dokument om upphandling 2011 (SL)

Startat av homer, 15 december 2009, 21:39:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

någon sorts läges rapport har lagts ut idag https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/%C3%84rende%2015%20L%C3%A4gesrapport%20busstrafikupphandling%20E%2019.pdf

där finns att läsa om upphandlingarna nacka/värmdö och botkyrka/söderord.

bla står att 70 % av bussarna hos Botkyrka/söderort måste drivas av förnyelsebart bränsle vid trafikstart. så jag undrar om någon vet hur stor procent de är idag? med den nya depån borde väl 70% inte vara några problem samtidigt kan man väl konstatera att väldigt många nya bussar bör försvinna?

vad gäller nacka/värmdö står att 25% av fordonen måste vara förnybara vid trafikstart vilket är lite underligt eftersom den nya depån säjs vara klar 2013, man måste alltså skaffa Etanolbussar för något annat alternativ som kan fixas borde väl vara svårt att få tag på. av dagens c:a 200 bussar ska alltså 50 drivas av annat än diesel, vilket även här borde vara Etanol, frågan är då vilka bussar,MAN kortvagnarna är ju ganska nya men skulle med fördel kunna bytas ut då man med etanolbussar inte behöver köpa nya var 8:e år, men det är bara 16 bussar så en mycket stor andel av övriga bussar måste bytas och då Scanias ledbussar knappast lämpar sig på värmdö (vilket absolut bevisas en dag som denna) återstår då bara Boggiebussarna, och visst borde väl scania kunna trycka ner etanolmotorn även i boggibussarna?

intressant är också att "Nacka/värmdö förbereds för 24 meters bussar"

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 15 december 2009, 21:39:12 PM

vad gäller nacka/värmdö står att 25% av fordonen måste vara förnybara vid trafikstart vilket är lite underligt eftersom den nya depån säjs vara klar 2013, man måste alltså skaffa Etanolbussar för något annat alternativ som kan fixas borde väl vara svårt att få tag på. av dagens c:a 200 bussar ska alltså 50 drivas av annat än diesel, vilket även här borde vara Etanol, frågan är då vilka bussar,MAN kortvagnarna är ju ganska nya men skulle med fördel kunna bytas ut då man med etanolbussar inte behöver köpa nya var 8:e år, men det är bara 16 bussar så en mycket stor andel av övriga bussar måste bytas och då Scanias ledbussar knappast lämpar sig på värmdö (vilket absolut bevisas en dag som denna) återstår då bara Boggiebussarna, och visst borde väl scania kunna trycka ner etanolmotorn även i boggibussarna?

intressant är också att "Nacka/värmdö förbereds för 24 meters bussar"
Man kommer faktiskt ha krav på biogasbussar redan från början, bränslet kan ju alltid fraktas på flak :) Kravet sätts bara i mängden gas som måste inköpas och användas - alltså inte i antalet fordon.  För nyregistrerade bussar efter trafikstart måste samtliga vara på förnyelsebara energikällor så ganska snart blir ju kravet mycket högre än det först kan låta. När det gäller 24-metersbussar handlar det om försöksverksamhet inför den föreslagna BRT-lösningen.

Omnilasse

#2
Citat från: homer skrivet 15 december 2009, 21:39:12 PM
någon sorts läges rapport har lagts ut idag https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/%C3%84rende%2015%20L%C3%A4gesrapport%20busstrafikupphandling%20E%2019.pdf

där finns att läsa om upphandlingarna nacka/värmdö och botkyrka/söderord.

bla står att 70 % av bussarna hos Botkyrka/söderort måste drivas av förnyelsebart bränsle vid trafikstart. så jag undrar om någon vet hur stor procent de är idag? med den nya depån borde väl 70% inte vara några problem samtidigt kan man väl konstatera att väldigt många nya bussar bör försvinna?
I HBS finns det idag 77 etanolbussar, tillägg för ca 20 som skall levereras innan 2011, det gör alltså 97 av ungefär totalt dimensionerade 280 (hur många som behövs exakt behöver räknas på), gör ju att man klarar av kravet. Nu måste man ta över 47 dieselbussar också, sedan är det krav för HSB att alla bussar registrerade i trafik efter januari 2006 skall köras på förnybart drivmedel. Man är också tvungen att köra på biogas - endast angivet i mängden biogas - alltså inte i antal vagnar. Vilket ju gör att gränsen på 70% är lågt satt. Främst antagligen för att en ny operatör skall kunna klara övertagandet i fall det skulle bli problem med leveranserna av nya fordon.

Edit: såg att det står 260 bussar i inbjudan till upphandlingen. Fast skall man följa de krav som ställs på att ta över normalbussar (78 stycken), och samtidigt klara kravet på sittplatsutbud på trafiken i högtrafik, ja då får man nog nästan låta hälften av normalbussarna stå i högtrafik....så det skulle nog snarare behövas 300 bussar...