Årsta Havsbad från skräplådan

Startat av Mr G, 28 december 2009, 11:58:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Under åren 1968-1973 tog jag 1000-tals bilder på bussar i Stockholmsområdet. Tyvärr har jag endast tillgång till en bråkdel av de bilderna idag. Och de bilder jag har kvar är till största delen såna som ratades vid monteringen av diaramar pga undermålig bildkvalitet. Som t ex den här bilden. Den blev istället sparad i min skräplåda. Och det är därför jag har kvar den idag och kan visa den här. Hoppas därför med överseende för suddet i bilden. Och hoppas också att jag snart kan få tillbaka mina bilder från den vän som sitter på min bussbildsamling sen ca 30 år tillbaka
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 28 december 2009, 11:58:44 AM
Och hoppas också att jag snart kan få tillbaka mina bilder från den vän som sitter på min bussbildsamling sen ca 30 år tillbaka
****
Minns hur du för ett par år (?) sedan ondgjorde dig över detta problem. Drabbades inte loksamlingen också? Eller var det "endast" bussarna? Din "vän" skulle ha lånat bilderna, men ansåg sig ha fått dem, vill jag minnas.

Inte kul att bli av med sina bilder, men skulle inte "vännen" kunna skanna dem, och ge tillbaka originalbilderna - Diorna? Det förefaller som bra lösning, tycker jag.

Jag håller tummarna för att det snart löser sig. 30 år är en lång tid.


/HJP

PS
Är du näjd med den nya skannern?
DS

Ingwar Åfeldt

Suddigt eller ej, fullt godkänt för min del! Mycket nostalgi i den bilden. H46 4613 på väg mot Stockholm svänger ner till Årsta brygga för att plocka upp eventuella resande från någon skärgårdsbåt. Jag har kört den linjen, och bussen, otaliga gånger.

Ulf Berlin

Citat från: Mr G skrivet 28 december 2009, 11:58:44 AM


Under åren 1968-1973 tog jag 1000-tals bilder på bussar i Stockholmsområdet.
Underbar"Skräplådebild"!
Bara linjenumret 743 ger en härlig nostalgikänsla.
Var det 1974(eller hösten 1973) som linjen blev 846 och avkortades till Västerhaninge
efter det att pendeltågen började köras på denna sträcka?/Ulf

Jonas Sandqvist

Absolut ingen "skräpbild"  ;D

Ser ut som en 110:a. Hade SL CR110:or också? Trodde bara de hade 111:or. Varför blev det inga CR76:or?

Hälsar Jonas  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 28 december 2009, 22:40:57 PM
Ser ut som en 110:a. Hade SL CR110:or också? Trodde bara de hade 111:or. Varför blev det inga CR76:or?

Hälsar Jonas  :)

SL CR110L beställdes och specades av SJ men övertogs av SL innan leveransen. Vi har diskuterat varför SJ lade beställningen och kom då fram till svaret att det berodde på att SJ ville lägga ned Roslagsbanan. När denna räddades genom att SL tog över driften blev dessa bussar övertaliga hos SJ och överfördes därför till SL, där de kom att användas mest på Södertörn. Vaxholms Trafik AB hade också två CR110L som kom till SL när de tog över företaget.
SL beställde aldrig några CR76 utan köpte tyskt (Büssing) och engelskt (Leyland) i stället inför högertrafiken. Men CR76 kom 1969 att övertas från bussbolagen på Lidingö och i Södertälje, så SL har haft några CR76-or. Att CR110 i stadsversion aldrig köptes av SL beror på att de förköpte sig inför högertrafiken och när de väl behövde köpa nya bussar så var det CR111 som tillverkades. 
Bussen på bilden är helt riktigt en CR110L, litt H46 hos SL.

För att svara på Ulfs fråga så var det i samband med pendeltågsstarten i maj 1973 som linjenumren på Södertörn ändrades till att börja med 8.. De flesta linjer avkortades också då till att mata till pendeltågen i Västerhaninge, Jordbro eller Handen. Pendeltågstrafiken gick dock bara till Jordbro i maj 1973 och först i oktober 1973 började tågen gå till Västerhaninge med byte till "lillpendel" mot Nynäshamn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Sandqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2009, 22:52:11 PM
SL CR110L beställdes och specades av SJ men övertogs av SL innan leveransen. Vi har diskuterat varför SJ lade beställningen och kom då fram till svaret att det berodde på att SJ ville lägga ned Roslagsbanan. När denna räddades genom att SL tog över driften blev dessa bussar övertaliga hos SJ och överfördes därför till SL, där de kom att användas mest på Södertörn. Vaxholms Trafik AB hade också två CR110L som kom till SL när de tog över företaget.
SL beställde aldrig några CR76 utan köpte tyskt (Büssing) och engelskt (Leyland) i stället inför högertrafiken. Men CR76 kom 1969 att övertas från bussbolagen på Lidingö och i Södertälje, så SL har haft några CR76-or. Att CR110 i stadsversion aldrig köptes av SL beror på att de förköpte sig inför högertrafiken och när de väl behövde köpa nya bussar så var det CR111 som tillverkades. 
Bussen på bilden är helt riktigt en CR110L, litt H46 hos SL.

För att svara på Ulfs fråga så var det i samband med pendeltågsstarten i maj 1973 som linjenumren på Södertörn ändrades till att börja med 8.. De flesta linjer avkortades också då till att mata till pendeltågen i Västerhaninge, Jordbro eller Handen. Pendeltågstrafiken gick dock bara till Jordbro i maj 1973 och först i oktober 1973 började tågen gå till Västerhaninge med byte till "lillpendel" mot Nynäshamn.

Tack för det  :)

Mr G

Citat från: HJP skrivet 28 december 2009, 13:35:03 PM
****
Minns hur du för ett par år (?) sedan ondgjorde dig över detta problem. Drabbades inte loksamlingen också? Eller var det "endast" bussarna? Din "vän" skulle ha lånat bilderna, men ansåg sig ha fått dem, vill jag minnas.

Inte kul att bli av med sina bilder, men skulle inte "vännen" kunna skanna dem, och ge tillbaka originalbilderna - Diorna? Det förefaller som bra lösning, tycker jag.

Jag håller tummarna för att det snart löser sig. 30 år är en lång tid.


/HJP

PS
Är du näjd med den nya skannern?
DS

Inget nytt på bildfronten. Det gäller i huvudsak bussbilder, men eftersom det förutom diabilder rör sig om en hel del negativ saknas nog en del tågbilder också, fast inte tillnärmelsevis så många som bussarna. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Vad gäller scannern tycker jag att den är ok. Den är iallafall klart mycket bättre än det slopade exemplaret
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 29 december 2009, 12:38:41 PM
Inget nytt på bildfronten. Det gäller i huvudsak bussbilder, men eftersom det förutom diabilder rör sig om en hel del negativ saknas nog en del tågbilder också, fast inte tillnärmelsevis så många som bussarna. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Vad gäller scannern tycker jag att den är ok. Den är iallafall klart mycket bättre än det slopade exemplaret
****
Tack!
Det kan naturligtvis vara ett svårlöst problem, med bilderna, men jag hoppas att det löser sig. Men 30 år har gått, och det lär inte bli lättare med åren  :(

HJP

Peter Öden

Hej !

SL´s H 46:or var CR 110 "LS", dvs. DS-11 motor på 260 hk, de som kom från
Vaxholms Trafik AB var vanliga CR 110L, D-11 motor på 190 hk.

Mvh Peter Ö

Ulf Rådeström

Citat från: Mr G skrivet 29 december 2009, 12:38:41 PM
Inget nytt på bildfronten. Det gäller i huvudsak bussbilder, men eftersom det förutom diabilder rör sig om en hel del negativ saknas nog en del tågbilder också, fast inte tillnärmelsevis så många som bussarna. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Vad gäller scannern tycker jag att den är ok. Den är iallafall klart mycket bättre än det slopade exemplaret

Om du vet vem det är och var personen finns - hade jag stegat dit och bett snällt om att äntligen få tillbaka mina bilder - annars kan man ju alltid komma i sällskap med någon som har en blå-vit-gul bil?

Tråkigt i vilket fall att du är av med bilderna - för de du visar oss här är helt suveränt och mycket värt!

Uffe

bussgrabben

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 december 2009, 10:26:07 AM
Om du vet vem det är och var personen finns - hade jag stegat dit och bett snällt om att äntligen få tillbaka mina bilder - annars kan man ju alltid komma i sällskap med någon som har en blå-vit-gul bil?

Tråkigt i vilket fall att du är av med bilderna - för de du visar oss här är helt suveränt och mycket värt!

Uffe

Kan inte annat än hålla med. Det vore verkligen intressant att se guldkornen när de dåliga är såhär bra.

Mattias

Ja, tack för en fantastiskt trevlig "skräplådebild"! :)
Appropå din förlorade bildskatt sedan 30 år tillbaks, behöver du hjälp med att återta det som rättmätigt är ditt kan jag alltid kontakta mina mer ljuskygga vänner 8)!
Skämt å sido, jag lyckönskar dig Mr G att du snart får tillbaks dina foton och negativ, det är hög tid nu, du kan ju alltid referera till våra ord här om inte annat, samtidigt önskar jag dig ett gott nytt år!

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header