Skillnad GUBs MAN-ledbussar

Startat av Jacob, 20 december 2009, 22:04:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej. Vad är de stora skillnaderna mellan GUBs MAN-ledbussar? 211-220 har ju starkare motor och en större "låda" där bak. Däremot skillnaden mellan 280-287 och 288-299 vet jag inget om, förutom små inredningsdetaljer.. Är det ens någon skillnad?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob Almgren skrivet 20 december 2009, 22:04:00 PM
Hej. Vad är de stora skillnaderna mellan GUBs MAN-ledbussar? 211-220 har ju starkare motor och en större "låda" där bak. Däremot skillnaden mellan 280-287 och 288-299 vet jag inget om, förutom små inredningsdetaljer.. Är det ens någon skillnad?

//Jacob

211-220 har EEV-miljömotor på 320 hk och den större "lådan" ibak rymmer en större intercooler-kylare.

Enda skillnaden mellan 280-287 och 288-299 är att dom första är från -07 och toppar 85 km/h och dom andra från -08 och toppar "bara" 80 km/h. Dessa har Euro-4 motorer på 310 hk.

//Niclas

Jacob

Okej! Det var ju en väldigt liten skillnad. Tack för svar :)

//Jacob

Oskar A

Jag upplever att den första serien generellt håller en något högre kvalité än de två senare. Om det sedan verkligen är så finns det säkert andra som kan svara bättre på. 
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jacob

Kvalitén mellan 280-287 och 288-299 tycker jag inte att det är någon skillnad på. Däremot känns kvalitén på 211-220 lite sämre. Men jag tycker Neoplanerna 101-104 håller bättre kvalité än alla MAN. Detsamma gäller kortbussarna :)

//Jacob

lil-sis

Citat från: Oskar A skrivet 20 december 2009, 22:41:49 PM
Jag upplever att den första serien generellt håller en något högre kvalité än de två senare. Om det sedan verkligen är så finns det säkert andra som kan svara bättre på. 

De första är mkt trevligare att köra (alltså inte 211-220). De är lätta att köra "fint" och sen sitter jag bättre i dem. De nyaste är det ngt med stolarna som gör att jag har svårt att sitta bra, får köra med stortån, mindre kul. Samma med motsvarande kortbussar (de nyaste).

Björn Ax

Citat från: lil-sis skrivet 21 december 2009, 00:19:19 AM
De första är mkt trevligare att köra (alltså inte 211-220). De är lätta att köra "fint" och sen sitter jag bättre i dem. De nyaste är det ngt med stolarna som gör att jag har svårt att sitta bra, får köra med stortån, mindre kul. Samma med motsvarande kortbussar (de nyaste).

Jag tycker bättre om att köra 211-220 samt dessa kortbussar då dom har CD-SPELARE. :D
Guld när man sitter 4½ timme att kunna lyssna på sin egen musik. :)

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 21 december 2009, 00:47:52 AM
Jag tycker bättre om att köra 211-220 samt dessa kortbussar då dom har CD-SPELARE. :D
Guld när man sitter 4½ timme att kunna lyssna på sin egen musik. :)

Tips från coachen. Skaffa en Fm-sändare :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon Bertilsson

Citat från: jocke skrivet 21 december 2009, 01:01:59 AM

Jag skaffade en en gång, men det lät som om ljudet kom från en liten burk...

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 21 december 2009, 01:01:59 AM

Tja då måste man ju ha en mp3-spelare också och sen komma ihåg att ladda bägge två också. :P

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob Almgren skrivet 20 december 2009, 23:22:28 PM
Kvalitén mellan 280-287 och 288-299 tycker jag inte att det är någon skillnad på. Däremot känns kvalitén på 211-220 lite sämre. Men jag tycker Neoplanerna 101-104 håller bättre kvalité än alla MAN. Detsamma gäller kortbussarna :)

//Jacob

101-104 är byggda i Salzgitter och kort Neoplanerna 386-393 i Polen på samma fabrik som MAN-bussarna. Så det skall inte vara nån större skillnad på dom korta och MAN-bussarna.

//Niclas

AO

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 december 2009, 20:14:20 PM

101-104 är byggda i Salzgitter och kort Neoplanerna 386-393 i Polen på samma fabrik som MAN-bussarna. Så det skall inte vara nån större skillnad på dom korta och MAN-bussarna.

//Niclas

Det är inte så stor skillnad på de nyaste korta Neoplanerna och kort-MAN. Den största skillnad utifrån passagerarsynpunkt torde vara ljudnivån. Neoplanen låter väldigt mycket mer i jämförelse med MANen.

Simon A

Citat från: lil-sis skrivet 21 december 2009, 00:19:19 AM
Jag tror pappa har samma problem och då är han ändå 183 cm. Har för mig att han sa att han slog i knäna om han försökte sitta som han egentligen vill sitta.

//Simon

Niclas Rosenius

Citat från: AO skrivet 21 december 2009, 21:51:08 PM
Det är inte så stor skillnad på de nyaste korta Neoplanerna och kort-MAN. Den största skillnad utifrån passagerarsynpunkt torde vara ljudnivån. Neoplanen låter väldigt mycket mer i jämförelse med MANen.

Det sitter en svagare motor i Neoplanen, har för mig en 260 hästars. Den får i alla fall jobba hårdare för att kunna göra samma jobb som dom starkare motorerna som sitter i MAN-bussarna.

Sedan har ljujdnivån sänks en hel del efter man "växlade" om lådorna elektroniskt i Neoplanerna med att dom inte drar lika långt på växlarna.

//Niclas

Jacob

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 december 2009, 20:14:20 PM

//Niclas

Citat från: AO skrivet 21 december 2009, 21:51:08 PM

Visst håller jag med om ljudnivån, men jag gillar ändå neoplanernas motorljud :)
Men jag tycker att MAN känns plastigare än Neoplanerna..

//Jacob