Okopplade i Enebyberg

Startat av Hasse L, 25 december 2009, 19:35:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

6495 fick denna dag bara agera avlösningsvagn till Rinkeby (i Danderyd), där avlösning på 607:an och ledbussen 4580 ägde rum.

Peter Rost

Trevligt! Trafikerades 607:an med CF:ar?

/Peter

Göran Westman

Göran Westman

1967 slutadejag i Enebyberg och flyttade till Linköping.

john

Man kan skymta 6212 på bilden den vagnen hamnade i Björknäs senare i livet och gick nästan hela tiden på 45an mellan Slussen och viking terminalen med samma förare gick nog åt lite kopplingar på dom turerna =).

John

Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 25 december 2009, 19:58:25 PM
Trevligt! Trafikerades 607:an med CF:ar?

/Peter
607 var en av de första lokallinjerna i Enebyberg som fick ledbusstillstånd (före 601 t.ex.), men CF:ar kunde tursättas på kortturer; Den här aktuella dagen användes 6495 i stället för avlösningsbil fram till kanske kl.16 och gick se´n ut på någon förstärkningstur kan man gissa. (Min tjänst började med avlösning på linjen kl.13.13.)
/Hasse

En helt annan 607:a har vi här:

Cero

Fantastiska bilder. Vilken uppställning i Enebyberg!

Peter Rost

Tack för svar, och för bilden Hans! :)

God fortsättning alla!

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 december 2009, 19:35:41 PM

6495 fick denna dag bara agera avlösningsvagn till Rinkeby (i Danderyd), där avlösning på 607:an och ledbussen 4580 ägde rum.

Vilken härlig bild från mitt gamla "hemgarage". Som barn cyklade jag dit ibland för att digga bussar från lite olika SL-distrikt. På den tiden (80-talet) tjänade "garaget" som någon slags centralverkstad för SL-bussar.

1976 flyttades depåverksamheten från Enebyberg till Åkerby/Täby. Så sent som 1991/92 hade SL ett antal avställda SL-bussar uppställda i Enebyberg, bl a H44 4742 om jag inte minns fel. Efter 1992 hade SL inte någon verksamhet kvar i Enebyberg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Rätt säker på att jag var där så sent som -96, då fanns det bussar uppställda där bl.a. i form av H57.

Centralverkstad verkar stämma, vet att Ulf Essén fotade H22 6260 där som blev reparerad efter olycka och fick släpet från en äldre H22 (5937 tror jag att det var).
Var detta någon slags ersättning för Centralverkstan i Hammarby eller fanns de parallellt?

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 december 2009, 10:15:08 AM
Rätt säker på att jag var där så sent som -96, då fanns det bussar uppställda där bl.a. i form av H57.

Centralverkstad verkar stämma, vet att Ulf Essén fotade H22 6260 där som blev reparerad efter olycka och fick släpet från en äldre H22 (5937 tror jag att det var).
Var detta någon slags ersättning för Centralverkstan i Hammarby eller fanns de parallellt?

Hej,

Ja, det är inte omöjligt att SL var kvar där lite senare på 90-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.