Mot Garda

Startat av Greger Larsson, 25 december 2009, 14:42:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En bild från Vessla-arkivet med en trevlig van Hool från Alvar Andersson i Grillby på väg mot Garda för Europa Touring. Bilden togs vid Brunnstorps Värdshus 1977.


Ersa

Vad var Europa Touring för företag, och vad hände med det?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 25 december 2009, 16:41:09 PM
Vad var Europa Touring för företag, och vad hände med det?

Europa Touring var ett reseföretag i Malmö som grundades av Patrik Plyming. Det togs sedan över av hans båda barn Kid och Veronika, men det gick inte så bra utan för cirka tio år sedan blev det konkurs.
Europa Touring utmärkte sig av en högre klass på resorna än Scandorama och Ölvemarks. De var följaktligen också lite dyrare. Något som tydligen inte gick hem, för i samma division låg på sin tid Intersol, som kursade cirka tio år före ET.
Europa Touring samarbetade mycket med BK Buss i Vetlanda, vilket också visade sig i att de båda företagen hade samma färgsättning i blått och vitt på bussarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Tack för svaret. Namnet dyker ju upp på bilder av flera olika bussar tillhörande bussföretag landet runt, bl.a detta.

yngrot

Jag börja att fundera på de oranga lampor över vindrutan.. Var såna tillåtna förr??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Turbo

Visst var dom det, alla Vanholler hade sådana i mitten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 25 december 2009, 17:17:46 PM
Tack för svaret. Namnet dyker ju upp på bilder av flera olika bussar tillhörande bussföretag landet runt, bl.a detta.


Ja, där vi ju till och med en buss lackad i Europa Tourings färger. Fridströms körde mycket för ET och kombinerade Europa-resorna med anslutningsresor. Så bussen startade i Rimbo en lördagsmorgon och hämtade sedan upp folk på vägen till Malmö. Sedan kanske en vecka till Lugano och så hem igen nästföljande lördag. Anslutning tillbaka till Rimbo på söndagen.
Precis som Scandorama och Ölvemarks krävde Europa Touring att bussarna som gick på säsongskontrakt skulle vara lackade i deras färger.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)