Nygammalt i London

Startat av Hasse L, 22 december 2009, 12:21:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

1983 firade London Transport 50-årsjubileum och några bussar målades i 30-talsskrud, bl.a. RM 8. Observera kylarvattenkannorna vid ändhållplatsen.

I år har East Londons RM 1933 försetts med liknande målning. Lagom till 76-årsjubileet.

Ersa

Hmmm... röda bussar med vitt kring fönstren och grått tak.
Mycket av detta känns rätt bekant från en mer lokal huvudstad! ;)

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 december 2009, 12:21:37 PM
1983 firade London Transport 50-årsjubileum och några bussar målades i 30-talsskrud, bl.a. RM 8. Observera kylarvattenkannorna vid ändhållplatsen.

I år har East Londons RM 1933 försetts med liknande målning. Lagom till 76-årsjubileet.

Hej!

Snygga bilder på snygga bussar!

RM 1933 var även lackerad i denna livré under 50-årsjubiléet år 1983, och även då med svarta fönsterramar runt förarhytten
till skillnad från RM 8:s röda inramning.

RM 1983 utmärkte sig f ö vid jubiléet samma år genom att vara lackerad i guldfärg med jubileumslogotypen,
som synes under övervåningens passagerare på RM 8, centralt placerad på vagnssidans "bottenvåning".

mvh K R

Cero

Avdelningen värdelöst vetande kan berätta att RM8 var en av de allra första (kanske rent av den första, de färdigställdes inte riktigt i nummerordning) serietillverkade Routemaster som levererades. Dock blev den allra sist med att tas i trafik, 1976 om jag inte minns helt fel. Den fungerade i över 15 år som rullande provbänk för diverse förändringar som testades och i vissa fall genomfördes på merparten av de 2760 Routemasters som levererades till London Transport.

Bussmicke

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 december 2009, 12:21:37 PM

Ahh, vill ha på bild..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.