Från min skokartong del 248: Erma-Resor

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 augusti 2007, 19:43:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Erma-Resor körde på sin tid mycket för SL. Dels med sina turistbussar men också med gamla vra... begagnade bussar som köpts in från SL. Här är en liten provkarta på deras vagnpark. De hade också ett kort tag en av de få Arna-bussar som funnits i busstrafik i Sverige.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

NHK

Den hade inv.nr 4576 med ursprungligt reg.nr. A74576. Var stationerad hos "Danderydsbuss" och flyttades 1983 till Solna. Troligtvis har den alltså inte gått på Arlanda.

Nils-Henrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2007, 21:33:05 PM

Är detta en fd Arlandabuss?

Det är fd SL H43 4576, dvs en av de Hägglunds-ledbussar med halvturistbussar som placerades i Norrtälje. Den skiljer sig från Arlanda-bussarna genom att de invändiga bagagehyllorna saknas.
Färgsättningen är för övrigt Erma Resors. Bussen försågs sedan också med deras logga.

Björn Forslund

Var det inte så att alla H43 var lika från början? De som inte gick på Arlanda var väl avsedda att gå till färjorna vid Kapellskär och Norrtälje?
Bagagehyllorna plockades väl bort senare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 augusti 2007, 21:48:22 PM
Var det inte så att alla H43 var lika från början? De som inte gick på Arlanda var väl avsedda att gå till färjorna vid Kapellskär och Norrtälje?
Bagagehyllorna plockades väl bort senare.

Det är möjligt. Jag läste bara i SvOf nr 1. 

Janne Rickman

Hej Staffan!
Har du ingen bild på Uppsalabuss 318 som ERMA-Resor köpt 1988?

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 23 augusti 2007, 07:32:44 AM
Hej Staffan!
Har du ingen bild på Uppsalabuss 318 som ERMA-Resor köpt 1988?

/Janne

Jag vill minnas att jag har den någonstans. Har du regnumret så underlättar det mitt letande.

Janne Rickman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 23 augusti 2007, 08:25:42 AM
Det skall vara JUF 005.

/Janne

Jo, den finns i diaarkivet. Får se om jag får tid att lägga ut den under dagen.

Janne Rickman

Jag väntar så gärna på bilden.

/Janne

Björn Forslund

Fanns det inte en snyggt omlackad H80 också? Minns att jag såg en sådan i Kista, och tror den kom från just Erma? Kan du hitta den i arkivet också?
Hälsn
Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2007, 12:43:17 PM
Fanns det inte en snyggt omlackad H80 också? Minns att jag såg en sådan i Kista, och tror den kom från just Erma? Kan du hitta den i arkivet också?
Hälsn
Björn

Det är samma som jag visade på bild 2 förut.

Den fick sedan denna färgsättningen:

Så småningom blev den också dekaliserad. Tyvärr har jag den då bara i svart-vitt.

Simon A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2007, 13:10:51 PM
Den fick sedan denna färgsättningen:

Måste säga att den såg mycket trevligare ut så här än när denna modell var helt SL-röd :)

//Simon