Inställda SL-turer pga väglag

Startat av Göran B, 15 december 2009, 21:42:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Citat från: Karsten skrivet 15 december 2009, 21:28:04 PM
...
Inom busstrafiken rapporteras väldigt sällan förseningar in från förare till trafikledning (bortsett från större förseningar som kan få vidare följder på nästa tur/matrast), och då har jag väldigt svårt att tro att trafikledningarna rapporterar förseningarna vidare till SL. Jag har på 6 år som deltidsbussförare aldrig fått en försening ifrågasatt från trafikledningen. Hur kan då trafikledningen bestämma vad förseningen beror på och vems konto som ska belastas? Det är knappast så att just det trafikområde eller den entreprenör jag jobbar hos är sämre än någon annan, snarare har just detta trafikområde bättrat sig på de flesta sätt på sistone.
...

I dag ropas som allmänt anrop via radion att förseningar inte skulle rapporteras om de inte var riktigt stora. Detta pga väglaget. Förarna blev också tillsagda att inte försöka jaga tidtabellen. (Låter i f s klokt en dag som i dag). Detta var på SL 155.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göran B skrivet 15 december 2009, 21:42:05 PM
I dag ropas som allmänt anrop via radion att förseningar inte skulle rapporteras om de inte var riktigt stora. Detta pga väglaget. Förarna blev också tillsagda att inte försöka jaga tidtabellen. (Låter i f s klokt en dag som i dag). Detta var på SL 155.

Förseningar på grund av halt väglag och bristande halkbekämpning (inklusive att det är omöjligt att hinna halkbekämpa) är väl knappast grund för vite. Inte heller om det inställda turer beror på halka. Sådant måste ju räknas som force majeure.

mattej

Citat från: Göran B skrivet 15 december 2009, 21:42:05 PM

Inte jaga tidtabellen??? Varför inte det? Det var ju ett väldigt klantigt utrop och inte en tanke på de som faktiskt försörjer busschaffisarna med deras löner. Det vill säga vi resenärer som pungar ut med 690 riksdaler i månaden för att diverse trafikslag ska köras efter tidtabellen. Varför finns det då ens tidtabeller kan man fråga sig eftersom det går ut uppmaningar att dessa inte ska hållas. Helt onödigt. Vem är trafiken till för? Jag trodde den var till för resenärerna. Utan betalande - ingen lön till de som rattar bussarna. Logiskt, därför lyssna mer på resenärerna och mindre på de muppar från annat håll som tror sig veta bäst.
Och vad heller inte många tänker på är att en 5 minuter försenad buss kan innebära 25 minuters extra väntetid på ett pendeltåg. Men så långt tänker förstås inte dessa individer. Jag var på en isracingtävling i Irkutsk för tiotalet år sedan. Det var 8-9 dm snö och nedåt 30 grader kallt men bussarna gick exakt efter tidtabell. Märkligt att de kan göra det där när det inte verkar gå här i Sverige.

lil-sis

Men snälla passagerare.

När det är snorhalt ute så får man ta en buss tidigare.

Det måste väl ändå vara bättre att ta sig fram lite sakta och säkert än inte alls?

Ett sådant utrop kommer bara i "extrema" tider, när det ligger bilar och lastbilar till höger och vänster i dikena.

Jag har iaf alltid uppskattat en lugn åktur i det väglag som rådde ffa i tisdags (under onsdagen var ju underlaget i stort sett fixat). Jag pröjjsar en dryg tusenlapp per månad för mina resor fem dagar i veckan om nu det ska spela någon roll.

Ren snö är inte svårt att köra på. Däremot sörjan som blir här som de sen plogar till isbana (med hjälp av salt).

michael k

CitatInte jaga tidtabellen??? Varför inte det? Det var ju ett väldigt klantigt utrop och inte en tanke på de som faktiskt försörjer busschaffisarna med deras löner. Det vill säga vi resenärer som pungar ut med 690 riksdaler i månaden för att diverse trafikslag ska köras efter tidtabellen. Varför finns det då ens tidtabeller kan man fråga sig eftersom det går ut uppmaningar att dessa inte ska hållas. Helt onödigt. Vem är trafiken till för? Jag trodde den var till för resenärerna. Utan betalande - ingen lön till de som rattar bussarna. Logiskt, därför lyssna mer på resenärerna och mindre på de muppar från annat håll som tror sig veta bäst.
Och vad heller inte många tänker på är att en 5 minuter försenad buss kan innebära 25 minuters extra väntetid på ett pendeltåg. Men så långt tänker förstås inte dessa individer. Jag var på en isracingtävling i Irkutsk för tiotalet år sedan. Det var 8-9 dm snö och nedåt 30 grader kallt men bussarna gick exakt efter tidtabell. Märkligt att de kan göra det där när det inte verkar gå här i Sverige.
driver du med oss eller
det största problemet med tidtabellen när det snöar är ju alla privatbilister som kör alldeles för sakta

fö tycker jag det är lite märkligt att man sparkar sig själv ::)
eller har busslink ett bra/dyrt avtal på nämda ort
som man vill bli av med nu när man sålt till grodätarna

Jo

Citat från: lil-sis skrivet 17 december 2009, 00:26:52 AM
Men snälla passagerare.

När det är snorhalt ute så får man ta en buss tidigare.

Det måste väl ändå vara bättre att ta sig fram lite sakta och säkert än inte alls?

Ett sådant utrop kommer bara i "extrema" tider, när det ligger bilar och lastbilar till höger och vänster i dikena.

Å andra sidan verkar det ju finnas skillnader mellan olika områden så jag tycker nog frågan delvis är befogad. Om trafikutövare A klarar att köra hyfsad trafik och sedan när trafikutövare B tar över det anses som extrema väderförhållanden så fort det blir minusgrader är det väl inte konstigt att det ifrågasätts hur man sköter trafiken.

Nu tycker jag inte själv att man kan ha så mycket luft i tidtabellen så att man löser trafiken utan förseningar när det verkligen är fråga om extrema väderförhållande som tex hård blåst i samband med kraftigt snöfall. Men när man hävdar att lätta snöbyar utan risk för drivbildning är extremt i Sverige har man nog överskattat växthuseffektens verkningar.

I en annan tråd hävdas ju skillnaden mellan olika busstyper vara stor. Det är väl inte resenärernas fel att man valt en busstyp som inte är lämplig för klimatet?   

admin

Då ämnet grenat sig så har denna tråd har delats av från tråden om Busslinks avtal.

- Admin -

Knut

Citat från: mattej skrivet 16 december 2009, 21:55:24 PM
Inte jaga tidtabellen??? Varför inte det? Det var ju ett väldigt klantigt utrop och inte en tanke på de som faktiskt försörjer busschaffisarna med deras löner. Det vill säga vi resenärer som pungar ut med 690 riksdaler i månaden för att diverse trafikslag ska köras efter tidtabellen. Varför finns det då ens tidtabeller kan man fråga sig eftersom det går ut uppmaningar att dessa inte ska hållas. Helt onödigt. Vem är trafiken till för? Jag trodde den var till för resenärerna. Utan betalande - ingen lön till de som rattar bussarna. Logiskt, därför lyssna mer på resenärerna och mindre på de muppar från annat håll som tror sig veta bäst.
Så en buss fører skal da bruke andre kjørefelt for å komme frem. Kjøre som en idiot mellom andre kjøretøy for å rekke tidtabellen. Førerkortet her vil vel onkle blå ta seg av innen turen er ferdig. Det er bare en ting å gjøre om trafikkforholdene er slik. Følg trafikken, kjør sikkert. Da har du jobben og helsa i behold. Reisende som skulle mene noe annet bør skaffe seg bosted et sted det aldri er trafikkproblemer. I Irkutsk er neppe forholdene sammenliknbare med Stockholm eller Gøteborg. Ønsker deg God Bedring og lykketil videre i livet

Ersa

Håhåjaja! Den där inställningen har jag nog aldrig hört från någon resenär tidigare! :o De passagerare jag kört i helt olika län i 9 års tid har hellre velat komma fram säkert än fort, och inte en enda arbetsgivare har någonsin uppmanat mig att stressa för att hålla en felaktig tidtabell. Säkerheten måste alltid komma först, och därefter bekvämligheten för passagerarna. Även om du varit på en isracingtävling är det inte alls säkert att alla andra busspassagerare vill medverka i en sådan... ::)
Är tidtabellen för overkligt satt ska bussarna bli konstant sena, så att planerarna på kommun/landsting kan rätta till de felaktiga tiderna. Varför det finns tidtabeller? Tidtabellen är en garanti för att bussarna inte ska avgå från vissa ställen för tidigt. Att bussen däremot kan bli sen ända uppåt 10 minuter är inget allt ovanligt. Det krävs bara en järnvägsbomfällning eller 1-2 privatbilister som hindrar bussen från att komma fram, eller ett uselt biljettsystem för att minuterna ska ticka iväg. Finns det då ingen "luft" alls i tidtabellen kan förseningar aldrig köras in på ett lagligt och trafiksäkert sätt. Vems fel är då det? Ja, knappast bussföretagens och bussförarnas fel iaf.

Själv anlände jag till min depå 1½ timme försenad ikväll, pga halka och långa bilköer. Jag hade nog kunnat köra in en halvtimme om jag kört rejält aggressivt bland alla rädda bilister i vänsterfilen på den hala E4:an, men tror du verkligen att jag skulle riskera folks liv för 30 minuter? Nej, en av mina f.d. chefer har lärt mig att en buss skall framföras så lugnt och majestätiskt att den skrider fram, och så får det gott fortsätta vara.

CitatUtan betalande - ingen lön till de som rattar bussarna.

Med tanke på hur stor del av systemet som är skattefinansierat finns det tydligen redan idag gott om pengar att köra runt halvtomma turer med. Argumentet "vi betalar din lön" brukar användas mot poliser, men är något som inte alls fungerar på bussförare som kör upphandlad linjetrafik åt en kommun och/eller länshuvudman. Det finns för många instanser och mellanhänder mellan biljettpengarna och bussförarnas löner för att någon på detta forum ska ett sånt påstående på fullt allvar. Jag föreslår att du vänder dig till dina lokala politiker med åsikterna istället, då de är de som tar hand om dina biljettpengar.

lil-sis

Körde tis ons tor (ledig idag). I tisdags var det lite bökigt eftersom det var första dagen på snö sedan nästan ett år tillbaka. Som mest 14min sen men förvånansvärt få som klagade, kanske att folk fattade iom att de själva knappt kunde gå...

Igår kom det ny snö på kvällen som sänkte hastigheten lite men å andra sidan var jag inte senare då än vad jag brukar vara på den linjen vid den tiden, dvs runt 10min beroende på den så kallade rusningstrafiken. Dvs nästan oändliga köer vid alla trafikljus, korsningar etc.

Cero

Hur många gånger per vintersäsong ser det ut som det gjort denna vecka med snökaos? Från Mälardalen och söderut skulle jag vilja påstå i snitt 2-3 dagar. Då är frågan om hela trafikapparaten, inklusive fordon, ska dimensioneras för att klara dessa få dagar lika obehindrat som när det är barmark? Vad är marginalkostnaden för att få dessa 2-3 dagar att fungera bra jämfört med ambitionen att hålla apparaten igång årets övriga 362 dagar? Är det värt det?

Visserligen kan man ha synpunkter på plogandet i Stockholm, men jag måste säga att det var ytterst få, om ens någon, som gnällde över det trafikstrul som rådde i hufvudstaden under gårdagen. Man får väl vara lite uppfinningsrik. ;D Människan mår bara bra av att få tänka själv och lösa lite egna problem då och då.

homer

Citat från: Cero skrivet 18 december 2009, 17:18:37 PM
Hur många gånger per vintersäsong ser det ut som det gjort denna vecka med snökaos? Från Mälardalen och söderut skulle jag vilja påstå i snitt 2-3 dagar. Då är frågan om hela trafikapparaten, inklusive fordon, ska dimensioneras för att klara dessa få dagar lika obehindrat som när det är barmark? Vad är marginalkostnaden för att få dessa 2-3 dagar att fungera bra jämfört med ambitionen att hålla apparaten igång årets övriga 362 dagar? Är det värt det?

Visserligen kan man ha synpunkter på plogandet i Stockholm, men jag måste säga att det var ytterst få, om ens någon, som gnällde över det trafikstrul som rådde i hufvudstaden under gårdagen. Man får väl vara lite uppfinningsrik. ;D Människan mår bara bra av att få tänka själv och lösa lite egna problem då och då.

Hur många bussar med lågt golv ska vi ha för att de kanske behagar dyka upp en rullstolsburen var 5:e år...

lil-sis

Tycker snarare barnvagnarna verkar ha större behov av låggolven. Rullstolar ser jag varje dag och de gnäller aldrig. Inte ens när det råkar komma en höggolvare på deras linje, de tar trappstegen i tre skutt både upp och ner. Rollatorerna också (eh ja de kanske inte skuttar men det är inga problem).

Ersa

Och vad heller inte många tänker på är att en 5 minuter försenad buss kan innebära 25 minuters extra väntetid på ett pendeltåg. Men så långt tänker förstås inte dessa individer.

groenis

Ersa.
Den texten gillar jag.
Förövrigt anser jag att OM TL går ut med meddelandet extrema trafiksvårigheter så finns det nog en baktanke med,
Ingen är behjälpt av att tidtabellsjägare kommer med en skadad buss eller plöjer igenom en hållplats
med väntande trafikanter eventuella tidningsrubriker kan ni tänka över själva.

Förare som tar åt sig vad TL säger gör ett bättre jobb än de som jagar tid,
TL sitter inte på sin plats för att det är kul utan för att hjälpa sina kollegor.

/Lennart