En raket i startgroparna

Startat av Mr G, 26 december 2009, 21:32:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Sett genom vindrutan en dag på Sveavägen 1972.
吉先生

Björn Forslund

Och när det slagit om till grönt skjuter raketen iväg med ett mäktigt Titan-vrål. Men Scanian till höger hinner nog före ändå  ;)

Lulebjörnen

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 december 2009, 16:03:39 PM
Och när det slagit om till grönt skjuter raketen iväg med ett mäktigt Titan-vrål. Men Scanian till höger hinner nog före ändå  ;)
Nja, Scanian ser ut vara modellen med korta fronten, en L56 med en trött D8, eller i bästa fall en DS8 under huven. 
Var det Wilson i dom där vagnarna? Med ledning av bussförarens hållning med armbågarna på ratten är redan 1:an ipetad och vagnen rycker fram lite lagom.

3 steg till i de fotriktiga dojorna så är gångsignalen på rött - kärr..eh...damen tvärstannar mitt framför bussen i rena nervositeten som dylika plägar göra - och Scania-föraren kan triumferande åka från platsen  :D...

Göran Westman

Raketerna var helautomater med trestegs låda

K R

Hej!

En mycket trevlig, detaljrik bild!

*Liftdumperbilen i Sellbergs färgsättning.

*VW 1500 med enradig registreringsskylt bak, det var vanligare med den tvåradiga varianten.

*Svea bowlinghall i Sveavägen 118, neonskylten syns på husfasaden innanför busshållplatsen.
Enligt dess hemsida är det Europas äldsta bowlinghall, invigd 29/8 1929.

*Biografen Svea, med sin neonskylt framskymtande över bussens tak.

*I hörnet mot Surbrunnsgatan låg som synes vid denna tid United States Cultural Center,
som om jag minns rätt utsattes för demonstrationer från bl a FNL-grupperna, som då brukade
konfronteras med motdemonstranter från USA-vänligare Demokratisk Allians.

På andra sidan Sveavägen, utanför bildens högra kant, etablerades några år senare den svenska filialen
till det amerikanska restaurangkonceptet Hard Rock Café, husets gavel mot Odengatan syns på bilden i denna tidigare tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30625.0

(rakt bakom den första i raden av H80 på linje 515)

Men vad hette denna restaurang tidigare?
Svaret är bussreleterat...

mvh K R

Peter Ström

K R

Citat från: Peter Ström skrivet 27 december 2009, 19:20:36 PM
Metropol?
//Peter

Hej!

Javisst var det restaurant Metropol som avsågs!

mvh K R

Rolle

Dessa gobitar  ;D körde vi även som fotbolls-bussar Odenplan - Råsunda innan
tuben blev nergrävd till Hjulsta. Det gick in kopiöst med folk i dessa vagnar.

Rolle

Nu dyker det upp ett minne från den tiden. Ett envist rykte gick i Råsta att någon förare
hade fått röda lampan i färdskrivaren att lysa ev blinka till på Solnavägen mot Solna C.
Va tror ni om det ? En annan specialare var dörrbromsen den släpptes med vänsterblinkers.

groenis

Rolle
Var det Raketen som hade en stång som föraren kunde skjuta ut med tryckluft?
Stången funktion var att hålla passagerarna bakom linjen.
Vilken busstyp på Råsta hade en växelförare som gick i hästskoform?
Ps idag så ropar man väl inte ut passfolk med smeknamn som en TX:ass roade sig med när jag jobbade där Ds

/Lennart

Rolle

Någon stång minns jag inte, det låter farligt.Jag lämnade Råga  jan 78 blev Lokf.