Orion II - interiörbilder

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 december 2009, 16:04:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det frågades i en tidigare tråd om interiörbilder på Orion II - eller Ontario II som modellen snart kom att få heta. Här är några som jag tog vid Persontrafik 1987 i Malmö i september 1987. Bifogar också en exteriörbild, där det blivit fel i mina anteckningar. Där står att den skulle vara tagen vid Persontrafikmässan, men det är föga troligt. Betydligt troligare att den är tagen vid BL:s garage i Strömsdal. Om inte annat så tyder Wiiman bredvid på detta.












Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mustman

"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

yngrot

På bild nr 1 är bussen i skötselhallen där bussar får smörjservice och viss annan åtgärd som lampbyte spolarvätska.. Men stolarna på 704 byttes väl ut mot vanliga har jag för mig för den stoltypen minns inte jag som kör den bussen hel del... På bild 2 ser man avgasröret som ligger inne i väggen och därmed åstadkom en del buller ett tag så kortades rören av och gick ut precis under förarfönster men det blev inte bra så man la tillbaka röret i väggen men med andra upphängningar så det blev lite tystare ljud..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 december 2009, 18:47:58 PM
På bild nr 1 är bussen i skötselhallen där bussar får smörjservice och viss annan åtgärd som lampbyte spolarvätska.. Men stolarna på 704 byttes väl ut mot vanliga har jag för mig för den stoltypen minns inte jag som kör den bussen hel del... På bild 2 ser man avgasröret som ligger inne i väggen och därmed åstadkom en del buller ett tag så kortades rören av och gick ut precis under förarfönster men det blev inte bra så man la tillbaka röret i väggen men med andra upphängningar så det blev lite tystare ljud..

De andra bussarna hade nog vanliga busstolar, ja. Men om 704 fick sofforna utbytta minns jag inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Var hamnade alla dessa vagnar när de hade gjort sitt?
Kommer ihåg två grönlackerade som tydligen gick som färdtjänstbussar i Solna/Sundbyberg
men det var nog bara ett kort tag för de försvann ganska snabbt.

/Lennart

yngrot

Borås Lokaltrafik sålde några till Finland...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 december 2009, 12:03:56 PM
Borås Lokaltrafik sålde några till Finland...

Nej, de sålde dem till Borås Bil & Traktor som dellikvid för de nya Carrus- och Säffle-bussarna som kom 1995 och som levererades genom dem. Det var sedan Bil & Traktor som lyckades sälja dem vidare till Finland men med god hjälp av Borås Lokaltrafik och framför allt Mr Ontario himself, Lage Adolfsson.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: groenis skrivet 26 december 2009, 02:55:12 AM
Var hamnade alla dessa vagnar när de hade gjort sitt?
Kommer ihåg två grönlackerade som tydligen gick som färdtjänstbussar i Solna/Sundbyberg
men det var nog bara ett kort tag för de försvann ganska snabbt.

/Lennart

Just 704 på bilderna slutade sina dagar som övningsobjekt på räddningstjänstens övningsanläggning Guttasjön utanför Borås.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 december 2009, 14:38:14 PM
Just 704 på bilderna slutade sina dagar som övningsobjekt på räddningstjänstens övningsanläggning Guttasjön utanför Borås.

Finns den kvar som det idag? Eller är den skrotad?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 december 2009, 21:50:27 PM
Finns den kvar som det idag? Eller är den skrotad?

Den syntes till för ett par år sedan från gamla riksväg 41 men de senaste åren har jag inte sett den. Har ett lite vagt minne att den slutade som objekt vid en brandövning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats W

Hittade ett par bilder på just BL704 från när vi lånade den i Stockholm. Måste ha varit i februari-mars 1988? Bussen lånades för att provköras på kommande servicelinjer i Hökarängen. Den provade vagntypen visade sig inte fungera just här så det fick bli Renault Master med Flobykaross istället.
Hade inte 704 bensinmotor? Har för mig att det satt en stor V8 under förarplatsen, den lät i alla fall väldigt mycket, och vad jag kommer ihåg var den inte rolig att köra i vinterväglag.



Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats W skrivet 27 december 2009, 00:59:45 AM
Hittade ett par bilder på just BL704 från när vi lånade den i Stockholm. Måste ha varit i februari-mars 1988? Bussen lånades för att provköras på kommande servicelinjer i Hökarängen. Den provade vagntypen visade sig inte fungera just här så det fick bli Renault Master med Flobykaross istället.
Hade inte 704 bensinmotor? Har för mig att det satt en stor V8 under förarplatsen, den lät i alla fall väldigt mycket, och vad jag kommer ihåg var den inte rolig att köra i vinterväglag.

Trevligt att se den i lite ovanlig miljö. Det var också en nyhet för mig att den varit i SL-området. Jag kommer sedan att visa bilder på de Renault/Floby som kördes i Hökarängen. Om jag minns rätt var det med Wasatrafik som underentreprenör.
704 hade dieselmotor till skillnad från flertalet senare levererade. En väldigt bullrig sådan dessutom.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Vagnen gick också på prov i Uppsala mellan perioden 1987-10-19 - 1987-11-02. De hade även BL 703 på prov före BL 704.

/Janne

Bernt Talbrant

Citat från: Janne Rickman skrivet 27 december 2009, 09:37:26 AM
Vagnen gick också på prov i Uppsala mellan perioden 1987-10-19 - 1987-11-02. De hade även BL 703 på prov före BL 704.

/Janne

Kan ju då tillägga med att BL 703 var en Neoplan N407 med reg.nr FPZ001. Denna blev dock ganska kortlivad i Borås och man satsade istället som bekant på Orion/Ontario till servicelinjerna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 december 2009, 10:16:15 AM
Kan ju då tillägga med att BL 703 var en Neoplan N407 med reg.nr FPZ001. Denna blev dock ganska kortlivad i Borås och man satsade istället som bekant på Orion/Ontario till servicelinjerna.

703 såldes redan 1989 - alltså efter nästan exakt två år - till Malmö Lokaltrafik där den fick nummer 538 och sedan blev Linjebuss 9343. Malmö hade sedan tidigare 12 liknande bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)