Mer Västtrafik med sms eller webb eller nåt?

Startat av markus, 29 december 2009, 13:09:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

markus

Jag åkte 330 från Kinna till Göteborg igår. Jag tycker alltid det är gott att åka den linjen. Åkte under hela min utbildningstid 300 mellan Hyssna och Göteborg.

Igår blev det pga halkan sent, och det blev fullt. Det var väl utöver sittande ett femtontal stående. Och folk klagar i mittgången.

Frugan säger då högt och ljudligt: "Men du Markus, du gillar ju Västtrafik! Är det här kul? Ska det va såhär? Var är extrabussen?" Etc. etc. Då är man liten i världen...  ;) Men jag gjorde mitt bästa att försvara kollektivtrafikens ära! Jag borde bli busschaufför!  8)

Jo, jag har startat en Facebookgrupp som heter Mer Västtrafik: http://www.facebook.com/group.php?gid=123469745806 Jag är väl en av passagerarna som tänker att det ibland inte är så konstigt att det blir sent, att såklart alla gör så gott det går för att komma väl och rätt fram.

Men jag tänkte vidare på detta sedan - Alla som åker med bussen har mobil. Alla hade troligen vetat om sin resa åtminstone några timmar innan avfärd. Det är i allas intresse att ha sittplats. Tänk om det hade gått att på något sätt meddela sin avsikt att åka. Sms eller webb eller nåt? För att få en indikation på antalet tänkta resenärer. Men det bygger ju såklart på att alla använder det rätt. Men det skulle kunna vara en idé tänker jag. Heller hur har ni tänkt innan ni som håller på med detta?

MartinMartin

Ja, tanken är väl god men svår att få att fungera eftersom i princip all trafik är upphandlad idag.
Den som kör får ju betalt för att köra en viss typ av buss en viss sträcka och kan ju inte bara kasta in
fler bussar hur som helst.
Och sen tror jag att många resor utförs utan flera timmars planerande, speciellt stadstrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: markus skrivet 29 december 2009, 13:09:56 PM

Men jag tänkte vidare på detta sedan - Alla som åker med bussen har mobil. Alla hade troligen vetat om sin resa åtminstone några timmar innan avfärd. Det är i allas intresse att ha sittplats. Tänk om det hade gått att på något sätt meddela sin avsikt att åka. Sms eller webb eller nåt? För att få en indikation på antalet tänkta resenärer. Men det bygger ju såklart på att alla använder det rätt. Men det skulle kunna vara en idé tänker jag. Heller hur har ni tänkt innan ni som håller på med detta?

Trevligt med en till från Västtrafik-området.
Jag tror att bussbolagen har rätt god kontroll på hur mycket resande det är med varje tur normalt. I går komplicerades dock det hela av att det var en mellandag då resemönstret avviker kraftigt från det som gäller en normal måndag. Väglaget i går i de här trakterna var också sådant att många säkert valde bussen i stället för den egna bilen. Det var rena isbanan på delar av vägarna 156 och 40 i går och lokalradion gick ut med massor med varningar.
En frivillig platsbokning tror jag inte skulle ge bättre underlag. Många skulle ändå inte bry sig om att ringa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)