden, är 04.an en starkare eller svagare motor än 03:an?
03 och 04 betyder vilken variant på efterbehandling av avgasesr som motorn har - filter eller katalysator.

MAN har ju lagt en offert till Swebus på bussinköp säkerligen båe med 310hk-morotn såväl som 245hk-motorn. Sen är det ju upp till Swebus att välja.

Om nu Swebus skulle beskyllas för att vara snåla vid anbud så är i så fall Busslink inte ett dugg bättre - eftersom man har samma mtor i de nya 20 som snart sätts i trafik i Stockholms innerstad (245hk-motorn).
Det är ju helt naturligt att man vill kunna få en mer bränsleeffektiv motor till en stadsbuss som startar och stannar hela tiden - så då är en 310hk-motor onödig har man väl tyckt.

buskörare

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 31 december 2009, 11:46:00 AM
03 och 04 betyder vilken variant på efterbehandling av avgasesr som motorn har - filter eller katalysator.

MAN har ju lagt en offert till Swebus på bussinköp säkerligen båe med 310hk-morotn såväl som 245hk-motorn. Sen är det ju upp till Swebus att välja.

Om nu Swebus skulle beskyllas för att vara snåla vid anbud så är i så fall Busslink inte ett dugg bättre - eftersom man har samma mtor i de nya 20 som snart sätts i trafik i Stockholms innerstad (245hk-motorn).
Det är ju helt naturligt att man vill kunna få en mer bränsleeffektiv motor till en stadsbuss som startar och stannar hela tiden - så då är en 310hk-motor onödig har man väl tyckt.

Om du menar dom nya 2-axlade MAN som är på väg in så är det fortfarande tänkt att dom inte alls ska gå innerstadstrafik, utan på Lidingö. Nu vet jag att man funderar på alternativ, men dom är beställda för att gå ute på Lidingö alla 20. Inte i innerstan. Så i så fall blir det vi ute på ön som får ta problemen.

Ulf Rådeström

Citat från: buskörare skrivet 31 december 2009, 14:24:55 PM
Om du menar dom nya 2-axlade MAN som är på väg in så är det fortfarande tänkt att dom inte alls ska gå innerstadstrafik, utan på Lidingö. Nu vet jag att man funderar på alternativ, men dom är beställda för att gå ute på Lidingö alla 20. Inte i innerstan. Så i så fall blir det vi ute på ön som får ta problemen.

Vet att dom är menade för Lidingö.
1. finns ingen gas på Lidingö ännu - därför ska dom gå i Söderhallen tills vidare
2. spelar ingen som helst roll - typen av trafik är exakt samma- Lidingö har ju knappast några 5-milalinjer utan är ren stadstrafikbetoning med många start och stopp och täta hållplatser.
3. MAN-bussarna är redan leveraade till Busslink - endast Buss-PC montering återstår som man håller på med för fullt - så som sagt - gasen hinner inte dit och bussarna sätts i trafik i Söderhallen så länge.

Men punkten som det här handlade om kom i nummer två (2)

//Uffe

Jan

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 31 december 2009, 15:37:09 PM
Vet att dom är menade för Lidingö.
1. finns ingen gas på Lidingö ännu - därför ska dom gå i Söderhallen tills vidare
2. spelar ingen som helst roll - typen av trafik är exakt samma- Lidingö har ju knappast några 5-milalinjer utan är ren stadstrafikbetoning med många start och stopp och täta hållplatser.
3. MAN-bussarna är redan leveraade till Busslink - endast Buss-PC montering återstår som man håller på med för fullt - så som sagt - gasen hinner inte dit och bussarna sätts i trafik i Söderhallen så länge.

Men punkten som det här handlade om kom i nummer två (2)

//Uffe
Att man saknar gas ute på Lidingö är inget problem i sig. Med bra planering kan man tanka dessa på annan ort under trafik dygnet. De bussar som finns i Höganäs är alla av gas med man tankar inte en ända där då gasanläggning saknas.
I branschen i 40 år

Ulf Rådeström

Visserligen.
Dock går det inte till så i det här fallet - bussarna skall placeras i söderhallen tills gastankanläggningen är klar på Lidingö - beslutat och bestämt.

Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 december 2009, 15:52:23 PM
Att tomköra Ropsten-Söderhallen för tankning är sannolikt inget kommersiellt lockande alternativ, räkna med minst 2 timmar/buss o tankning, kan t.om finnas risk att en sådan lösning skulle ändra dimensioneringen t.om

Ja, det skulle nog kosta över huvudet - eftersom gasdriften till Lidingö inte beräknas komma igång förrän andra halvan av 2010.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 december 2009, 15:52:23 PM
Att tomköra Ropsten-Söderhallen för tankning är sannolikt inget kommersiellt lockande alternativ, räkna med minst 2 timmar/buss o tankning, kan t.om finnas risk att en sådan lösning skulle ändra dimensioneringen t.om

Man skulle ju kunna trafikera som linje 76 Ropsten-N Hammarbyhamnen-Söderhallen, men det blir ett väldigt känsligt trafikupplägg.

MrRep

Problemmet under vintern med de korta bussarna utan turbo i Örebro är att gasspjället fryser fast pågrund av att det inte finns någon turbo som värmer luften innan den skall gå igenom spjället. De tyska ingenjörerna tänkte väl inte på att det kunde bli kallt också? Jag hörde detta på lite omvägar...

AL

Swebus/Nobina hade ju förstås kunnat öppna plånboken och beställt, visserligen dyrare, men starkare och mer driftsdugliga motorer!  Det är ju inte första gången det händer, men när alltför giriga vinstintressen styr så är detta något man får räkna med! Och det gäller naturligtvis inte enbart den materiella sidan! Trafikhuvudmannens instrument för att stävja utvecklingen är bl a vitesförelägganden, och det finns anledning att titta över vitesnivåer såväl som vitesområden eftersom en entreprenörs underlåtenhet att uppfylla villkor som utlovats i samband med upphandlingsprocessen, kan få katastrofala följder för den allmänna utvecklingen av kollektivtrafiken.

I Örebro är det extra känsligt eftersom kommunens storsatsning på ett stomlinjenät detta år riskerar att få en mycket trög start, och vad värre är, en betydligt längre invänjningstid bland allmänheten!  Betänker man sedan att vagnparken för stadstrafiken är ny, medan motsvarande för regiontrafiken i huvudsak består av begagnad material från övriga Swebus/Nobinadepåer i landet, varav det senare inte drabbats av nu nämnda problem, men istället av bristande underhåll, (vandaliserad inredning som inte åtgärdas, trasiga destinationsskyltar etc), kan skadan i en förlängning få långtgående konsekvenser ur ett miljö- och trafikpolitiskt perspektiv!

groenis

Fruset spjäll
Det låter som en klassisk grej på äldre sugmotorer,
Är det bara spjället eller är injektorerna drabbade också?
Mina egna äventyr i början av 80-talet med gaskonverterad motor var det kallt starta på bensin
och det var dessutom en ombyggd förgasare med en skiva i rostfritt som styrde mellan gas och bensin.
Glömde man att koppla om så skrämde man grannens pudel till att gödsla större potatisåker
när man fick backfire,
det enda som var störande vintertid var att gasen kylde mycket effektivt allt runt förgasare och insug .
MrRep vad tror du om en värmeslinga runt spjället?