En Capitol kommer med julhälsning

Startat av Gunnar D, 24 december 2009, 12:06:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H22 Capitol vid Söderhallen år 1964.
Mvh Gunnar

Hasse L

Oj, så fint! Och trådbusslingan är ännu intakt.
Tack för den!
/Hasse

Peter Öden

Hej !

Torde väl vara H 21 ??, när byggdes H22:orna om till vanliga H 21 ??

Mvh Peter Ö

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 24 december 2009, 12:06:26 PM
H22 Capitol vid Söderhallen år 1964.
Mvh Gunnar
Sämre budbärare med julhälsning, än Capitol, finns ju  ;)

Tackar&Bockar!  :)

HJP

Gunnar D

Citat från: Peter Öden skrivet 25 december 2009, 14:00:41 PM
Hej !

Torde väl vara H 21 ??, när byggdes H22:orna om till vanliga H 21 ??

Mvh Peter Ö

Detta är en H22 (syns på orgbilden) dvs innan ombyggnaden till H21 något år senare.
Mvh Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 26 december 2009, 13:13:34 PM
Detta är en H22 (syns på orgbilden) dvs innan ombyggnaden till H21 något år senare.
Mvh Gunnar

Trevligt med en Capitol med den äldre Metropolfronten :D

Vad skiljde när den byggdes om från H22 till H21?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svempa

Är det någon som kan något  om denna buss:s historia. enl fotot är det capitol från 1955 (för högertrafik)
http://toolkitstatic.scania.com/millennium/archive/HIGH/5160-02.JPG

Björn Forslund

En C70/3 exporterades till Sydamerika. Efter uppförstoring av bilden ser man att det står "Demonstrationsbuss" på spanska i destskylten.

Svempa

Bilden är rättvänd Regnr B66B grön skylt är rättvänd och då vågar jag nog påstå att bilden är rättvänd
Tack för svaret.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2009, 15:30:44 PM
En C70/3 exporterades till Sydamerika. Efter uppförstoring av bilden ser man att det står "Demonstrationsbuss" på spanska i destskylten.

Vilket land i Sydamerika var det som köpte denna Capitol?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Jodå, bilden är rättvänd. Men året bör ha varit 1958 enligt "Scania helbyggda bussar 1953-82". Chassinummer 93708. Ytterligare en original höger-Capitol fanns, export till Hamar, Norge

Troligen gick den till Brasilien eller Argentina. Scania blev ju väldigt stora i Sydamerika. En mängd Capitoler i halvfabrikatform såldes ju sedan dit, och karosserades lokalt för användning som bekväma långfärdsbussar!

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2009, 15:42:32 PM
Jodå, bilden är rättvänd. Men året bör ha varit 1958 enligt "Scania helbyggda bussar 1953-82". Chassinummer 93708. Ytterligare en original höger-Capitol fanns, export till Hamar, Norge

Troligen gick den till Brasilien eller Argentina. Scania blev ju väldigt stora i Sydamerika. En mängd Capitoler i halvfabrikatform såldes ju sedan dit, och karosserades lokalt för användning som bekväma långfärdsbussar!

Har inte någon Capitol exporterats till Israel också?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 december 2009, 15:49:48 PM
Har inte någon Capitol exporterats till Israel också?

Jo, men det var C71 som exporterdes i 4 ex till Israel som s k "skalbussar". Det vill säga att Scania-Vabis bara byggde karosstommen. Bussarna torde alltså ha fått inhemsk kaross.

Sydamerika-bussen är för övrigt väldigt lik den Capitol som levererdes till CB Hallberg i Trollhättan, sedermera Trollhättans Trafik AB 15, i färgsättningen. Kanske inte är en slump eftersom denna hade chassinummer 93709 och Sydamerikabussen hade nummer 93708.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jo, det såldes några sk "skalbyggen" till Israel. Det var väl ungefär som kompletta stommar som sedan gjordes klara på plats, som Staffan skriver..  Men bussarna till Sydamerika var  inte att betrakta som helbyggen, det var i princip bara en komplett bakdel med drivlina och en framvagn förenade med tunna balkar. Ungefär på samma sätt som Scania idag levererar fram- o bakvagn för inbyggnad till utvalda karossörer.

Mr H

Hur länge gick Hamar-bussen i trafik och vad hände med den sedan?

Mr H