SJ Condor år 1964

Startat av Gunnar D, 20 december 2009, 16:04:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D


SJ 2815 (fd TSN 26) mot Fredriksdal inväntar resenärer från Stockholmståget vid Huddinge station i maj 1964. Condoren har inte lång tid kvar, omställnings-CF är under snar leverans.
Mvh Gunnar

Mr G

Oj! Vilka bilder du har. Tur att Buss Snack finns så att man får ta del av bildskatten.

吉先生

yngrot

Tyvärr ser jag inte nån bild....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gunnar D

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2009, 16:58:03 PM
Tyvärr ser jag inte nån bild....
Satte in en något förminskad bild om det hjälper.....
/Gunnar

SJ Buss

Fin bild. Är det någon som har förslag på någon bra sida med bilder på gamla SJ-bussar?

yngrot

I dag funka det med bilden.. Var nog lite datavajsing här ....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Finns någon som kan berätta mer om Condor? Var det en karossör eller en bussmodell? Tycker mig ha sett en Condor i något tidigare sammanhang och även den hade ett fönsterarrangemang liknande den på bilden. Var det månne ett karaktärsdrag hos busstypen?

Mats Karlsson

Condor var en karossmodell som byggdes av ASJ i Linköping under 1950-talet.

Anders Mennerholm

Några år in på 50-talet utvecklade ASJ i Linköping Condorkarossen med stomme av pressade stålprofiler klädd med aluminiumplåt. Den påfallande moderna bussen hade plant frontparti och helt plana sidor. Tyvärr valde man att göra även taket plant vilket ibland ledde till problem med läckage. Lägg märke till de ålderdomliga vindrutetorkarna och körriktningspilarna som är infällda i sidoväggen. Blinkers hade ännu inte kommit på modet.


Cero

Tack för informationen om Condorbussen.

Björn Forslund

Oj! Nynäsbanans Condorer har jag hört mycket om, men aldrig sett någon bild, förrän nu. De hade de stora fönstren, och bara dörr längst fram. Karosserna sprack pga de långa rutorna, som användes på turistvarianten av Condoren. Motala hade liknande bussar. Någon påstod att Nynäsbussarna var en speciell helbyggd Condorvariant, alltså ramlös.

Ola Almquist

#11


Här kommer en bild på en av Motala Stads Trafiks Condorer (vykort). Registreringsnumret var svårläst men kan vara E625 eller E628. E626 var tydligen en SKV. Någon som vet mer om Motalas bussar?

M.v.h.
Ola

Sven W

Hej

Motala Stads Trafik AB hade två sådana här bussar:
E 626 Sc V BF62 1953 Kaross-nr 53028
E 690 Sc V BF71 1954 Kaross-nr 54063

Dessutom fanns ytterligare en Condor:
E 236, en Sc V B15 från 1946 fick ny kaross, en Condor med nr 54037.

Hälsningar
Sven