Hvor mange Vita busser finns igjen.

Startat av damiende, 16 december 2009, 15:04:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

damiende

Og hva slags merke var disse bussene? Volvo Scania?

Har noen bilde av fører plassen i disse bussene?

Daniel

Svempa

Det finns 2 i Sverige En i Malmö ej körbar . En i göteborg.Den busen transporteras i dag runt i Sverige av röda korset men i dag finns det ingen kvar som kan berätta om hur det verkligen var. Minns en gång i början på 80 talet när jag gick i stan i Helsingborg och möte en "vit buss" Sprang i kapp den och fick ett långt samtal . med en av förarna då i 65-70 åldern. Då jag växte upp i Helsingborg 70-80 talet var historierna från kriget levande så det var en stor dag för mig. Men en sak minns jag som i går . jag ställde frågan till chauffören Vad var jobbigast under dessa turer. Då nämner han att en av förarna blev dödad under ett flyganfall  och att tyskarna slog ihjäl någon fånge under en transport mellan läger i Tyskland . Jag fattade inte då vilken stor sak han snuddade vid Önskar jag redan då hade reagerat men det var så mycket jag fick höra under den timman.

Jag hörde en gång att man hittat 3 bussar i militärförråd ca 1980 dessa delades på Sverige Danmark och Norge, Göteborgsbussen är en av dessa. Sant? Finns det en buss i Norge och i Danmark Eller är det dessa som hamnat i Israel och Malmö ?
En buss eller kaross finns i Israel det vet jag.

Någon som bringa mer klarhet i detta ?
MVH Svempa

Björn Forslund

De "vita bussarna" var av olika modell och ursprung. Vissa var militärbussar, andra var civila bussar som mönstrats in. Efter kriget återgick de militära till sin vanliga användning, och den vita färgen avlägsnades givetvis. Så några "vita bussar" lär ju knappast ha hittats i något förråd, möjligen bussar som kan ha varit "vita bussar" eller var av samma typ.
Militärens bussar var ju möjliga att konvertera till ambulanser och de var försedda med dörrar på bakgaveln.

Autotransit

Det var sammanlagt 75 fordon som ingick i Folke Bernadottes aktion "Vita bussarna" under sju veckor våren 1945, varav 36 var bussar...samtliga Volvo. Alla bussar var militära "bårbussar" från början, och tillhörde Trängtrupperna som tillhandahöll en del av sina sjuktransportbussar till denna aktion. Karossörer var både ASJ och Hägglunds.

Efter krigsslutet gick det iväg ytterligare transporter med vita bussar, men då användes bussar av många olika slag. Så man får skilja på dessa båda aktioner, en gick som sagt iväg under brinnande krig och en efter krigsslutet.

Bernadotteföreningen, som bestod av personer som deltog i Tysklandsdetachementet 1945, köpte loss tre bussar 1973 då de utrangerades ur försvaret. 1983 hittades resterna av en fjärde buss, och 1990 hittades den femte och sista bussen. Den renoverades av Volvo och Hägglunds för att sedan skänkas till Israel, och står fortfarande på Yad Vashem-muséet i Jerusalem.

Av de övriga fyra bussarna finns en i Oslo, en i Fröslev i Danmark och en på Humanitetens Hus i Malmö. Malmöbussen hämtades hos Röda Korset i Mariefred och transporterades till Göteborg för demontering av vissa detaljer så att den skulle gå att få in på muséet i Malmö, men den var helt funktionsduglig innan vi gjorde det.

Axlar, motor och även dörren på sidan fick monteras bort för att vi skulle få den genom dörren på Humanitetens hus i Malmö. Dörren ligger på golvet till höger om bussen.

Den sista bussen har Volvo tagit hand om och transporterat runt för Röda Korset, något som jag själv höll på med ett par år. Här är trailern som den transporterades i

Det finns ett par "farbröder" kvar i livet som var med i Tyskland 1945 och körde dessa transporter, en av dem är Axel Mohlin i Norrköping som var med tills för ett år sedan och berättade om sina upplevelser när vi var ute och visade upp bussen.

/Stellan

Lars Fredrik Andersen

Hvor i Oslo befinner bussen du nevner seg?

/LF

Svempa

Tack för infon . vilken buss var det man körde runt med 1980-1984 ungefär med förare som verkligen var med . trodde det var den som volvo har nu men tydligen inte . Och att man hittade en till 1990 var för mig helt nytt.