Plötsligt hände det (Borås juli 1987)

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 december 2009, 16:54:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Råkade gå förbi Södra torget och då såg jag en buss - eller var det en padda - som jag aldrig sett förut. Jag hade väl läst någonstans att den skulle komma men inte när. Så varsågod: här är premiärbilderna på Orion II första gången den visades för allmänheten. Föga anade man då att det skulle bli mer än 120 sådana bussar i Sverige även om de flesta fick namnet Ontario II.

Vacker var den inte, men den blev populär ändå. Inte bland förarna kanske men bland resenärerna. Det fanns dock förare vid BL som inte ville köra andra bussar än dessa. De borde med åren ha blivit tämligen lomhörda.

yngrot

Ja detta var ingen direkt hit för oss förare klumpig att köra större vändradie än en vanlig buss och rätt högljudda var de oxå .. man satt ju på motorn...  svår körda i halka oxå de väger mer på vänster än höger  ca 400 kilo har jag för mig..  olika långa drivaxlar..   Tur de är borta sen länge dessa saknar jag inte...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Fanns en tid också i Örebro. Den kvinnliga föraren som körde en av dessa hade funderingar på att odla tomater innanför den stora vindrutan där solvärmen var stark och förstärktes av motorvärmen under förarstolen, AC fanns inte. I Uppsala kallades vagnarna näbbgäddor.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 25 december 2009, 09:57:42 AM
Fanns en tid också i Örebro. Den kvinnliga föraren som körde en av dessa hade funderingar på att odla tomater innanför den stora vindrutan där solvärmen var stark och förstärktes av motorvärmen under förarstolen, AC fanns inte. I Uppsala kallades vagnarna näbbgäddor.
Mvh Jan G

Det gick dock att få Ontario II med AC. Men det ingick som sagt inte i standarden.

Mustman

har någon bilder på inredningen i dessa bussar? Skulle vara jätte roligt att få se!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mustman skrivet 25 december 2009, 12:21:53 PM
har någon bilder på inredningen i dessa bussar? Skulle vara jätte roligt att få se!

Jodå, det kommer i ett senare avsnitt. Jag tilllämpar nämligen strängt kronologisk ordning i visningen av mina gamla diabilder.  :)

yngrot

A-C fanns i Borås bussar de som kom med bensinmotor hade A-C de var olidligt varma  .. Men Staffan interiörbilder hade väl passat att du la in nu i denna tråd... Du behöver väl inte byr dig så mkt om kronologin.. :)

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 december 2009, 15:28:59 PM
A-C fanns i Borås bussar de som kom med bensinmotor hade A-C de var olidligt varma  .. Men Staffan interiörbilder hade väl passat att du la in nu i denna tråd... Du behöver väl inte byr dig så mkt om kronologin.. :)

Ja, jag har inget minne att det fungerade. Däremot har jag åkt Ontario med AC i t ex Hässleholm och där fungerade det alldeles utmärkt.
Interiörbilderna finns här i en nystartad tråd.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30779.0

yngrot

A-C var ju bara därframme vid förarplatsen och blåste från taket..  ingen A.C  bak i bussen