Uppsala tidigt 90-tal del 3.

Startat av Janne Rickman, 19 december 2009, 21:37:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman



Uppsalabuss 403 på garageplan. Den var den första som byggdes om med liten bakruta.
Simon Andersson kan fråga sin far varför den fick en liten bakruta.

/Janne

Simon A

Jag behöver inte ens fråga varför den fick det ;D Jag känner mycket väl till historien om hur min far av misstag körde in med sin lastbil(han körde lastbil innan han började köra buss)i baken på den.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Janne Rickman skrivet 19 december 2009, 21:37:57 PM


Uppsalabuss 403 på garageplan. Den var den första som byggdes om med liten bakruta.
Simon Andersson kan fråga sin far varför den fick en liten bakruta.

/Janne

Var inte det omkring 1986 som bakrutan på 403 byttes mot liten? Under i alla fall något år, kanske mer var 403 den enda CR 112 som hade liten bakruta och kunde bakifrån felaktigt identifieras som en CN 112. Så 403 utmärkte sig under en tid i Uppsala. Jag vet i alla fall att jag många gånger åkte i 403 :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jo

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 december 2009, 00:11:56 AM
Var inte det omkring 1986 som bakrutan på 403 byttes mot liten? Under i alla fall något år, kanske mer var 403 den enda CR 112 som hade liten bakruta och kunde bakifrån felaktigt identifieras som en CN 112. Så 403 utmärkte sig under en tid i Uppsala. Jag vet i alla fall att jag många gånger åkte i 403 :)

Hände det inte att man bytte från stor till liten ruta pga rostproblem också?

Niclas Rosenius

Citat från: Jo skrivet 21 december 2009, 16:17:47 PM
Hände det inte att man bytte från stor till liten ruta pga rostproblem också?

   Det gjorde man med några av bussarna. Kommer inte ihåg exakt vilka.

   //Niclas

Janne Rickman

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 december 2009, 14:20:38 PM
   Det gjorde man med några av bussarna. Kommer inte ihåg exakt vilka.

   //Niclas

Följande bussar fick liten bakruta hos Uppsalabuss:
120 (450), 121 (402), 125 (400), 126 (407), 403-406, 411-419, 421, 422, 424, 426, 428, 430, 432, 433, 454, 456 och 465.

Sen hade även vagnar 140 (f.d. SL 5331) och 141 (f.d. SL 5333) liten bakruta, men dessa byggdes hos SL.

/Janne

Niclas Rosenius

Citat från: Janne Rickman skrivet 22 december 2009, 19:59:27 PM
Följande bussar fick liten bakruta hos Uppsalabuss:
120 (450), 121 (402), 125 (400), 126 (407), 403-406, 411-419, 421, 422, 424, 426, 428, 430, 432, 433, 454, 456 och 465.

Sen hade även vagnar 140 (f.d. SL 5331) och 141 (f.d. SL 5333) liten bakruta, men dessa byggdes hos SL.

/Janne

   Tackar fkr att du friskar upp minnet på en gamling  :D

   //Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Janne Rickman skrivet 22 december 2009, 19:59:27 PM
Följande bussar fick liten bakruta hos Uppsalabuss:
120 (450), 121 (402), 125 (400), 126 (407), 403-406, 411-419, 421, 422, 424, 426, 428, 430, 432, 433, 454, 456 och 465.

Sen hade även vagnar 140 (f.d. SL 5331) och 141 (f.d. SL 5333) liten bakruta, men dessa byggdes hos SL.

/Janne

Det finns en annan detalj att påpeka om bakrutorna på de äldre Scania CR 112 i Uppsala. Den äldsta serien CR 112 som var målade som på bilden hade ett bakparti med ett grönt fält runt bakrutan. Nyare CR 112 och samtliga CN 112 hade en lite ändrad lack med mer vitt. Dessa bussar saknade det gröna fältet runt bakrutan utan där var det bara vitt. På 403 och de andra äldre bussarna som fick bakrutan utbytt mot liten bakruta ändrades också färgen baktill och där blev det bara vitt som det ser ut på CN 112. Bakifrån kunde dessa förväxlas med CN 112. Men det fanns ett undantag nämligen 409. Det var den enda bussen som fick behålla sin stora bakruta men fick bakpartiet ommålat med vitt runt bakrutan likt yngre bussar. Den kunde alltså snarare likas bakifrån med yngre CR 112. Så 409 var lite unik med detta. 409 är föresten också en buss jag åkt med mycket då den fanns kvar här :)

Ursäkta detta inlägg med onödig kunskap om Uppsalas bussar ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.