Buss trafiken i Malmö 1.

Startat av Möllers, 29 december 2009, 17:55:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2010, 21:30:50 PM

Poliser som stoppar lastbilar för olagliga ljuskombinationer har jag dock aldrig hört talas om.

Massor......
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 02 januari 2010, 18:04:05 PM
Angående dimljus/halvljus vet jag att det för många år sedan, tror det var vid övergången till högertrafik alltså 1967 var det tillåtet för bussar att ha ett dimljus tänt på höger sida fram. Ändringar har kanske gjorts senare i tiden.

Vad jag hört* var "2+1" godkänt på alla bussar ända fram till 1984 års modell. Det torde betyda att de bussar som bl.a SSS, SvOF och Kvarne äger även idag kan återkopplas så att två halvljus på höger sida lyser, tillsammans med ett enda halvljus på vänster sida.
*Med reservation för felaktigheter

Jonas Strömblad

Dimljus och halvljus tillsammans ger en väldigt stark och bländande ljusbild, speciellt vid våt vägbana.
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 02 januari 2010, 21:37:00 PM
Dimljus och halvljus tillsammans ger en väldigt stark och bländande ljusbild, speciellt vid våt vägbana.

En tänd klase extraljus mot "dim+halvljusbilisten" kan vara en lösning, men det är ytterst sällan som denne fattar vinken... 8)

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2010, 21:43:00 PM
En tänd klase extraljus mot "dim+halvljusbilisten" kan vara en lösning, men det är ytterst sällan som denne fattar vinken... 8)

I det fallet är det bättre om de kommer upp bakom så att man kan tända dimbakljusen. Retar nog förmodligen mer att ligga bakom ett tag, och de kanske fattar vad man menar  ;D
/J