Uppsala tidigt 90-tal del 2.

Startat av Janne Rickman, 19 december 2009, 21:31:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Uppsalabuss 420 på Stora Torget. En Scania CR112 med stor förarsidoruta. Etiskt snyggare tycker, men hade ingen praktisk användning efter som säkringsskåpet satt innanför den övre delen av rutan.

/Janne

Simon A

Nu blev både far och jag nyfikna. Vart gick linje 11?

//Simon

Janne Rickman

Citat från: Simon A skrivet 19 december 2009, 21:45:38 PM
Nu blev både far och jag nyfikna. Vart gick linje 11?

//Simon

BMC-Stora Torget-Fålhagen.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 19 december 2009, 21:51:45 PM
BMC-Stora Torget-Fålhagen.

/Janne

BMC? Var det det som hette Kåbo på den gamla goda tiden. Alltså 60-talet när jag bodde i Uppsala. I så fall gick för övrigt linje 14 dit.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

76

BMC ligger i södra änden av Kåbo, väster om fd S1.

Oskar A

Och efter att ha konsulterat gamla busstidtabeller fanns linjen mellan 1991 och 1993 och hade en lite speciell linjesträckning mellan City och BMC. Den gick nämligen via Universitetet och Kungsgärdet för att sedan via Kåbo ta sig till BMC.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Citat från: Janne Rickman skrivet 19 december 2009, 21:31:34 PM
En Scania CR112 med stor förarsidoruta. Etiskt snyggare tycker, men hade ingen praktisk användning efter som säkringsskåpet satt innanför den övre delen av rutan.

Jag har aldrig förstått varför vissa högre bussar har en hög glasruta på vänster sida föraren. Dessutom stäcker den sig långt ovanför solskyddet, så att solen effektivt kan blända föraren konstant från vänster. Exempel? Tja varenda modell som SwEx använder idag. Jämför t.ex. Carrus Star 302 som har ett svart fält där, medan 502 har en glasruta. Estetiskt med glaset? Knappast, då glasrutan ändå är såpass tonad så att den ser svart ut utifrån. Då kan den likagärna vara helt svart, i form av plast eller metall för att inte släppa igenom solljus.

Jag hade klistrat på en stor helsvart dekal på insidan av varenda "överdelssidoruta" av glas på mina bussar om jag vore någon form av depåansvarig. Även bussen på bilden hade sett bra ut om den översta separata delen av sidorutan maskerats med en helsvart dekal, så man slapp se det vita säkringsskåpet.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 19 december 2009, 23:53:47 PM
Jag har aldrig förstått varför vissa högre bussar har en hög glasruta på vänster sida föraren.

När det gäller CR112 var det bara första årsmodellen som hade denna höga sidoruta vid förarplatsen. Antagligen för att fönstren skulle komma i samma höjd i överkant. Dock var det inte så snyggt att se takkonsolen innanför och antagligen var det någon på Scania som ansåg det också varvid man sänkte fönstret på kommande årsmodeller (vilket jag personligen tycker gav en mycket snyggare vänstersida på bussen).

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 20 december 2009, 10:07:33 AM
När det gäller CR112 var det bara första årsmodellen som hade denna höga sidoruta vid förarplatsen. Antagligen för att fönstren skulle komma i samma höjd i överkant. Dock var det inte så snyggt att se takkonsolen innanför och antagligen var det någon på Scania som ansåg det också varvid man sänkte fönstret på kommande årsmodeller (vilket jag personligen tycker gav en mycket snyggare vänstersida på bussen).

Det var i alla fall ett par årsmodellen av Scania CR 112 som hade den äldre större sidoruta vid förarplatsen. I Uppsala vet jag att den allra första CR 112:an (nr 400) faktiskt fick denna utbytt mot den nyare mindre i efterhand
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 december 2009, 22:04:02 PM
Det var i alla fall ett par årsmodellen av Scania CR 112 som hade den äldre större sidoruta vid förarplatsen. I Uppsala vet jag att den allra första CR 112:an (nr 400) faktiskt fick denna utbytt mot den nyare mindre i efterhand

Hos SL kom det lilla fönstret från och med vagn 5792 om jag inte minns helt fel och den ingick i en grupp vagnar som levererades kring årsskiftet 1979-80, så det är väl rimligt att tro att bytet kom i och med 1980 års modell. Alltså skulle årsmodellerna 1978-79 haft det större fönstret.

Bussmicke

Det stämmer gränsen går vid 5791/5792
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.