Västerås Lokaltrafik 122

Startat av Mikael T Nilsson, 18 december 2009, 10:11:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Västerås Lokaltrafik 122 i SL:s bussgarage i Täby våren 1994. Bussen skulle förmodligen byggas om till husbuss.
Bussen är en Scania BF76/Hägglunds, årsmodell 67. Förmodligen har den rullat i Västerås stadstrafik. Den ser ut att vara i stadsbussutförande med tanke på dörrställningen.

Bredvid står f.d. SL H80 6820 (Volvo B58/Hägglunds, årsm. 67), en f.d. Råstavagn som byggts om till husbuss.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Johnny E

Väldigt trevligt att se bilder på gamla Västerås-bussar! Tack!
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

Mikael T Nilsson

Citat från: Johnny E skrivet 20 december 2009, 02:25:55 AM
Väldigt trevligt att se bilder på gamla Västerås-bussar! Tack!

Kul att du tycket om bilderna. Jag vet inte om just denna busstyp var så vanlig i Västerås. Har för mig att det mest var Scania "helbyggen" som gått i Västerås stadstrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mats Karlsson

Västerås Lokaltrafik (det hette Västerås Omnibus före 1972) köpte 30 sådana här Hägglunds-bussar till högertrafikinförandet 1967 med inv. nr 101-130. De var byggda på Scania-Vabis BF7659-chassi med Wilson-låda. Typiskt för dessa bussar var framdörrarna som kan sägas vara 1½ till antalet. Framöverhänget på BF76 medgav nämligen inte dubbeldörr fram. Jag tror att Västerås var ensamna om detta unika dörrarrangemang. Bussarna togs succesivt ur trafik under åren 1982-86. Just nr 122 stod avställd som reservvagn de senaste åren (ca 1983-87) i händelse av kris. Därefter blev den stående kvar hos företaget fram till i alla fall en bit in på 1990-talet innan den såldes (ca 1993/94?).

Johnny E

Citat från: Norrortsmicke skrivet 21 december 2009, 07:51:31 AM
Kul att du tycket om bilderna. Jag vet inte om just denna busstyp var så vanlig i Västerås. Har för mig att det mest var Scania "helbyggen" som gått i Västerås stadstrafik.

När jag gick på högstadiet 79-82 var det främst de här bussarna som användes som skolbussar, så jag har åkt mycket i dem. De förekom även på några glest trafikerade linjer i Västerås under den här tiden.
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

AL

Fast det gick väl att få ett framöverhäng på BF76 som medgav dubbeldörrar?  Är nästan säker på att jag sett bilder på BF76:or med SKV kaross och med dörrar 2-2-0 i Malmö...

Melker

Kul bilder på en udda bussmodell! :-)

Under några år i slutet av 70-talet var 118 omplacerad till Sala (den lär väl ha slutat sina dagar där) och det kan ha funnits en likadan buss till som försvunnit ur mitt minne. Fast bussmodellen är svår att förtränga med tanke på att de i Sala användes på landsväg, något som utväxlingen definitivt inte var anpassad för med en öronbedövande oväsen i bussen som följd (speciellt med en viss förare som med ett pillemariskt leende på läpparna gjorde sitt bästa för att trycka gaspedalen genom golvet)

Sala hade för övrigt många intressanta bussar då som tyvärr inte förevigades på vare sig papper eller film. De flesta bussarna var arvegods från Västerfärnebo Busstrafik (eller hette de Omnibuss?) eller Västerås och det fanns bara undantagsvis två bussar som så likadana ut. Så skolbussresorna var intressanta varje dag eftersom de kunde skifta ifrån nyss nämnda 118 (eller dess "kusin" när det gäller oljud, 421, som också tycktes sakna ett par växlar jämfört med 422, en Volvo med norrlandsväxel som var helt underbar att åka i.) till en Scania V8 (vars inventarienummer jag förträngt) som höll dåtidens långfärdsstandard. V8:an sågs dock ofta stående i vägrenen med föraren tittandes under bussen eller i motorrummet för att försöka utröna varför växelföraren (som gick från växelspaken ända bak till växellådan) hoppat ur den här gången...

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 december 2009, 20:51:39 PM
Västerås Lokaltrafik (det hette Västerås Omnibus före 1972) köpte 30 sådana här Hägglunds-bussar till högertrafikinförandet 1967 med inv. nr 101-130. De var byggda på Scania-Vabis BF7659-chassi med Wilson-låda. Typiskt för dessa bussar var framdörrarna som kan sägas vara 1½ till antalet. Framöverhänget på BF76 medgav nämligen inte dubbeldörr fram. Jag tror att Västerås var ensamna om detta unika dörrarrangemang. Bussarna togs succesivt ur trafik under åren 1982-86. Just nr 122 stod avställd som reservvagn de senaste åren (ca 1983-87) i händelse av kris. Därefter blev den stående kvar hos företaget fram till i alla fall en bit in på 1990-talet innan den såldes (ca 1993/94?).

Jag tror att det fanns två sådana i denna serie på Hölö. Den ena var komplett, och var väl avsedd att bevaras tidigare. Förmodligen den på bilden ovan.  Den andra var ombyggd och användes för hållplatsarbeten. Den saknade det mesta av inredningen.

Svoca

Citat från: AL skrivet 23 december 2009, 01:52:18 AM
Fast det gick väl att få ett framöverhäng på BF76 som medgav dubbeldörrar?  Är nästan säker på att jag sett bilder på BF76:or med SKV kaross och med dörrar 2-2-0 i Malmö...
Bussarna i Malmö var Volvo B 58 med dörrar 2-2-0. Något förlängda i ramen. ScV BF 76 gick nog bara att få med standardram/överhäng. Därav fick det rum max 1½ dörr i fram.

Peter Öden

Hej !

På tal om olika dörrställningar och SKV-karosser så hade MSS/dåvarande Malmö Stads
Spåvägar > Malmö Lokaltrafik ett antal SKV-bussar byggda på Volvo B75506-chassie med
en unik dörrställning. Vänster sida 1x1x0, höger sida 2x2x0 !! Vänsterdörren hade man knölat
in framför framaxlen. Frågan beträffande dessa bussar är om ramen i fram var förlängd eller
om framaxeln var lite tillbakaflyttad med tanke på dörrarrangemanget ?? Någon som vet ??

Mvh Peter Ö

Svoca

Citat från: Peter Öden skrivet 23 december 2009, 16:45:30 PM
Hej !

På tal om olika dörrställningar och SKV-karosser så hade MSS/dåvarande Malmö Stads
Spåvägar > Malmö Lokaltrafik ett antal SKV-bussar byggda på Volvo B75506-chassie med
en unik dörrställning. Vänster sida 1x1x0, höger sida 2x2x0 !! Vänsterdörren hade man knölat
in framför framaxlen. Frågan beträffande dessa bussar är om ramen i fram var förlängd eller
om framaxeln var lite tillbakaflyttad med tanke på dörrarrangemanget ?? Någon som vet ??

Mvh Peter Ö
Helt riktigt, Peter. Uppgiften om Volvo B 58/SKV med 2-2-0 höger sida ska givetvis vara Volvo B 75506
SKV med denna dörrställning och förlängd ram.

Mikael T Nilsson

Tack för kompletterande uppgifter! God jul!
Vänliga hälsningar,

Mikael

432

Minns att det nästan alltid gick BF på linje 12. Aldrig på min hemmalinje 19. Var ju därför extra trevligt när man hade anledning att få åka en linje med BF.
SKV city var en annan diggarbuss som jag älskade pga avgasljudet. Dessa kallades aldrig för något annat än Caravelle av förarna. Vet fortfarande inte riktigt varför de fick det smeknamnet.
När jag började köra buss i Västerås 1980 fanns det inga Caraveller kvar men däremot en massa BF.
De gick inte längre som ordinarievagnar men desto mer på alla extraturer som kördes från Asea:s verkstäder på morgon och eftermiddag. Gick nästan inte en dag utan att det kom anrop om förfrågan om man kunde ta en X:are som det kallades, efter ordinarie tjänstens slut.
I början av 80 talet kunde man också om man hade tur få en BF på en ordinarielinje, främst linje 18 om det behövdes ett byte och vagnbristen var stor.
Detta hände oftast vintertid och att det var linje 18 var väl för att de äldsta vagnarna (CR76) av någon anledning alltid tursattes där.
När jag började 1980 sökte jag mig just till grupp 5 som mest hade linje 18 bara för att få köra CR76.
När man då nån gång fick en BF på ordinarielinje var ju den dagen räddad. Roligt var det att se minen på den man skulle bli avlöst av. Var det en gammal förare så hade denne kört BF till leda och var lagom road. BF var inte speciellt bra att komma iväg vid hala hpl jämförelse med CR då de var så lätta bak.