Huvudmeny

Kuba/Florida

Startat av jane, 28 december 2009, 19:47:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jane

Är det någon som vet om det finns en direktlinje flyg eller båt från Kuba till Florida.
Gärna tipps om en hemsida ;)

Nor1

Båttrafik mellan Kuba o Florida har det funnits i åratal, frågan är om den finns officiellt bara  ;D

Mölle-Mats

Jag har ingen aning om svaret på din fråga, men måste bara få dra en kort sammanfattning av min grannes story om resa till Kuba.

Grannen är numera glad pensionär men var under sin yrkesverksamma tid aktiv som "international businessman" och en gång skulle han åka till Kuba i tjänsten. Eftersom han var stressad så bad han i vanlig ordning sin resebyrå att fixa biljetter, och det gjorde de!

Så kom då dagen för resan och det blev flyg till Berlin för mellanlandning. När han landat och skulle checka in för nästa "skutt" över Atlanten så blev han upplyst om att - nej, det flyget går från "den andra" flygplatsen. Denna flygplats befann sig på andra sidan om den då fortfarande existerande Berlin-muren ...

Nå, det var bara att bita i det sura äpplet och ta en taxi till Checkpoint Charlie, betala och börja gå över bron mot gränsvakten på östsidan. Då plötsligt hör han hur en hel busslast amerikanska turister bakom honom taktfast börja klappa händerna och ropa "wrong way, wrong way"!!!!  ;D

Jonas Strömblad

Nej, det finns ingen som helst kommunikation mellan Kuba och USA. Det är till och med straffbart för USA-medborgare att ta sig till Kuba utan tillstånd från myndigheter i USA.

Citat från Seattle Post
Supporters of the embargo, which bars American trade with Cuba and forbids U.S. citizens from traveling there as tourists, contend that tourist spending supports the Castro regime, which has no diplomatic ties with the U.S

Jag har inte spanat något själv om att ta sig till Kuba från USA, men det finns flyg från andra länder runt omkring, så med ett byte i mellanamerika eller någon av de karibiska öarna kommer man till Kuba.

Det är nog läge att dra dit snart. Med nya vindar som blåser (Obama som president och Fidel Castro snart borta (på riktigt) ur leken) så kan det gå fort med släppta embargon, och då lär Kuba utsättas för en tsunami med USA-folk som översvämmar det spännande och förbjudna landet.
/J