Huvudmeny

kinesiska vinterdäck

Startat av michael k, 17 december 2009, 02:19:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

jag vet inte om jag skall byta min bil
så jag snålade lite och köpte billiga kinesiska vinterdäck
och jag har bara ett råd
GÖR INTE SAMMA SAK

groenis

Låter som den gamla historien om Skåne Polisen där en kommisarie hade köpt däck av märket SAVA,
Texten till "Mors lilla kråka" blev plötsligt helt sann för dem :D

/Lennart

Danne B.

Jag blev pålurad några sommardäck av märket Zeetex i somras... Dom såldes ganska omgående igen då dom var fullständigt livsfarliga!!!

Man ska inte snåla på däck! Det är den enda kontakt man har med vägbanan!

//Danne

UglyJazz

Det är helt klart så att nya däck av välkänt märke ÄR bättre, säkrare och mer ekonomiska att åka på. På sikt.

Rullmotståndet är ofta så mycket lägre att dom 2-3 cl/mil som man sparar betalar mellanskillnaden till dom dyra däcken.

Åker du fyratusen mil på ett par däck och spapar 3 cl bensin per mil sparar du 1600 kronor i bensin, under dom milen, bara på rullmotståndet.

Komforten är många gånger myyycket bättre på ett par riktiga DÄCK.
Ett regummerat däck kan väga arton kg, vilket är uppemot åtta kg mer än vissa nya däck.
Här pratar vi ofjädrad vikt, och där känns det tydligt.

Tyvärr får man inte vädra dessa åsikter öppet eftersom man i klimatkramarkyrkan har bestämt att man ska återanvända det stora däckberget som finns idag...

Om jag åker på kinesiskt eller regummerat?
Njääee, skulle nog inte tro det...

Tänk på att dessa uppgifter även gäller sommardäck.
Kinesiska däck har betydligt mycket mer puck-faktor, vilket gör att det släpper lättare, speciellt vid blött och/eller kallt (+10)...

Än en gång: Regummerat eller Sydostasien?
Nääee, skulle fortfarande inte tro det.

Men den som inte vill köpa riktigt slipper väl...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Fredde

Själv kör jag på dubbade Gislaved.. Var den enda som låg i den tilltänkta vänsterfilen igår kväll.. :-X 8)

/Fredde

lil-sis

Jag fattar inte varför man köper lågpris?

240 åkte runt på Nokian, vinter som sommar och vi höll oss alltid på vägen utan problem. Dessutom var de inte särskilt dyra... När jag köpte den satt det sommardäck från Michelin och vinterdäck från Fulda på (ja inte samtidigt). Vilka alla åtta visade sig vara ungefär lika gamla som bilen  :o (Fast de var otroligt nog bra och det var dubbar kvar på vinterdäcken, troligen beroende på att den bara gått 11.000 mil totalt).

avenue

Asiatiska däck har jag aldrig prövat på men väl regummerade vinterdäck. Och efter två däcksexplosioner i motorvägsfart som tack och lov inträffade på bakhjulen båda gångerna så fick jag mig en tankeställare och satsar istället på bra däck av känt märke. Så nu sitter det Gislaved Nordfrost 5 på bilen. Även om jag kör lugnt så känns det bra med den extra tryggheten som ett par bra däck ger än.