Bussar i Kristianstad i juni 1987 del 4

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 december 2009, 16:51:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så var det då dags för ett antal med SJ-bussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2009, 16:51:16 PM

Var det typiskt för Kristianstad att ha så stor text med SJ BUSS? Normalt var annars den här texten om jag minns rätt mindre. I alla fall vare den betydligt mindre i Uppsala på den tiden och jag har för mig att detta gällde även övriga landet. Kan man ha valt en större textstorlek för att göra denna mer i samma storlek som länstrafiksloggan som sitter bredvid?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2009, 21:46:54 PM
Var det typiskt för Kristianstad att ha så stor text med SJ BUSS? Normalt var annars den här texten om jag minns rätt mindre. I alla fall vare den betydligt mindre i Uppsala på den tiden och jag har för mig att detta gällde även övriga landet. Kan man ha valt en större textstorlek för att göra denna mer i samma storlek som länstrafiksloggan som sitter bredvid?

Det var rätt fritt fram för depåerna att anpassa textstorlek och så. Det är mycket möjligt att man ville ha en text lika stor som loggan. Länstrafikbolagen brukade på den tiden inte ha så många synpunkter.
Jag kommer inom kort att visa bilder på andra SJ-bussar där loggan är lika stor men också bussar med gamla loggan "frimärket" som är mindre än länstrafikens. När man ser hur loggorna placerades på SJ-bussarna på den här tiden verkar det inte funnits några direktiv alls.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jeppe Hagelbäck

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2009, 22:12:51 PM
Det var rätt fritt fram för depåerna att anpassa textstorlek och så. Det är mycket möjligt att man ville ha en text lika stor som loggan. Länstrafikbolagen brukade på den tiden inte ha så många synpunkter.
Jag kommer inom kort att visa bilder på andra SJ-bussar där loggan är lika stor men också bussar med gamla loggan "frimärket" som är mindre än länstrafikens. När man ser hur loggorna placerades på SJ-bussarna på den här tiden verkar det inte funnits några direktiv alls.

Det verkar som om länstrafiken i Kristianstad inte hade några krav eller önskemål om lacken på bussarna. Det enda krav man verkade ha på den tiden var att bussarna skulle ha länstrafikens logga synligt någonstans och inget mer. Sedan kan alltså SJ passat in textstorlek på SJ BUSS när man ändå hade chansen att snygga till lite. Men det kanske var mer SJ själva som tog det initiativet än länstrafiken?

På UL under samma tid hade det faktiskt redan kommit lite krav på lack och inte bara logga. Det var vissa partier på bussarna som skulle vara lackade i silvergrått medan andra partier fick ägaren bestämma själv, så på den här tiden hade man UL/SJ-lacken på SJ:s bussar i UL-trafik :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jeppe Hagelbäck

En fråga ang. 1502.
Följde denna buss med in i Swebus med fortsatt placering i Skåne?

Pendlarn

Om ni kikar på bilderna så ser ni några gråa bussar. Den första buss jag såg i den Nya "länstrafik Kristianstad" lacken var ledbussar, där en var 2386 , var nog 4 st som köptes in för trafik till åhus. Målningen på dessa bussar var en Röd Bred rand och med smalare gul, vit och svart rand, inte att förväxla med den logga som kom sen. på dessa första bussar så satt SJ frimärket på olika ställen. Tror inte de fanns där från början utan man klistrade dit de under randen. Detta var likadant på 2485, sen dök det upp boggiebussar i serien 2591-2594. Första gången jag såg dessa så var de gråa men med röd front och bakdel men detta lackerades om väldigt kort efter leverans. 2591 hade en mindre SJ BUSS logga under randen om jag minns rätt medans 2592 och 2593 hade den framför randen. Därav storleken på loggan den var anpassad till randen i höjd. 2594 hade inte "Kristianstadsranden" utan en sådan rand som satt på flygbussarna. Att det sen blev en stor SJ BUSS logga på de bussar man behöll orange:a var väl för att man hade loggan i lager

Men vi får väl hoppas att Staffan letar lite till i gömmorna på kristianstad så kommer vi kanske att få se ändringen från grått till vitt.. även de bussar som gick på det som skulle bli skåneexpressen, direktbussarna, tror det var 2616 däromkring....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Pendlarn skrivet 19 december 2009, 08:42:07 AM
Men vi får väl hoppas att Staffan letar lite till i gömmorna på kristianstad så kommer vi kanske att få se ändringen från grått till vitt.. även de bussar som gick på det som skulle bli skåneexpressen, direktbussarna, tror det var 2616 däromkring....

Jo, det kommer närbilder på dessa grå bussar i kommande avsnitt.
Funderade för övrigt lite över detta, men det var tydligen så att Kristianstad hade två olika länslacker. Dels den grå något inspirerad av Uppland och så den vita, som användes till Skånetrafiken tog över.

Pendlarn

Den första grå länslacken kom väl runt 83 och troligen var det väl något som SJ skapade själva. Sen ändrade man utformningen till det stora prästkragemärket och bara en röd rand med texten Länstrafiken Kristianstad i slutet av 80- och början av 90-talet. Då var bussarna forfarande grå men efterhand blev de vita. I samma veva så gjorde man en stor vit dekal som klistrades på de orange bussarna med den nya loggan på. 

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2009, 23:03:22 PM
Det verkar som om länstrafiken i Kristianstad inte hade några krav eller önskemål om lacken på bussarna. Det enda krav man verkade ha på den tiden var att bussarna skulle ha länstrafikens logga synligt någonstans och inget mer. Sedan kan alltså SJ passat in textstorlek på SJ BUSS när man ändå hade chansen att snygga till lite. Men det kanske var mer SJ själva som tog det initiativet än länstrafiken?

På UL under samma tid hade det faktiskt redan kommit lite krav på lack och inte bara logga. Det var vissa partier på bussarna som skulle vara lackade i silvergrått medan andra partier fick ägaren bestämma själv, så på den här tiden hade man UL/SJ-lacken på SJ:s bussar i UL-trafik :)

Ja, det var en härlig tid innan länsfärgvansinnet drog igång! :)

Göran Nilsson

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 17 december 2009, 21:07:56 PM
En fråga ang. 1502.
Följde denna buss med in i Swebus med fortsatt placering i Skåne?

Jag har noterat att den gick i Malmö i början av 1992.
/ GNl

Jeppe Hagelbäck

Christoffer

Stort TACK Staffan för jättetrevliga bildvisningar från Cr  :) (och naturligtvis alla ni andra också :) )
Mycket uppskattat! Har inte förrän nu i mellandagarna fått tid över att gå igenom alla bilder/reportage, men det var skoj att se!
Ser fram emot fler härliga reportage med gamla SJ-bussar mfl man minns från förr  :)

MVH
Christoffer Frostensson