MAN-fråga från Tyskland

Startat av Björn Forslund, 30 december 2009, 11:58:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Stefan från Tyskland har skickat ett mail med följande fråga:
(Det rör sig om fd svenska MAN-bussar i Tyskland)

Hello,

there are three white coloured MAN NG 313 in Germany, which seem to be from Sweden. In one of them, there is still a label from Busslink in the window. The busses were bought from the private carrier Mester in Eppstein (near Frankfurt am Main). Please find here the data:

registration MTK ME 710, inside number 969, VIN erased

registration MTK ME 716, number 16, VIN R000535

registration MTK ME 717, number 17, VIN R000534 (with label from Busslink in the window)

Do you know, where the busses are from? If you have data of the busses or even pictures, I would be very happy to have them.

I am curious of your answer.

Thank you and kind regards from Germany,

Stefan

Ulf Rådeström

hmm...det här var väldigt konstigt.
Han mailade mig, och jag gjorde en undersökning på det hela, och fann att bussrna INTE har rullat i Sverige!

Busslink-loggan på insidan måste ha blivit ditsatt i efterhand av någon anledning - för Busslink har aldirg haft några sådana bussar.

Det enda jag iofs kan tänka mig är någon av de norska ersättningsbussarna som gick här ett kort tag. Är dom vita idag kan dom ju ha blivit ommålade.

//Uffe

Björn Forslund

Om det inte är så att en begagnad ruta från någon skrotad vagn på något vis letat sig till Tyskland. Långsökt visserligen, men annars kan man tänka sig att någon skämtare tyckt att det var skoj att klämma dit Busslink-dekalen?

Fredrik Mattsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 december 2009, 12:36:54 PM
hmm...det här var väldigt konstigt.
Han mailade mig, och jag gjorde en undersökning på det hela, och fann att bussrna INTE har rullat i Sverige!

Busslink-loggan på insidan måste ha blivit ditsatt i efterhand av någon anledning - för Busslink har aldirg haft några sådana bussar.

Det enda jag iofs kan tänka mig är någon av de norska ersättningsbussarna som gick här ett kort tag. Är dom vita idag kan dom ju ha blivit ommålade.

//Uffe

jag tittade vad som fanns i min databas, så Uffes tanke var inte så tokig ;)

reg/chassi nr/första reg/fd ägare
DK 26969/WMAA23ZZZ1R000533/2001-09-13/Sporveisbussene AS 969 (är väl den som chassi nr var borta på)
DK 26970/WMAA23ZZZ1R000534/2001-09-26/Sporveisbussene AS 970
DK 26971/WMAA23ZZZ1R000535/2001-09-26/Sporveisbussene AS 971

Björn Forslund

Aha. När var det som ersättningsbussarna fra Norge gick här?
Det var väl när linje 18 Farstagrenen var avstängd för renovering?

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2009, 14:51:11 PM
Aha. När var det som ersättningsbussarna fra Norge gick här?
Det var väl när linje 18 Farstagrenen var avstängd för renovering?

Det var väl på vårkanten -08 som dom var här.

Det stod dessutom 5 st fd Norska MAN i Oberhausen hos Neoplan när jag var där i oktober.

//Niclas