Huvudmeny

Olycka i Kristianstad

Startat av Jeppe Hagelbäck, 22 december 2009, 13:38:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoggaBoy

jane

Jag är inte förvånad, det går alldeles för fort i det hala väglag som råder just nu (i nuläget) kanske okunskap bland förarna, och givetvis på de pressade tidtabellerna!
Entreprenörerna borde ta ett större ansvar och lägga en vinterturlista med lite längre, men kanske säkrare åktid, för det är inga njutbara resor jag gör vid denna årstid med Skånetrafiken, tyvärr!

Ersa

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 22 december 2009, 20:18:34 PM
Jag är inte förvånad, det går alldeles för fort i det hala väglag som råder just nu (i nuläget) kanske okunskap bland förarna, och givetvis på de pressade tidtabellerna!
Entreprenörerna borde ta ett större ansvar och lägga en vinterturlista med lite längre, men kanske säkrare åktid, för det är inga njutbara resor jag gör vid denna årstid med Skånetrafiken, tyvärr!

Ansvarar entreprenörerna för tidtabellerna i Skåne? Är detta inte Skånetrafikens ansvar?

scaniaolsson

Aktuell vagn är Thygessons nr 26 (ROD 712), ja bussdatabasen säger att dom inte äger den men enligt Transportstyrelsen som har man ägt den sedan 2009-07.
Såg detta på regionala TV-nyheterna.

Tur i oturen att det inte gick värre än vad det trots allt gjorde.
I ett värre scenario hade vi kunnat ha x antal avlidna.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2009, 20:42:35 PM
Ansvarar entreprenörerna för tidtabellerna i Skåne? Är detta inte Skånetrafikens ansvar?

Man gör det tillsammans men Skånetrafiken har väl "sista" ordet.
I branschen i 40 år

Jo

Citat från: Jan skrivet 23 december 2009, 07:55:02 AM
Man gör det tillsammans men Skånetrafiken har väl "sista" ordet.

Utifrån artiklarna:
Läser man artiklarna verkar det ju inte som att olyckan beror på snäv tidtabell. Det verkar ju inte som att bussen kommit in när den var i linjetrafik utan skulle istället köra från första hållplatsen då den inte hade några passagerare ombord. Är väl helt enkelt så att antingen har föraren varit ur form (somnat, fått sjukdom) eller har bussen något tekniskt fel, eller var det så halt som ingen kunnat föreställa sig och bussen fick ingen friktion alls som kunde bromsa bussen. Det verkar ju inte som att föraren tokkört för att sedan i sista sekund bromsa och då glidit in i terminalen, så det finns ju inget som än så länge talar för att sannolikheten för olyckan minskat om det tagit 10 min längre att köra mellan Sölvesborg och Kristianstad.