Fd SL-Buss 5294

Startat av Niclas Rosenius, 21 december 2009, 09:20:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Karsten

Najs! Helt plötsligt har SSS två H59 körklara. :D

Janne Rickman

Citat från: Karsten skrivet 21 december 2009, 18:14:15 PM
Najs! Helt plötsligt har SSS två H59 körklara. :D

Denna tar ju inte så många passagerare precis.

/Janne

Karsten

Citat från: Janne Rickman skrivet 21 december 2009, 19:01:56 PM
Denna tar ju inte så många passagerare precis.

/Janne

Nä, men jag tänker inte åka så mycket i den. Jag kör hellre.. ;)

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 21 december 2009, 19:39:10 PM
Nä, men jag tänker inte åka så mycket i den. Jag kör hellre.. ;)

En kör medan femton andra medlemmar åker med i spänd väntan på att själva få ta över ratten?

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 21 december 2009, 19:47:22 PM
En kör medan femton andra medlemmar åker med i spänd väntan på att själva få ta över ratten?

Tricket är att börja med att köra så mjukt och fint att de övriga 14 somnar. När de väl gjort det kan man gradvis öka aggresiviteten i sin körning tills man når en nivå där de 14 får ett brutalt uppvaknande och därav tappat körsuget.

yngrot

Eller får väl de andra lura av dig från bussen...så nån annan får köra...  Men hur kommer det sig att SSS fått denna buss??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Den där har ju SSS haft länge, det var de tre Vattenfestivalbussarna som SL dumpade efter att festivalen upphört. 5243 hade jag, 5291 har SvOf. Ett problem är att SL aldrig besiktigade dem i ombyggt skick, så de är bussar fortfarande, och man måste nog pula dit stolar igen, eller typa om dem om de ska gå att använda lagligt.

Ersa

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 december 2009, 20:57:44 PM
Den där har ju SSS haft länge, det var de tre Vattenfestivalbussarna som SL dumpade efter att festivalen upphört. 5243 hade jag, 5291 har SvOf. Ett problem är att SL aldrig besiktigade dem i ombyggt skick, så de är bussar fortfarande, och man måste nog pula dit stolar igen, eller typa om dem om de ska gå att använda lagligt.

Jag vet inte i vilket skick de andra två bussarna är i och har varit i. Men den här bussen har känts minst sagt lite ringrostig. Men vi har fått göra iordning den och den kan bli riktigt bra. Fast inredning i bussen kan vi nog glömma
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Tja, de har ju stått rätt mycket, men SvOf:s 5291 rör lite på sig emellanåt, och allt verkar funka. Fd min 5243 visade ju att det är kvalitet i en gammal Scania, genom att rulla till Italien o Kroatien, och hem igen...

yngrot

Aha där fatta jag .. För jag trodde att den som varit ute och åkt var den 5294..Inte lätt ha koll på allt.. :) 

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Nä, det blir lite förvirrande när fler gamla CR111:or börjar röra sig igen... :D
Nåja, 5243 och 5294 blev ombyggda till kioskbussar med i stort sett all inredning bortplockad. Lagerutrymme i bakre delen. Försäljningsdisk i främre delen.   5291 blev filmsalong med inredningen kvar baktill, den saknar alltså bara några rader stolar i mitten. 5291 räknar vi med att återställa till buss.

yngrot

Då får vi vänta ett tag då sen kan vi njuta av en färdig buss... vad gör ni med 5294 ??

Björn Forslund

Har för mig att SSS skulle göra en rullande jubileumsutställning med anledning av 50-årsjubilet. Niklas kan säkert svara på det bättre.