Snö och blåst

Startat av Hasse L, 17 december 2009, 13:56:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Gunnar D

Verklig närvarokänsla i den bilden!
I sådant väglag var väl CR111 inte idealet vad jag minns.
Mvh Gunnar

yngrot

Passar ju bra i dag när snön vräker ner ... :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M224

Underbar bild, vilken kvalitet!

Trafikljuset är lite störande, men samtidigt gör den bilden mer intressant med tanke på att stolparna är gröna idag.

Danne B.

Citat från: M224 skrivet 17 december 2009, 18:45:30 PM
Underbar bild, vilken kvalitet!

Trafikljuset är lite störande, men samtidigt gör den bilden mer intressant med tanke på att stolparna är gröna idag.

Ser man det som en renodlad bussbild är ju stolpen ivägen, men som tidsdokument är bilden helt underbar!

Minns ni t.ex. dekalen som sitter ovanför den då högt placerade knappen på stolpen?

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 17 december 2009, 23:58:42 PM
Ser man det som en renodlad bussbild är ju stolpen ivägen, men som tidsdokument är bilden helt underbar!

Minns ni t.ex. dekalen som sitter ovanför den då högt placerade knappen på stolpen?

Ja här var det inte handikappanpassad höjd på knappen. Dessutom är stolpen fortfarande gul. :)
Nej, jag minns ingen dekal, så berätta gärna om den.

AGR

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2009, 17:07:01 PM
Verklig närvarokänsla i den bilden!
I sådant väglag var väl CR111 inte idealet vad jag minns.
Mvh Gunnar

Nej bästa vintervagnen var faktiskt H34 körmäsigt, men nackdelen var att man oftast frös på förarplatsen. Orsaken var att rördragningen hade en mängd krökar. Men som "elaka herrn" på TLC sa när man försökte få vagnbyte "Har inte föraren fått ut vinterkläder".

Mikael T Nilsson

Tack för denna härliga nostalgibild! CR111:orna blev alltmer sällsynta på linje 44 under 80-talet. Jag minns att några extraturer på 44(E) kunde köras med CR111:or kring 1985-86.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Mycket fin bild! När var det Täby tog över linje 44 och körde med i första hand H1? Det borde ha varit omkring 1978 för då levererades H1 5429-42 som användes för trafiken (senare tillkom 5677-81). H52 förekom också regelbundet och ibland kunde även H44 och H80 dyka upp. Jag förmodar att 5072 fortfarande tillhörde Hornsberg när bilden togs, men att det senare var enstaka H59 från Söderhallen som dök upp. Vet någon när linje återgick till Hornsberg, förmodligen i mitten av 80-talet?

Christian B

Christer Göransson

CitatMycket fin bild! När var det Täby tog över linje 44 och körde med i första hand H1? Det borde ha varit omkring 1978 för då levererades H1 5429-42 som användes för trafiken (senare tillkom 5677-81). H52 förekom också regelbundet och ibland kunde även H44 och H80 dyka upp.

Det bör ha varit i augusti 1978, då det dyker upp en massa Täby-H1:or från september det året i mina anteckningsböcker.
H44 har jag inget minne av på 44, och det var väl ledvagnsförbud på innerstadslinjerna på den tiden?

/Christer

Bussmicke

Citat från: Norrortsmicke skrivet 18 december 2009, 09:56:13 AM
Tack för denna härliga nostalgibild! CR111:orna blev alltmer sällsynta på linje 44 under 80-talet. Jag minns att några extraturer på 44(E) kunde köras med CR111:or kring 1985-86.

1991/1992 kördes det H59 på 44 och H2 på 47 ett kort tag på våren, har för mig det hade något med ATR att göra.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Citat från: christian berg skrivet 18 december 2009, 10:53:54 AM
Mycket fin bild! När var det Täby tog över linje 44 och körde med i första hand H1? Det borde ha varit omkring 1978 för då levererades H1 5429-42 som användes för trafiken (senare tillkom 5677-81). H52 förekom också regelbundet och ibland kunde även H44 och H80 dyka upp. Jag förmodar att 5072 fortfarande tillhörde Hornsberg när bilden togs, men att det senare var enstaka H59 från Söderhallen som dök upp. Vet någon när linje återgick till Hornsberg, förmodligen i mitten av 80-talet?

Christian B

Är osäker på berörda datum, men här är ett par bilder (utan snö) med H1 resp. H44. Jag tror man hade ledbusstillstånd Djurgårdsslätten - Karlaplan endast. Kanske var det tidsbegränsat.

/H

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 december 2009, 19:47:08 PM
Är osäker på berörda datum, men här är ett par bilder (utan snö) med H1 resp. H44. Jag tror man hade ledbusstillstånd Djurgårdsslätten - Karlaplan endast. Kanske var det tidsbegränsat.

/H

Tack för de kompletterande bilderna på Åkerbyvagnarna på 44:an. H1 5677 omplacerades lite senare tillsammans med 5678-81 till Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robban

Förarn på första bilden verkar en aning stressad, missat hållplatsen med flera meter står snett å vindt folk får åbäka sig upp i vagnen, blinkersen är redan på vänster för fulla muggar eller kanske allt beror på att folket som just kliver ombord kommit springandes i sista sekunden å föraren varit snäll å stannat eller kan det vara den lille röde bilen på hållplatsområdet som står i vägen???  ;D

Mycket fin bild är det ju i allafall
/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.