Nya Scania dubbeldäckare till London

Startat av Björn Lövdahl, 16 december 2009, 08:47:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Mötte precis 4 Scania Omnicity dubbeldäckare som körde norrut vid Ängelholm. De skall till England
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ulf Rådeström

Det är ganska intressant att åtminstone de allra flesta Omni-bussarna tillverkade i Polen menade för Storbritannien körs över med färja till Skåne och sedan längs kusten upp till Göteborgs hamn för att ånyå åka med en färja därifrån.

Antagligen har man väl gjort en upphandling på transporterna av bussarna och funnit att det är billigare än att köra dom på väg över kontinenten till kusten och sedan med färja över till GB.
Läget på Scania-importören spelar säkert stor roll hur långt man sedan måste åka i GB för att komma dit man skall klargöra bussarna för leverans.

Henasa

Beroende på var bussarna ska så kommer de antinge till Ystad eller Nynäshamn. Men vad jag har förstått så kommer väldigt mycket till Ystad. Polenkvaliten har väl inte allltid varit den bästa. Hämtade en buss i Ystad för något år sedan som skulle till Köpenhamn. Höj och sänkning gick inte. Radion satt på plats men funkade inte  så de vart till att sjunga. Verkmästaren som kom ut från Scania anläggning och mötte oss var "mindre" glad över de fina byggen. Nu har kvaliten säkert blivit bättre.

/Henrik

Trucken

En gissning är att bussarna är högre än 4meter. broar/viadukter i europa är bara 4meter. i Svea är de 4,5. Därför är det lättare att kör dem genom Svea. Men som sagt, en gissning.

Knut

En annen ting er frakten over den engelske kanal. en buss på 4 m kommer ikke med toget. Kan være at prisen på båt G.Borg Newcastsle er lavere enn kanalen. kjøre distansen er også muligens korter den veien