Problemen i Örebro eskalerar...

Startat av AL, 30 december 2009, 16:34:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Knappt 3 månader efter Swebus/Nobina's övertagande av trafiken i Örebroregionen växer nu kritiken och klagomålen från såväl resenärer som myndigheter kraftigt!  På Länstrafiken Örebro's hemsida varnas t o m för att vissa klagomålsaspekter inte längre kan tillgodoses av kundservice, och från Swebus/Nobina's sida hävdas att problemen i huvudsak är relaterade till  kortvagnarnas motorer.

Det har nu blivit mer regel än undantag att bussar står "parkerade", nersläckta och med varningsblinkers påslagna längs gator och vägar i innerstan, samtidigt som många andra resenärer tvingas vänta åtskilliga minutrar medan förare slår på och av huvudströmbrytarna i ett sista desperat försök att få bussarna att rulla!  Merparten kortvagnar hämtas hem till garaget och ersätts av ledvagnar så "långt lagret räcker", eftersom ledvagnarna med sina turbomotorer klarar problemen bättre än just kortvagnarna.  Dessutom rullar ett flertal regionbussar från andra garage i länet inom stadstrafiken för att upprätthålla trafiken och minimera indragningar, men enligt Swebus/Nobina finns en risk för att problemen tar ytterligare fart i kylan.  En tillfällig räddning just nu är de annalkande helgerna som innebär färre bussar i trafik - merparten ledvagnar!

Enligt uppgift skall personal från tyska MAN/Neoplan finnas på garaget i Bettorp för att åtgärda de motorproblem som f n orsakar trafikproblemen, något som man först misstänkte berodde på igensatta och dåligt skötta filter. Men även om detta till viss del stämde så har det visat sig att även andra motorkomponenter påverkas av det svenska vintervädret!

För Swebus/Nobina är det naturligtvis olyckligt att drabbas av den här typen av problem så snart efter ett övertagande av trafiken, men ironiskt nog är det ändå i linje med hur det brukar se ut där man vunnit anbud efter upphandlingar, främst beroende på kompetens- och kvalitétsnivån hos den personal som hanterar just tekniskt relaterade problem, men också ur beställningssynpunkt eftersom det är entreprenören som beställer de fordon som skall tillhandahållas för trafikens upprätthållande.  Just det senare påverkas av beställarens plånbok och vilja att öppna denna. Eller för att citera en chefsansvarig vid dåvarande ScaniaBussar i Katrineholm; "Det finns företag som beställer lyxåk, och sedan finns det dom som beställer en ratt och en pall!  Man får vad man betalar för!

Problemen i Örebro har också fått andra konsekvenser eftersom ett flertal dieselbussar nu rullar som ersättning på stadstrafikens linjer. Inte minst gäller detta tomgångskörningen som Swebus/Nobina bryter mot allt oftare av rädsla för att bli stående med bussar som inte vill starta.  Dessutom vägrar vissa förare att köra vissa sträckor, ovana vid boggiebussar och det extra utrymme som krävs för att manövrera, vilket får till följd att framförallt många äldre lämnas åt sitt öde utan tillgång till information om varför bussen uteblir.  Och den svenska vinterkylan är tuff nog ändå! 

Återstår ännu på vilket sätt huvudmannen tänker agera gentemot Swebus/Nobina!  Hittills avser man göra en avräkning mot bakgrund av de turer som inte rullat enligt tidtabell, men några tecken på att inkräva vitesbelopp därutöver är fortfarande oklart!  Klart är dock att kommunens stora kollektivtrafiksatsning under våren 2010 kan påverkas mycket negativt av de senaste månadernas utveckling!

Optimal

Denna var ju bra:

"Det finns företag som beställer lyxåk = Scania, och sedan finns det dom som beställer en ratt och en pall!.  Man får vad man betalar för!

Cero

Med tanke på de stora framgångar MAN haft med sina bussar de senaste åren skulle man ju kunna förvänta sig att produkten är i särklass kvalitetsmässigt ::) och att man under de år som gått lärt sig hur svensk vinter är. Dessutom är den ju åtminstone från Mälardalen och söderut inte så värst olik den som finns i hemlandet Tyskland, möjligen att plogningen är sämre.

Leverantören torde väl också tillställt kunden handlingar som tydliggör hur fordonen ska skötas och man kan ju förvänta sig att Nobina med den historia av bussverksamhet man har skulle vara kapabla att kravställa, inköpa och underhålla dylika tingestar. Dessutom gissar jag att merparten av personalen är övertagen från Busslink som ju inte heller är noviser på området. Bussarna torde väl för övrigt vara av samma modell som rullar på andra håll i Sverige och norra Europa, eller är det en helt ny modell?

RoTe

"Merparten kortvagnar hämtas hem till garaget och ersätts av ledvagnar så "långt lagret räcker", eftersom ledvagnarna med sina turbomotorer klarar problemen bättre än just kortvagnarna."

Ska det tolkas som att kortvagnarna saknar överladdning?

Leif D

Tycker detta verkar mer som att gasproblem....
Gissar på att gasen är av skiftande kvalitet så här i början, för man är ovan. Dessutom är alla som kör och reparerar ovana vid gasbussar.
Att man sedan tydligen köpt kortvagnar utan turbo, verkar ju synnerligen märkligt, men kostar väl mindre förstås.

Liknande bekymmer såg vi ju i Linköping för länge sedan, då man började med gasdrift, problem som höll i sig några år, men som nu är helt borta.
I Linköping finns ju dessutom MAN-biogasbussar, såväl normala 2-axliga som 3-axliga boggi och ledbussar, gissar väl att alla dock har turbomotorer.
Även i Stockholm var det väl initialt en hel del bekymmer med gasdriften, något som om jag minns rätt berodde allafall delvis på gaskvaliteten.

Sedan tror ja väl Nobina som alla andra som kommer in som nya på en ort, tyvärr måste göra alla gamla misstag på nytt. Att räkna för snålt, de är väl näst intill standard numera tyvärr.
;-)

Optimal

Citat från: Leif D skrivet 30 december 2009, 17:18:10 PM
Tycker detta verkar mer som att gasproblem....
Gissar på att gasen är av skiftande kvalitet så här i början, för man är ovan. Dessutom är alla som kör och reparerar ovana vid gasbussar.
Att man sedan tydligen köpt kortvagnar utan turbo, verkar ju synnerligen märkligt, men kostar väl mindre förstås.

Liknande bekymmer såg vi ju i Linköping för länge sedan, då man började med gasdrift, problem som höll i sig några år, men som nu är helt borta.
I Linköping finns ju dessutom MAN-biogasbussar, såväl normala 2-axliga som 3-axliga boggi och ledbussar, gissar väl att alla dock har turbomotorer.
Även i Stockholm var det väl initialt en hel del bekymmer med gasdriften, något som om jag minns rätt berodde allafall delvis på gaskvaliteten.

Sedan tror ja väl Nobina som alla andra som kommer in som nya på en ort, tyvärr måste göra alla gamla misstag på nytt. Att räkna för snålt, de är väl näst intill standard numera tyvärr.

Om dom inte har turbo, har dom då en kompressor istället?. För nått måste dom ju ha, annars lär det inte gå fort iväg  ;)

Oskar A

#6
När det gäller motorfrågan så har kortvagnarna i Örebro den svagare gasmotorn på 245 hk. Den starkare ligger på 310 hk och är alltså den varianten som sitter i ledvagnarna. Ska tillägga att kortvagnar kan beställas med den starkare motorn vilket bl a GUB valde när man beställde 120-125.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Cero

Citat från: Leif D skrivet 30 december 2009, 17:18:10 PM

Sedan tror ja väl Nobina som alla andra som kommer in som nya på en ort, tyvärr måste göra alla gamla misstag på nytt. Att räkna för snålt, de är väl näst intill standard numera tyvärr.

Här är du nog inne på ett viktigt spår oavsett organisation, bransch och verksamhet. "Not invented here" är alltför vanligt på många håll.

Christer K

Idag har man sett ledbussar på linje 7 och 16 samt Länslackad boggie buss på linje 16, har även sett en del förare desperata ut och slå av huvudströmen vid trafikljus och så in igen för att prova om det går samtidigt som arga bilister står bakom och tutar.

Tur man inte är bussföare i Örebro, men nära var det.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

RoTe

Citat från: Oskar A skrivet 30 december 2009, 18:44:50 PM
När det gäller motorfrågan så har kortvagnarna i Örebro den svagare gasmotorn på 245 hk. Den starkare ligger på 310 hk och är alltså den varianten som sitter i ledvagnarna. Ska tillägga att kortvagnar kan beställas med den starkare motorn vilket bl a GUB valde när man beställde 120-125.

Rätt korkat att när man beställer allting nytt göra så att man får flera olika varianter av motorer som kräver sina egna delar. Varför inte bara EN motor... Men jag vet att det finns folk på Nobina som är allergiska mot övermotorisering. De anser att en buss inte får ha över ett visst antal kW...
En enklare lösning är ju att "trimma ner" kortvagnarnas motor via mjukvaran, något som fabriken väldigt enkelt borde kunna göra. Då får man enhetlig vagnpark, utbytbara delar rakt igenom och en enklare verkstadslogistik.

JAB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2009, 20:13:41 PM
Nä det är knappst sugmotor ;D flera olika hästkraftsantal inom samma motorfamilj har ju de flesta tillverkare även om prylarna ser identiska ut.

Det är inte ofta, men - de har faktiskt inte turbo.

http://www.man-engines.com/en/Vehicle_engines/EEV_Gasmotoren.jsp

AL

Citat från: Christer K skrivet 30 december 2009, 19:32:03 PM
Idag har man sett ledbussar på linje 7 och 16 samt Länslackad boggie buss på linje 16, har även sett en del förare desperata ut och slå av huvudströmen vid trafikljus och så in igen för att prova om det går samtidigt som arga bilister står bakom och tutar.

Tur man inte är bussföare i Örebro, men nära var det.

/ Christer K

Det har rullat ledvagnar på de flesta kortvagnslinjerna under dagen, och till det mer ovanliga hör att också linje 17 körts med ett flertal ledvagnar.  Därutöver har linjerna 7, 12, 16, 17, 31 och 33 trafikerats av regionala boggiebussar, dels från det lokala garaget, men också från närliggande länsgarage!  Ett flertal turer har inte körts alls, och det förekommer turer där förare tvingats bryta huvudströmmen och starta om på nytt utmed i princip samtliga hållplatser längs linjesträckningarna - och t o m däremellan, med blockering av gatukorsningar och hindrande av övrig trafik som följd!

Kaotiskt är bara förnamnet!


JAB

Citat från: Optimal skrivet 30 december 2009, 20:45:00 PM
Tittar man vidare står det att dom har Turbo och Air-Intercooler.

E2866-DUH03 har i så fall fått turbo sedan jag fick utbildningen av NeoMAN, men sånt händer förstås.
Så jag ber så mycket om ursäkt att jag trodde fel.

Omnilasse

Citat från: JAB skrivet 30 december 2009, 20:18:20 PM
Det är inte ofta, men - de har faktiskt inte turbo.

http://www.man-engines.com/en/Vehicle_engines/EEV_Gasmotoren.jsp

Ledbussarna har ju turbo som jag förstår det - E2876-LUH02, men normalbussarna har det ju inte, men de Man bussar som levererats till Örebro är ju av en annan variant som inte finns med där enligt svenskt busshistorisk databas - E2866-DUH04 - på MAN:s hemsida nämns ju bara DOU03, vad är skillnaden, är 04.an en starkare eller svagare motor än 03:an?

Optimal

Citat från: JAB skrivet 30 december 2009, 20:54:02 PM
E2866-DUH03 har i så fall fått turbo sedan jag fick utbildningen av NeoMAN, men sånt händer förstås.
Så jag ber så mycket om ursäkt att jag trodde fel.

Som Lars säger så kan det inte vara Sugmotor, då skulle väll den knappt orka ta sig frammåt. Den måste ha någon form av turbo, kompressor osv.